Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht# 29- The hole in my life

The hole in my life - In het kleine hok dat ze jouw slaapkamer noemen, verlicht de maan de hoek waarin jij op de grond ligt. Jouw kleine lichaam schokt. Ik voel hoe ondraaglijk de pijn is. Ik leg mijn handje op je magere schouder, je ogen schieten open. De angst verdwijnt als jij mij herkent. Je zwakke glimlach verzacht jouw verrot geslagen gezichtje. Ik probeer te knipogen maar zelfs dat doet pijn. Je kreunt als ik je knuffel. - De verwondingen zijn genezen. Mijn littekens verstop ik onder mijn kleding. Mijn ziel is beurs. Onze biologische verwekkers zijn veroordeeld en ik heb een veilige plek gevonden in een pleeggezin aan de andere kant van het land. Jij zit voor altijd in mijn hart. - Het is doodstil in de stacaravan, na uren nam de alcohol hun macht eindelijk over. We hebben gehuild, gesmeekt, gegild maar vooral jarenlang geleden in stilte. Jij ademt zwaar. Troost kan ik je niet meer bieden. Ik geef een kusje op jouw wang en leg mijn handjes om jouw nek. Jij sluit jouw oogjes. Kalmte verdrijft de marteling van jouw gezichtje. Voorgoed. - Diep van binnen knaagt de echo al tien jaar: wie kan ik ooit vertellen dat ik mijn eigen broertje heb vermoord?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel het goed loopt en ik er makkelijk doorheen lees. Vind ik het een onaangenaam verhaal. Ik kan het ongeveer zien en voelen, maar dat zou het probleem wel zijn. Dus goed geschreven is het wel.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een triest verhaal, Marietje, dat mij pas helemaal duidelijk werd na lezing van het waar gebeurde verhaal. Zonder die lezing had ik moeite met de derde alinea, evenals de eerste een flash back. Eerst dacht ik dat de alcohol de macht over nam, omdat er in die alinea nog geen antecedent was genoemd. 'Hun' zou dan wel 'zijn' moeten zijn, een klein foutje dacht ik. Maar de alcohol nam de macht van de mishandelende ouders over. Het lijkt mij logischer als je deze hele alinea in de vt schrijft. Zou de marteling niet op het gezichtje blijven hangen, zeker na de wurging? Goed, aangrijpend verhaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hu, wat een naar verhaal! En ik wilde je nog zeggen: vrees niet een te banaal of flauw geheim te hebben ... maar je had inmiddels al iets gruwelijks gevonden om je te inspireren. Al die verkleinwoordjes gecombineerd met zulke gruwelijkheden bezorgen mij kippenvel. De camper was voor mij wat vreemd, kon ik moeilijk rijmen met het 'hok' maar dat ligt wellicht enkel aan de beelden die ik bij beiden heb. En ook hier denk ik: waarom die laatste uitleg? Het doden van het broertje blijkt toch uit het 'voorgoed' afdoende? Maar misschien lijd ik aan laatste-zin-fixatie deze opdracht.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, De link naar het ware verhaal sla ik over. Voor mij hoeft dat niet. Het gruwelijke drama dat je beschrijft, vind ik geloofwaardig genoeg. De zin die Dos aanstipte: 'na uren nam de alcohol hun macht eindelijk over.', vind ik niet zo geslaagd. Ik ga er daarbij vanuit dat de mishandelingen ook onder invloed van alcohol plaatsvonden. 'Diep van binnen knaagt de echo al tien jaar:' Als je 'echo' door 'twijfel' vervangt, is 'wie kan ik ooit vertellen dat ik mijn eigen broertje heb vermoord?' echt overbodig, ook in de context van de opdracht. Want dat de hp het broertje heeft vermoord is duidelijk. Ik zal niet zeggen dat ik het met plezier gelezen heb, daarvoor is het gruwelijke verhaal te goed neergezet. (Voor de duidelijkheid; ik bedoel dat als compliment).

