Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wekelijkse schrijfopdracht 30 - Operatiekwartier

"Voila, uw blaas is leeg. Ik ga het speculum plaatsen, mevrouw. Dat voelt even koud en onprettig aan." Ik bereid me in stilte voor, waardoor ik onbewust mijn hele lichaam samentrek. "Ontspan u, mevrouw. Zo gaat het niet." Hij klopt zacht met zijn hand tegen mijn dij. Het steriele doek blijft na zijn korte aanraking aan mijn been plakken. "Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan." "U doet het goed, echt waar!" Hij steekt de speculum in mijn vagina en draait het hatelijke ding open, daarna richt hij zich tot de verpleegster, die wat onhandig naast me staat. "Haal me eens een kleinere." Dokter-gynaecoloog-pest-je-graag haalt de net geplaatste speculum er weer uit. Tranen wellen op en ik doe mijn best om ze te verbijten. Was dat nou echt nodig? "Nog één keer, mevrouw. Ik ga nu een kleinere plaatsen. U moet u wel ontspannen." Ontspannen? Hoe kan ik me in godsnaam ontspannen als ik hier met mijn benen open lig en gemarteld wordt? Ik blijf stil. Hij zet zich even recht en kijkt me aan. "Gaat het nog, mevrouw?" Ik knik zonder enige overtuiging. "Ik ga u nu plaatselijk verdoven. Dat gaat even branden, maar nadien zal u niets meer voelen." Ik voel de branding door mijn hele vagina en onderbuik trekken. Hou je sterk, Maryssa. "We moeten nu twee minuten wachten, tot de verdoving zijn werk doet." Zonder stoppen gaat hij verder met de ingreep. Ofwel gaat de tijd ongelooflijk snel in het ok, ofwel weet die man niet wat twee minuten betekent. De pijn is ondraaglijk en ik denk aan alle nare gebeurtenissen van de afgelopen maanden. "Stop, ik wil niet meer. Het is te veel!" Ik schreeuw. Tranen stromen over mijn wangen. Zij zijn onverbiddelijk, ik ben ontroostbaar. "Het zal toch echt moeten, mevrouw. U hebt geen keus."

