Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #31 - Paralysis illusionalis

Eh, jongens, ik geloof dat ik een probleempje heb. Ik kan me niet bewegen. En ik zie niks. Rustig blijven nu. Geen paniek. Mijn oren lijken het te doen. Ik hoor een sirene, geloof ik. Wat is er gebeurd? Waar ben ik? Wat weet ik nog wel? STOP! Geen paniek. Van paniek is nog nooit iemand rustig geworden. Is die sirene voor mij? Ik hoor stemmen, gedempt. Alsof mijn hoofd onder een kussen ligt. Ligt mijn hoofd onder een kussen? De stemmen klinken dringend maar ik versta ze nog steeds niet goed. Wacht, praten ze Engels? Even concentreren nu, waar ben ik? Is het warm? Koud? Heb ik een auto-ongeluk gehad? Heb ik pijn ergens? Ik voel geen pijn, maar is dat een goed teken? Misschien ligt mijn been er wel af. Of mijn hoofd! Nee, dat zou ik toch moeten voelen, verlamd of niet. Jezus, wat een rare situatie. En waar is mijn vrouw als ik haar nodig heb? Ik bedoel, hoe zou het met haar zijn? Ben ik… Nee hè! Nee, dat zou ik echt heel lullig vinden. Net nu! Ik had nog zoveel plannen en het ging net zo goed met me. O, maar dan ben ik wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Waarschijnlijk gewoon niks, wat ik altijd al dacht. Maar zou ik dan wel mijn bewustzijn houden? Dat kon na een paar jaar nog best eens saai worden. Of toch eeuwig vuur? Dan is het wel gunstig als ik niets meer kan voe—. AU! Er valt een enorm gewicht op mijn buik. Niet verlamd dus. En ik heb ook weer beeld! Er ligt een hond op me. Mijn vrouw kijkt me aan. “Je was geloof ik even weg hè? Dat heb je wel vaker bij CSI. Zet jij nog een lekker kopje koffie?”

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig! Wat een heerlijke stroom gedachten ... bij het lezen dacht ik er paar pareltjes uit te pikken, maar aan het eind zijn het er teveel; je maakt mijn ochtend helemaal vrolijk :lol:

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Je hebt de opdracht duidelijk heel nauwgezet uitgevoerd. Daar alleen al veel respect voor. Het beeld aan het eind met de hond die je uiteindelijk terughaalt naar de werkelijkheid is heel leuk. Wat de opdracht betreft blijft het mij opvallen dat iedereen plots vrij op zichzelf gekeerd gaat schrijven. De meesten zijn bezig met hun eigen lichaam (ik ook heel sterk) en de directe omgeving. Ik vraag me dus af of deze techniek ook gunstig is om creatieve impulsen te krijgen voor andere kortverhalen en teksten, bijvoorbeeld een thrillerverhaal of noem maar op. Geen kritiek, alleen maar een vraag die ik mij stel en die me interesseert.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
bartsnel, Mooie gedachtestroom met sterke details, de sirene en de dringende stemmen in het Engels om vervolgend thuis te komen via de hond. :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk! Veel vragen, goed beschreven. Leuke wending op het einde. Heel aandoenlijk hoe ze dat zegt: “Je was geloof ik even weg hè? Dat heb je wel vaker bij CSI. Zet jij nog een lekker kopje koffie?” Het doet me heel erg denken aan mijn opa die af en toe in slaap valt en mijn oma die hem liefhebbend na een kwartiertje wekt.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, in een razend tempo geef je gevoelens weer, ik zie al sirenes en afgerukte lichaamsdelen. Zit je gewoon te suffen en moeders de vrouw draaft liefdevol met haar kopje koffie..... nou ja zeg, wat is hier aan de hand?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor het lezen en jullie lieve reacties. Maar dit is dus fictie. Ja, ik heb een kwartier -- met rechte rug -- op de grond gelegen, daarna een kwartier alles opgeschreven wat me te binnen schoot. En een dag later -- daar heb ik wel gesmokkeld -- van die aantekeningen een verhaal gemaakt. Fictie dus. Drink ik koffie 's-avonds? Ja. Heb ik een hond? Ja, maar niet meer het vriendje dat naast me op het strand loopt in mijn profielfoto; die is in 2010 na 18 jaar trouwe dienst de eeuwige poepveldjes op gaan zoeken en is opgevolgd door een jonge eigenwijze beagle, genaamd Darwin. De rest is verzonnen. Pfff , ik heb niet eens een buik ;)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou toch zo waargebeurd kunnen zijn, dus net en geloofwaardig geschreven. Zie het als een compliment :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
[En waar is mijn vrouw als ik haar nodig heb?] :ninja: Zeg mannetjesputter, ik dacht eerst dat CSI een syndroom was, gegoogeld, en het blijkt een televisieserie te zijn. Jij valt dus in slaap onder dit n.a.w. Amerikaanse geweld en ik beet eens een stuk uit mijn glas van spanning. Getrouw aan de opdracht maakte je ons deel van je vijftien minuten durende erupties en dat was interessant en vermakelijk te lezen. Geinig hoor.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, een goede raad: niet meer herhalen, je kunt er in blijven en dat is een schrijfoefening niet waard. Het levert je wel een mooi verhaal op. Met spanning gelezen en was eigenlijk een beetje teleurgesteld dat beide benen van hp er nog aan zaten bij het wakker worden. Na een saaie week had ik behoefte aan een griezel. Soms tik ik niet richtig. Komt vaker voor bij primaten. :rolleyes:

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt. Ook namens Darwin. Jullie reacties doen mij goed! https://dsdays.files.wordpress.com/2014/08/img_2405-0.jpg
Bas, weer geweldig. Het plaatsen van die foto bedoel ik. Waarschijnlijk ben jij de enige die weet hoe je dat voor mekaar krijgt. Ik zou het graag willen leren en met mij anderen zeker ook. Het is toch schitterend als je een verhaaltje gepaard kunt laten gaan met een bijpassende foto. Zou jij ons een cursus 'plaatsen foto' willen geven? Mijn dank is nu al erg groot.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, het lijkt zo simpel. Voor dit moment voor mij nog te simpel. Ik heb het geprobeerd, maar helaas is het niet gelukt. Hoe geef je een foto uit je eigen fototeek een url? Ik heb ook een foto van het internet geplaatst tussen  en en ook dat mislukte. Zou je iets meer uitleg kunnen geven?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad zo simpel als Ostinato schreef. (ALLE spaties weghalen). Waar ik eerst (ook) de fout in ging, was dat de foto waar ik naar linkte, op een beveiligde site stond (instagram, flickr etc).

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos: SOL heeft een (grotendeels Engelse) pagina waar je kunt zien wat je allemaal kunt doen. Meer dan je zou denken. Als je een nieuwe post maakt, zie je onderin een link naar BBCode tags. Daar moet je zijn. Edti: je plaatje moet wel ergens online staan. Uploaden op SOL kan volgens mij niet.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer eens jullie simpele raad proberen op te volgen. Weer niet gelukt. Ook zonder spaties. Hoe geef je een foto uit je eigen verzameling een url? Gewoon verslepen tussen  en lukt niet. Kom jongens, even een didactisch goed opgezette cursus 'plaatsen foto' geven. Als het zo simpel is, moet de didactiek daaromtrent ook niet zo moeilijk zijn. Dit forum zal door jullie toedoen meer kleur gaan krijgen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je plaatje moet online staan. Je kunt niet uploaden op SOL of linken naar een plaatje op je harde schijf. Je zal je plaatje dus ergens online moeten zetten en het mag niet achter een login verscholen staan. Gebruik ook het volledige adres, dus inclusief http://

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@bartsnel, Een leuk verhaaltje! Maar ik vind de foto van de hond veel leuker! Leuk dat je zo wat van jezelf met ons deelt. groet!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart en Ostinato, jullie simpel strookt nog niet met dat van mij. Ik denk dat ik al een heel eind op weg zou zijn, als ik weet hoe ik een foto uit eigen archief online moet zetten. Kan een van jullie een poging doen mij daarbij te helpen?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net geprobeerd de profielfoto van Dos te posten volgens de omschrijving. Het lukte niet :( Nu wil ik ook wel een korte cursus....

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Super gedaan Bart! Je bent vertrokken van een nauwgezette "uitvoering van de opdracht", een opdracht die een tikje "anders" is dan doorsnee opdrachten, om er daarna je eigen ding mee te doen. Ik ben vooral blij te lezen dat je je doodgewoon en zonder enige aarzeling of protest hebt opengesteld voor dit soort opdracht. Waar anderen gaan gillen (uit angst voor de stilte en wat dat mogelijk met hen kan doen) en protesteren, heb jij je overgegeven aan wat komt. En wat er kwam, resulteerde in een bijzonder spitsvondige tekst. Zo zie je maar dat wat in de eerste plaats misschien een "onzinnige" opdracht lijkt, dit niet noodzakelijk hoeft te zijn. @Rynlandt: je vraagt je af of meditatie ook gunstig is om creatieve impulsen te krijgen voor andere kortverhalen en teksten, bijvoorbeeld een thrillerverhaal. Het antwoord is: ja! Blijf vooral oefenen. Een kwartiertje per dag.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niks aan, toch? http://www.schrijvenonline.org/sites/schrijvenonline.org/files/imagecache/profile_groot/pictures/picture-14159.jpg Beetje afhankelijk van je browser; - klik met je rechter muisknop op een plaatje; - selecteer "open in nieuwe tab of open in nieuw venster" - je hebt dan een venster met alleen dat plaatje - in de adresbalk kopieer je de url (voor het plaatje dat ik nu heb gebruikt is dat http://www.schrijvenonline.org/sites/schrijvenonl… - zet dit in de reactie tussen [ img ] en [ /img ] (zonder de spaties. Dos, een foto online zetten kan alleen als je een website hebt waar je die online kunt zetten. Maar je kunt natuurlijk wel plaatjes op internet zoeken en die gebruiken: http://www.owenphillips.com/Blog/neuroeconomics/wp-content/uploads/2010/07/bonobo.jpg