Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 29 Plakkerige vingers

Ik kwam thuis van school die dag. In mijn hoofd wist ik al hoe het scenario zich zou afspelen. Al was de realiteit meestal stukken erger. De woonkamer was donker, hij hield van die theatrale sfeer, misschien nog beter, hij kickte erop. Ik probeerde voorzichtig langs te lopen, maar hij had me al lang opgemerkt. ‘Halt!’ riep hij met een autoritaire stem. Rillingen liepen over mijn rug, angst voor wat er komen ging. Hij zat in zijn relaxfauteuil en klikte het lampje naast hem aan. Oh God, hij had hem vast in zijn hand! ‘Kom hier!' Aarzelend liep ik naar hem toe. ‘Pap, ik...’ ‘Stil. Hij kleeft aan alle kanten. Ik verwacht van je dat je hem schoonmaakt.’ Op het tafeltje naast hem lag een vochtig doekje en ik begon er langzaam over te wrijven. ‘Verdorie jongen, ben je een meisje? Gebruik eens wat meer kracht, anders wordt ie nooit schoon.’ Het zweet liep over mijn rug, het gevoel van spijt had zijn kookpunt bereikt. Met het doekje ging ik op en neer, in een roterende beweging, maar hoe ik het ook deed, de blik van mijn vader werd er niet vrolijker op. ‘Hou maar op, het heeft geen zin. Ga maar naar je kamer, ik laat je moeder het straks eens proberen, zij heeft wat meer gevoel.’ Later in de avond hoorde ik mijn moeder flink tekeergaan. Mijn vader liet onplezierige kreten los. Ook haar bleek het niet te lukken. Jaren later kocht ik voor hem de cd. Nu lachen we erom. Maar in de tijd toen ik de LP Sticky Fingers van “zijn” Rolling Stones verziekt had door er kauwgum op te plakken, was mijn vader een tijd lang niet te genieten.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is ook misdaad. Hoe kun je! Die vader is wel een mysterieus figuur lijkt me. In het donker zitten wachten met een plak-LP :) Graag gelezen weer.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag crimivriendje ;-). Is dit streektaal? Hoe het scenario zich ging uitspelen ... en ... Jaren later kocht ik hem de cd. [‘Stil. Het kleeft aan alle kanten. Ik verwacht van je dat je hem schoonmaakt.’ Op het tafeltje naast hem lag een vochtig doekje en ik begon er langzaam over te wrijven.] Hem schoonmaakt? Er langzaam over wrijven? Ik vrees het ergste; nu lopen de rillingen over mijn rug. Wellicht dat ik later nog reageer. Als de nevels beginnen op te trekken.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een uitgesteld hoogtepunt, zullen we maar zeggen. Doordat ik weet wat de opdracht is, verwacht ik een onverwachte wending - en dat werkt niet lekker. Dat maakt het moeilijker om feedback te geven. Wat als ik niet had geweten dat er sprake was van een geheim dat in de laatste zin zou worden onthuld? Dan was ik misschien halverwege het eerste deel walgend gestopt. Ik heb er wat moeite mee.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eigen dirty mind zette me op het verkeerde been. Knap Richard hoe je de lezer kan laten voelen wat een viespeuk hij eigenlijk is. Een LP, daar had ik echt niet aan gedacht.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet goed wat ik van dit stukje vind. Je lijkt te willen spelen op de dirty mind van je lezers, maar voor mij mist er iets. Ik zal je stukje morgen nog eens lezen en hopelijk weet ik dan beter te verwoorden wat ik bedoel.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mis ik iets nondeju, wat is een LP? Een langspeelplaat toch? Word inmiddels gek van afko's.
En afko's staat voor afkortingen. :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan moet je ook over CD vallen, want dat is eigenlijk Compact Disc, maar dat gebruiken we ook nooit in een conversatie :)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Ik deel de mening van Ostinato in die zin dat je de opdracht kennende weet dat je op het verkeerde been wordt gezet. Het is ook een beetje gezocht, wat door de opdracht dan ook wel weer 'in de hand wordt gewerkt' :lol: Maar desalniettemin de combinatie 'Sticky Fingers' , schaamte, kauwgum en een lp vind ik mooi verwerkt. Ook deze originele bijdrage weer met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mis ik iets nondeju, wat is een LP? Een langspeelplaat toch? Word inmiddels gek van afko's.
En afko's staat voor afkortingen. :)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Sorry, deze reactie vond ik te leuk om niet op te reageren! :D