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, ik zou de derde alinea onder de eerste plaatsen en/of er mee verweven voor een consistentere opbouw. [Ik leg mijn handje ...] is voor mij net te veel. Ik zou de verkleinwoorden bij het jongetje laten. 'Het verrot geslagen gezichtje' komt keihard aan. Je had geen inspiratie zei je en op de valreep maak je ons deelgenoot van de walgelijkheid die ouderen kinderen laten ondergaan. Diep triest.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een triest verhaal, Marietje, dat mij pas helemaal duidelijk werd na lezing van het waar gebeurde verhaal. Zonder die lezing had ik moeite met de derde alinea, evenals de eerste een flash back. Eerst dacht ik dat de alcohol de macht over nam, omdat er in die alinea nog geen antecedent was genoemd. 'Hun' zou dan wel 'zijn' moeten zijn, een klein foutje dacht ik. Maar de alcohol nam de macht van de mishandelende ouders over. Het lijkt mij logischer als je deze hele alinea in de vt schrijft. Zou de marteling niet op het gezichtje blijven hangen, zeker na de wurging? Goed, aangrijpend verhaal.
Bedankt voor jouw feedback! Jammer dat het je pas duidelijk wordt na het lezen van het waargebeurde verhaal. Mijn opzet was dat de eerste en derde alinea's flashbacks zijn van de HP (jongen of meisje dat maakt voor het verhaal niet uit) die het op dit moment herbeleeft. Het speelt zich af nadat de verwekkers (bewust geen ouders) in slaap zijn gevallen door de alcohol, daarom dat in verleden tijd. De tweede alinea is de situatie nu. De laatste de bekentenis van het geheim. Het jongetje geeft toestemming door zijn ogen te sluiten. Hij wil van de pijn en angst af. Zijn lichaam kan het niet meer aan. Daarom de kalmte, de vrede op zijn gezicht. De doodsoorzaak is niet de wurging. ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hu, wat een naar verhaal! En ik wilde je nog zeggen: vrees niet een te banaal of flauw geheim te hebben ... maar je had inmiddels al iets gruwelijks gevonden om je te inspireren. Al die verkleinwoordjes gecombineerd met zulke gruwelijkheden bezorgen mij kippenvel. De camper was voor mij wat vreemd, kon ik moeilijk rijmen met het 'hok' maar dat ligt wellicht enkel aan de beelden die ik bij beiden heb. En ook hier denk ik: waarom die laatste uitleg? Het doden van het broertje blijkt toch uit het 'voorgoed' afdoende? Maar misschien lijd ik aan laatste-zin-fixatie deze opdracht.
Fijn dat de verkleinwoordjes bij jou wel werken. Ik twijfelde maar ze moesten idd in schril contrast staan met de gruwelijkheden. Scherp opgemerkt dat een camper niet het juiste woord is. Een stacaravan is een betere omschrijving. Ik had in gedachten een park vol verwaarloosde mobile homes zoals in Amerika bestaat. Eigenlijk moet het een vraagteken zijn of het geheim wel klopt. Het jongetje is overleden aan de gevolgen van de mishandeling, volgens het autopsierapport maar de ik persoon denkt dat het zijn of haar schuld is. Hij/ zij spreekt de vraag niet uit dus niemand zal het ooit beantwoorden. Het gat in zijn/ haar ziel zal daarom nooit genezen. De invulling van de opdracht moest voor mij echt iets verschrikkelijks zijn. Dit waargebeurde verhaal kon ik niet uit mijn gedachten krijgen en ik heb het zo uitgewerkt. Dank je wel voor het lezen! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, De link naar het ware verhaal sla ik over. Voor mij hoeft dat niet. Het gruwelijke drama dat je beschrijft, vind ik geloofwaardig genoeg. De zin die Dos aanstipte: 'na uren nam de alcohol hun macht eindelijk over.', vind ik niet zo geslaagd. Ik ga er daarbij vanuit dat de mishandelingen ook onder invloed van alcohol plaatsvonden. 'Diep van binnen knaagt de echo al tien jaar:' Als je 'echo' door 'twijfel' vervangt, is 'wie kan ik ooit vertellen dat ik mijn eigen broertje heb vermoord?' echt overbodig, ook in de context van de opdracht. Want dat de hp het broertje heeft vermoord is duidelijk. Ik zal niet zeggen dat ik het met plezier gelezen heb, daarvoor is het gruwelijke verhaal te goed neergezet. (Voor de duidelijkheid; ik bedoel dat als compliment).
