Opdracht #30 Nee ja nee

Precies om 4.05 uur werd ik wakker hetgeen weleens gebeurt in drukke tijden. Ik liep naar het toilet, slofte vervolgens naar het raam en keek even naar buiten. Er liep een man op de brug. Ik pakte een boek en hoopte dat ik slaperig zou worden van het lezen toen de opdracht van SOL door mijn hoofd schoot. Er werd verwezen naar de bundel Nee van Armando, waar de werkelijkheid een inspirerende tik geeft, zoals de recensie beschreef. Daar dacht ik over na. Vooral over die tik. Het bevalt mij om veelvuldig nee te zeggen als iemand mij een vraag stelt. Ik heb mijn ja antwoord meestal paraat maar het geeft mij een klein momentje van bezinning, om even na te denken. Zoiets van, “nee... ja, dat klopt wel.” Ik weet dat het verwarring schept bij de vrager en misschien vind ik dat wel prettig. Wat ik nu precies bedoel, een ja of nee, het antwoord blijft ertussen hangen wat ontegenzeggelijk iets over mijn persoonlijkheid zegt. Toch kan ik ook stellig zijn en de nee volledig inzetten. 'Nee, ik doe niet mee aan de zwarte pieten discussie.' 'Nee, ik wil er geen tasje bij.' 'Nee, ik wil geen zegels.' 'Nee, geen oxxio, nrc of ander abonnement van jou.' Antwoorden zoals: 'ja, nee dat is zo.' Of, 'ja? nee joh, dat meen je toch niet.' Vervolgens kan je gebruik maken van de jaknik of nee schud want de mens schudt geen ja of knikt een nee. Een tijd geleden zag ik een sketch van Brigitte Kaandorp, die veelvuldig het nee, ja, nee, ja principe verwerkte in haar voorstelling. Dat was zo'n ja nee, ik-begrijp-je-momentje. Trouwens Hans Teeuwen kan er, nee, ja, ook wat van. Om 5.08 ging ik weer slapen, nee, ja, om 5.10 om precies te zijn.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, een fijne persoonlijke invalshoek. Ik zie 'm wel als column ergens staan. Leest soepel weg.
Dit zijn een aantal stellige nee antwoorden.
Die zin is eigenlijk volkomen overbodig. Taalzeurtje: ontoezeggelijk - ontegenzeggelijk
13 november 2014 - 17:09

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is er gebeurd met jou tussen vierpuntnulvijf en vijfpunttien? Je zou een slaapdronken tekst verwachten, maar nee, hij is knap puntig. Ik heb er eens een spelletje van gemaakt in Frankrijk om consequent 'non' te antwoorden op de stereotiepe vraag die je honderdduizend keer per dag wordt gesteld. 'Ça va?' Je hebt geen idee hoe mensen verbijsterd wegvluchtten. Of met de bek vol Franse tanden stonden. Apart, doorvoeld, zoals ik van je gewend ben. :thumbsup:
13 november 2014 - 18:18

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heb je prachtig gedaan maddbrug en naar mijn mening kom jij voorlopig veruit het dichtst in de buurt van Armando en dat maakt me stiekem jaloers. Heel mooi en ik ga met plezier nog wel eens herlezen want je tekst is rijk genoeg om te herkauwen.
13 november 2014 - 18:25

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
leuk :) ondanks het veelvuldige ja - nee, nee - ja kon ik je tekst toch vlot lezen en volgen. En dat verdient een pluim, nee? Ja!
13 november 2014 - 20:35

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos aan gniffelen, is dat niet leuk. Dank je. Fatajaaa, dank je! Lilithx; wat klinkt dat mooi, een pluim. Dank je, met plezier je pluim ontvangen! Angelieke, dank je wel. Rynlandt, vind ik heel fijn wat je schrijft. Lief hoor.
13 november 2014 - 22:57

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, nee, ja wat gebeurt er? Op de grond ligt zo'n schrijfblok waar ik 's nachts meestal ingevingen op schrijf, dwars door elkaar heen in het donker. Echter, deze nachtelijke pauze is in helderheid van geest en licht neergezet. Lieve woordjes, dank je.
14 november 2014 - 9:44

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik wou dat mijn nachtelijkeoverpijnzingen zo leuk waren (of dat ik om 5.10 weer in slaap viel)
15 november 2014 - 5:36

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
de meeste ideeen over verhalen heb ik 's nachts. Dat is het enige voordeel van slecht slapen.
Languit in bad en vooral 's nachts, dat herken ik zo. Moet dan wel meteen opstaan, want de zinnen die ik dan verzin kan ik 's ochtends vaak niet meer op dezelfde wijze reproduceren. Ik heb een belabberd dag- nachtritme. Mijn werkgever (ik zelf) heeft daar geen moeite mee.
15 november 2014 - 10:34

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Slaapdronken opschrijven,Dos! Naast mijn bed op de grond ligt altijd een schrijfbloc en een pen of potlood en ook al staat het schots en scheef geschreven meestal weet je dan wel weer waar je aan dacht in het holst van de nacht. Als ik niet slaap rust ik, is mijn motto.
15 november 2014 - 14:40