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We leggen de lat voor elkaar steeds hoger! :) Tuurlijk weet ik ook de opdracht maar daarom vind ik dit juist spannend geschreven. Waar gaat het naar toe? Jij geeft wat hints, ik denk een lugubere kant op. Goede sfeer neergezet. Nog meer hints en mijn dirty mind geeft zijn mening. Ik voel de schaamte. Dan de ontknoping, zeer origineel en de reactie van de vader is te begrijpen. Het schaamte gevoel van de zoon minder. Kauwgom op een LP? Spijt/ berouw klopt beter m.i. [Ik kwam thuis van school die dag. In mijn hoofd wist ik al hoe het scenario zich ging uitspelen. Al was de realiteit meestal stukken erger.] Het begin is pakkend maar klopt m.i. niet met de clou van het verhaal. Vooral de laatste zin hiervan: die impliceert dat dit dagelijkse kost voor de HP is. Suggestie?: -Toen ik van school kwam stond mijn vaders auto al geparkeerd voor ons huis. Ik vervroegde mijn doemscenario, de realiteit zou nog veel erger zijn.- ??? Goede originele, spannende invulling van de opdracht! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, het lijkt dagelijks kost, maar wat ik probeer neer te zetten in het begin is, dat de jongen weet hoe de dingen gaan als hij iets stoms heeft gedaan. @Mili, wat zou je dan graag van mij willen horen?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat ik de opdracht van te voren wist. Daardoor had ik bij de vierde zin direct al het idee dat er een dergelijke wending zou komen waardoor ik het verhaal toch anders las. Wel heel leuk gedaan en ik begrijp precies de bedoeling en vind het knap beschreven!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, re # 14; ik zeg niets meer. Ik heb zo'n vreemd beeld in mijn hoofd dat ik, oh nee, niet en plein public ga uitspreken. Je zult het vast allemaal anders bedoelen ;-).

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
haha, originele ontknoping! wel wonderlijke mededeling van pa dat hij moet komen om het "van dichtbij mee te maken" -ik heb nog nooit iemand iets op afstand zien schoonmaken. al te hard boenen lijkt me trouwens ook funest voor een LP ;)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er achter wat er mist, of eigenlijk wat er te veel was. Doordat ik de opdracht kende, ging jouw insteek een beetje verloren, want ik wist al dat er een wending zou komen. Ik vind het wel zeer vlot geschreven én origineel gevonden.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zal ik de koe maar bij de horens vatten dan? Het eerste deel suggereert overduidelijk een nare incestueuze situatie. Het eind maakt duidelijk dat de lezer zich vergist. M.a.w. de lezer is de viespeuk, de schrijver had het niet zo bedoeld. Maar de schrijver heeft het natuurlijk wel zo bedoeld. Daardoor voel ik mij als lezer op een onaangename manier belazerd.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij #25, waarbij opgemerkt dat als je niet de vooropgezette bedoeling had gehad ons op het verkeerde been te zetten, je waarschijnlijk andere woorden en zinnen zou hebben gebruikt om je verhaal te vertellen. Het verhaal nog eens lezend, komt de dialoog en de entourage nogal geforceerd, onnatuurlijk op me over.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Richard, Ik heb al mooie dingen van je gelezen en ook deze keer heb je weer een originele invulling gegegeven aan de opdracht. Ik heb met plezier gelezen maar ik ben wel niet in de 'dirty' versie getrapt. Je verhaal is mooi maar mag ik toch even kritisch zijn? 'In mijn hoofd wist ik al hoe het scenario zich ging uitspelen.' Dat vind ik persoonlijk niet zo mooi geformuleerd. Je kan bijvoorbeeld ook eenvoudig schrijven: 'Ik wist meteen wat er zich ging afspelen.' of 'ik zag de bui al hangen', of iets dergelijks. Ik struikel vooral over het laatste woord: 'uitspelen' 'Aarzelend benaderde ik hem' ook daar zou ik voor het ww (werkwoord, he Marietje ;) ) benaderen, iets anders kiezen. Ik hoop dat ik niet te kritisch ben, maar het klinkt inderdaad een beetje geforceerd zoals ook Dos opmerkt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het beter zo! Alleen het tweemaal gebruiken van 'riep hij met autoritaire stem' vind'k iets minder in deze korte tekst.