Dank je wel voor het compliment. Het is nu eenmaal een (grotendeels) waargebeurd drama. Klopt de 'verwekkers' werden agressief door de alcohol, in mijn verhaal. De HP vermoord zijn broertje niet echt. Zie #9 In de open wond van zijn ziel knaagt de vraag. De wond kan niet genezen zolang hij de vraag geheim houdt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, ik zou de derde alinea onder de eerste plaatsen en/of er mee verweven voor een consistentere opbouw. [Ik leg mijn handje ...] is voor mij net te veel. Ik zou de verkleinwoorden bij het jongetje laten. 'Het verrot geslagen gezichtje' komt keihard aan. Je had geen inspiratie zei je en op de valreep maak je ons deelgenoot van de walgelijkheid die ouderen kinderen laten ondergaan. Diep triest.
Dank je wel voor jouw reactie. De opbouw is zodat de lezer even lucht krijgt voor wat komen gaat in de derde alinea maar zo geschreven dat de tweede er tussenuit kan worden gehaald. De verkleinwoorden heb ik summier gebruikt om aan te geven dat de HP ook klein is en om het contrast met de gruwelijkheden te vergroten. Maar ik twijfelde wel. Het verrot geslagen gezichtje is tell met heel veel gevoel. Volgende keer geen dramaqueen maar weer chicklitequeen? :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel droevig verhaal, maar goed geschreven.
Dank je wel @Tja. Ik zie het als een groot compliment dat jouw scherpzinnige blik alleen bovenstaand constateert. :)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, Die tell mag hier, want je hp is aan het woord en die is zwaar emotioneel betrokken. Wel heel heftig. Je hebt een wending gegeven aan het nieuwsitem, toch? Jij laat het broertje uit zijn lijden verlossen door het zusje. Ik vind het een mooi verhaaltje, maar dat laatste knaagt een beetje. Zo'n oudere zus, die al jaren haar broertje beschermt tegen haar dronken ouders, zou die dit doen? Zou ze niet juist tot haar allerlaatste snik blijven vechten voor haar broertje? Ik vind structuur die je hebt gekozen een beetje moeizaam, met die twee flashbacks en die streepjes.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, Die tell mag hier, want je hp is aan het woord en die is zwaar emotioneel betrokken. Wel heel heftig. Je hebt een wending gegeven aan het nieuwsitem, toch? Jij laat het broertje uit zijn lijden verlossen door het zusje. Ik vind het een mooi verhaaltje, maar dat laatste knaagt een beetje. Zo'n oudere zus, die al jaren haar broertje beschermt tegen haar dronken ouders, zou die dit doen? Zou ze niet juist tot haar allerlaatste snik blijven vechten voor haar broertje? Ik vind structuur die je hebt gekozen een beetje moeizaam, met die twee flashbacks en die streepjes.