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Brrr... Pijnlijk, verdrietig. Hoewel ik niet weet waarvoor HP bij de gynaecoloog ligt, leef ik mee met HP. Hopelijk gaat het snel voorbij. Deze gedachte maakt het extra menselijk en een heel klein beetje grappig -Dokter-gynaecoloog-pest-je-graag haalt de net geplaatste speculum er weer uit- Wat mij betreft is dit een goed geschreven verhaal.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Johanna. Stoort het je dat je de reden niet weet in dit verhaal? Ik ben blij dat jij het goed geschreven vindt :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Of het me stoort? Niet perse denk ik. Maar ik weet niet zoveel, of eigenlijk niets, over medische dingen. Daardoor ben ik misschien meer nieuwsgierig over de behandeling.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven verhaal, Lili. De weekopdracht is je in de schoot geworpen, beter kon niet. Een aansluitend vervolg op je vorige verhaal. Je verhaal: één grote afwijzing, zonder het woord 'nee' te noemen. Goed dat je niet benoemt waarom Maryssa op de ok ligt. Knap gedaan. :thumbsup: Een opmerking, in België is het 'het ok' (klein geschreven) in Nederland 'de ok'. (vreemd! Het is toch de operatiekamer.)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, eigenlijk is het operatiekwartier. Vandaar het verschil in lidwoord, volgens mij. Ik wist niet dat het met kleine letters geschreven werd, dat verander ik even vlug. In ieder geval bedankt voor je compliment. Jij ook bedankt, Richard.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, eigenlijk is het operatiekwartier. Vandaar het verschil in lidwoord, volgens mij. Ik wist niet dat het met kleine letters geschreven werd, dat verander ik even vlug. In ieder geval bedankt voor je compliment. Jij ook bedankt, Richard.
Jullie zeggen kwartier, wij kamer. Dat verklaart het lidwoordverschil. Ok trouwens ook zonder puntjes, volgens de Dikke.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind het ook een goed geschreven verhaal. Wat ze bij de dame uithalen weet ik niet, maar het is sowieso geen grapje daar zo te liggen met allemaal enge instrumenten die in je lichaam gaan.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, nu heb je een woord extra in je vocabulaire, alleen jammer dat je er maar weinig mee bent hé :) Dank je voor het compliment. Jij ook, Tja!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'haal me eens een kleinere'... ahum, had ie voor de zekerheid niet met die kleinere kunnen beginnen? Sommige gynaecologen zijn echte horken, weet ik uit ervaring, en dit verhaal zou zomaar op waarheid kunnen berusten. Invoelbaar geschreven verhaal, Lilithx, mooie dialoog. Nare gynaecoloog!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ieww, koud en naar zo'n ding. Levendig geschreven :thumbsup: . Ga je ons nog verklappen waarom ze daar ligt? Terwijl ik deze zin schrijf krijg ik zelf al een idee. :!:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is jouw idee, Angelieke? Ik beloof dat ik het, na feedback van de anderen, bekend zal maken :) Fatamorgana: Gynaecologen kunnen inderdaad verschrikkelijk naar en hardhandig zijn. Het is geen pretje als ze daar beneden moeten werken.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@lilithx, Een mooi neergezet verhaal, wat natuurlijk wel triest is voor diegene die het moest meemaken. Alleen vraag ik me af of de verpleegster er onhandig bij kan staan. Wat ik van verpleegsters in het ziekenhuis heb meegemaakt is dat ze nergens voor terug deinzen, alles wel is gezien en meegemaakt hebben, professioneel en rustig blijven onder alle omstandigheden, en altijd efficiënt werken. Ze staan nooit ergens maar onhandig te staan. Daar is ook geen tijd voor en daar worden ze ook niet voor betaald. Maar goed, zo heb ik het meegemaakt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lucius. Dank je voor het compliment. Dan ben jij nog nooit in contact gekomen met verplegers/verpleegsters die - net afgestudeerd zijn - net beginnen op een nieuwe job - werken met een nieuwe dokter waardoor ze zijn werkwijze niet kennen - na een lange shift nog ergens moeten helpen, waardoor ze wat trager reageren op orders of de orders niet - goed begrepen hebben - aangesproken worden in een andere taal dan hun moedertaal - et cetera prijs je gelukkig :) In mijn ervaring zijn het ook maar mensen en dus niet altijd efficiënt.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al hebben ze bij mij nooit een speculum geplaatst ;) het woord kende ik wel en... die artsen die altijd maar weer de gekste dingen met je uithalen waarbij ze onvoorwaardelijk zeuren dat je je moet ontspannen... heel herkenbaar en goed geschreven Lili.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is jouw idee, Angelieke? Ik beloof dat ik het, na feedback van de anderen, bekend zal maken :)
Het is toch al bekend...?!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is jouw idee, Angelieke? Ik beloof dat ik het, na feedback van de anderen, bekend zal maken :)
Het is toch al bekend...?!
Over welke ingreep het gaat? Neen toch?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn idee was even dat het ging over die vrouw uit je vorige verhaal (dacht tenminste dat dat een verhaal van jou was, voor de zekerheid nog even opgezocht om geen hele stomme dingen te zeggen) die twee dode baby's kreeg en nu weer zwanger wil worden. Misschien dmv KI ofzo?? Maar ik weet niet of zoiets in een ok gebeurt dus het is maar een gok.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven verhaal, Lili. De weekopdracht is je in de schoot geworpen, beter kon niet. Een aansluitend vervolg op je vorige verhaal. Je verhaal: één grote afwijzing, zonder het woord 'nee' te noemen. Goed dat je niet benoemt waarom Maryssa op de ok ligt. Knap gedaan. :thumbsup:
Lili, ik vrees dat ik jou met iemand anders heb verwisseld. Die ander (ik kan niet zo gauw achterhalen wie dat is geweest) heeft een verhaal geschreven over een jonge vrouw die zich noodgedwongen moest laten aborteren. Wie was dat ook alweer? Ik heb haar nog geadviseerd die abortus niet te benoemen, omdat het ons sollers wel duidelijk was.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Pijnlijk invoelbaar. Vooral het gevoel overgeleverd te zijn, het moeten ondergaan, komt voor mij goed uit de verf.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angelieke, nu valt mijn frank, Kunstmatige insiminatie. Nee dat gebeurt niet in het ok of toch niet in het ziekenhuis waar ik ga. Hoewel ik zelf geen ervaring heb met KI, enkel met pick-ups en terugplaatsingen. Je kan het misschien wel zien als een vervolg, maar eigenlijk had ik daar zelf niet aan gedacht.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Lili? Curettage, myomen, HPV? Gynaecologen kunnen zich voordoen als onderhoudsmonteurs. We zullen het vast van je horen als je eenmaal zo ver bent. Je medeschrijfsters zullen zich herkennen in een speculum; wat is het meervoud, specula? (Off topic: doet me denken aan speculaas van Zwarte Piet waar men zich in België een kriek om lacht gezien de Ollandse hetze). Een aansprekende en herkenbare tekst Lili. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, je hebt het geraden hoor wat de ingreep is. De vrouwen zijn inderdaad beter bekend met speculum. Eik, nu moet ik (nog meer off topic) denken aan de speculaaspasta, die hier thuis nog staat en maar niet leeg geraakt. Ja ja, zwarte piet, ik ben blij dat hij hier wel nog vrij mag rond lopen, zonder zever :)

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beklemmend verhaal, dat het gevoel van machteloosheid van de ziekenhuispatiënt heel goed neerzet. Goed gedaan, Lilithx. (Offtopic: speculaaspasta, getver, voorgekauwde speculaasjes)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een persoonlijk verhaal, de machteloosheid en verdriet is voelbaar. Het speculum herinnert mij altijd aan een voorval. "Mama heeft een happer in haar plasser," zei mijn zoon in de wachtkamer toen hij stiekem om het hoekje keek bij een soort gelijk onderzoek. Knap gedaan Lilithx!