Ik heb inderdaad een wending gegeven aan het nieuwsitem. In mijn verhaal is het niet belangrijk of het om een ouder broertje of zusje gaat. Het oudere kind weet zelf hoe het is om mishandelt te worden. Hij/ zij is ouder en dus sterker. Het broertje kan het niet meer opbrengen. Hij/ zij weet dat en weet dat het alleen maar erger wordt dus verlost hij/ zij haar jongere broertje, denkt hij/ zij. De structuur is een keuze die spontaan ontstond en voor mij klopte. Zie #11 voor de opbouw-uitleg. Dank je wel voor jouw feedback! :)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een ontzettend triest verhaal Marietje. Ik vind de alinea's met de streepjes - flashbacks begrijp ik nu - het verhaal in eerste instantie van verwarrend maken. Misschien was het me duidelijker geweest als die alinea's schuin gedrukt waren. En het wordt mij nergens duidelijk dat het nog maar de vraag is of de hp het broertje heeft vermoord. Juist door de laatste zin krijg ik de indruk dat dat een vaststaand feit is. De verkleinwoordjes vind ik goed passen en maken het contrast juist extra rauw voor mij. Hoe dan ook, op aangrijpende wijze verteld, dit verhaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een ontzettend triest verhaal Marietje. Ik vind de alinea's met de streepjes - flashbacks begrijp ik nu - het verhaal in eerste instantie van verwarrend maken. Misschien was het me duidelijker geweest als die alinea's schuin gedrukt waren. En het wordt mij nergens duidelijk dat het nog maar de vraag is of de hp het broertje heeft vermoord. Juist door de laatste zin krijg ik de indruk dat dat een vaststaand feit is. De verkleinwoordjes vind ik goed passen en maken het contrast juist extra rauw voor mij. Hoe dan ook, op aangrijpende wijze verteld, dit verhaal.
Dank je wel! :) Hoe krijg ik de letters schuingedrukt? Ik heb het nu opgelost met de streepjes. De biologische verwekkers zijn veroordeeld. Dat zou een hint moeten zijn. Of zou ik moeten schrijven dat ze veroordeeld zijn voor de moord op hem? Dat vind ik te overduidelijk.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel! :) Hoe krijg ik de letters schuingedrukt? Ik heb het nu opgelost met de streepjes. .
Door voor het schuine stuk [i] te plaatsen en erachter [/i ] (maar dan zonder die spatie voor de laatste sluithaak)
De biologische verwekkers zijn veroordeeld. Dat zou een hint moeten zijn. Of zou ik moeten schrijven dat ze veroordeeld zijn voor de moord op hem? Dat vind ik te overduidelijk.
Het lastige is dat de hp er zelf kennelijk van overtuigd is dat zij het gedaan heeft. Anders zou je haar iets kunnen laten afvragen over het feit dat ze dat nooit zeker zal weten.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de cursief tip! :thumbsup:
Het lastige is dat de hp er zelf kennelijk van overtuigd is dat zij het gedaan heeft. Anders zou je haar iets kunnen laten afvragen over het feit dat ze dat nooit zeker zal weten.
Een kind kan een conclusie trekken op zeer jonge leeftijd die nooit meer te veranderen is. Het is dubbel triest dat de HP dit denkt, er zelf van overtuigd is. Ik ga nog op de laatste zin kauwen! ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, Marietje dat is een verhaal dat er inhakt. Goed geschreven, tjee.
:o Dank je wel!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, ijzingwekkend! Ik vind dit drama treffend en geloofwaardig beschreven, het gevoel heb je bijzonder goed overgebracht. De complimenten voor dit stukje en dat je bij de invulling van een schrijfopdracht een bijzonder trieste gebeurtenis niet uit de weg gaat, getuigt van lef :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, ijzingwekkend! Ik vind dit drama treffend en geloofwaardig beschreven, het gevoel heb je bijzonder goed overgebracht. De complimenten voor dit stukje en dat je bij de invulling van een schrijfopdracht een bijzonder trieste gebeurtenis niet uit de weg gaat, getuigt van lef :thumbsup:
Dank je wel! :o Voor mij vroeg de invulling van de opdracht om echt een verschrikkelijk geheim of een geheim dat alleen voor de HP iets verschrikkelijks was. Met deze invulling vond ik beide. Dit geeft mijn 'lange' zoektocht naar inspiratie voldoening, ook al is de aanleiding een vreselijk bericht. Ik moest het gewoon doen. :)