Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#28 Wraak

Wraak “Edelachtbare, sta mij toe het requisitoir van de officier met wezenlijke informatie aan te vullen.” “Houd het kort.” “Edelachtbare, indertijd heb ik mij uit eigen beweging bij de politie gemeld als dader. Ik heb een bekentenis afgelegd, die de politie noopte mij in voorarrest te nemen. Een motief heb ik nooit genoemd en bewijzen kon ik mijn daad evenmin. Na intensief onderzoek kon de politie dat ook niet. Volgens mijn advocaat zijn er nu geen belemmeringen meer om mij in vrijheid te stellen. Toch ben ik schuldig! Boer Feitsema was een tiran en een viezerik. Zijn zoon Fokke en ik waren de beste vrienden. Ons heeft hij jarenlang seksueel misbruikt. Ik mocht thuis niets verklappen, want anders zou mijn vader, die bij hem in dienst was, ontslagen worden. Toen Fokke zeventien was heeft hij zich in de hooischuur verhangen; hij kon de tirannie van zijn vader niet meer aan. Toen heb ik gezworen dat ik Fokke zou wreken. Twee jaar geleden vroeg Feitsema mij een dag te helpen met hooien. Ik ben op zijn verzoek ingegaan. In de hoge schuur stapelde ik de hooibalen op elkaar. Ik had liters Spa bij me, want het was warm. Deze frisdrank gebruikte ik hoofdzakelijk om enkele hooibalen uit de bovenste lagen te doordrenken. Onder deze vochtige balen had ik grote brokken carbid gelegd. Na twee weken had de hooibroei zijn kritische temperatuur overschreden en de stelpboerderij brandde niet alleen af... hij en boer Feitsema explodeerden. Nu pas heb ik mijn langdurig zwijgen verbroken.”

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan de boer Feitsema zullen we niet veel missen. Jammer dat dit ook een waargebeurd verhaal zou kunnen zijn. Misschien dat het doorgaans iets minder ingenieus gaat. Zonder carbid, broeiend hooi en Spa blauw. Maar toch, dit had in de krant kunnen staan. Een knap verhaal

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi gegeven, maar zo vreselijk onderkoeld verteld, als een juridisch rapport, dat het mij minder raakt dan ik zou willen. Ik mis iets.Misschien conflict. De hoofdpersoon heeft besloten wraak te nemen en doet dat. Punt. Waarschijnlijk komt hij vrij. Dat lijkt al snel duidelijk. Misschien wil hij dat niet? Is dat zijn verboden verlangen? Dat is me niet duidelijk. Ik mis een dilemma, een onderstroom/gelaagdheid. Het is me te recht toe recht aan. Of lees ik ergens overheen?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb opnieuw een nieuw woord geleerd door jou: requisitoir :) Verder sluit ik me aan bij Johanna. Hoewel ik me eerst wel afvroeg of een 'simpele' boerenzoon zulke taal hanteert, maar niets in je tekst wijst erop dat de schuldige slechts een boerenzoon is. Een geslaagde (en zeer slimme) wraakactie. Hij had gemakkelijk vrij kunnen rondlopen als dader, had hij nu maar niet uit de biecht geklapt!

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, goed gedaan, maar er mist een snufje van het een of ander. Ironie, absurdisme, een theelepeltje onderkoelde haat? Terwijl je plot prachtig doordacht is. Misschien is de rechtzaal niet de beste setting voor deze bekentenis.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant gegeven! Maar waarom zou de ik persoon na deze terechte wraakactie waar die mee wegkomt, alles opbiechten? Mistte men boer Feitsema niet die 2 weken? En had de ik persoon boer Feitsema niet al eerder kunnen overmeesteren? Ik zit ook nog met de technische vraag of van deze ingrediënten en omstandigheden een bom te maken is, maar daar ga ik gemakshalve maar even van uit. Je merkt dat het mij nieuwsgierig maakt! Het komt op mij afstandelijk geschreven over, zonder emoties terwijl deze juist een hoofdrol spelen in dit verhaal. Heb jij deze manier van schrijven bewust gekozen? Wordt dit een nieuwe aflevering van die Engelse detective serie dat zich op het platteland afspeelt?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, knap gedaan. Eerst deel een, officieel en afstandelijk en daarna deel twee, als beschouwing, vertelling, gedachtenstroom. Het pakte mij omdat het realistisch raakte.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, De schrijfstijl past bij de situatie (het rekwisitoor) en daar heb ik dus geen probleem mee. Wat wel een beetje ontbreekt is jou typische ironie en sarcasme, althans dat vind ik (tenzij het mij dat ontgaat, wat ook best mogelijk is). Wat ik overigens ook een beetje vermoed (en niet alleen bij jou) is dat het thema na vier weken wel een beetje zijn sporen nalaat.De frisheid is er een beetje af. Bovendien vind ik 250 woorden erg weinig voor jou setting. Ik houd van lange rekwisitoren die spitsvondig zijn. Ik ben zeker dat jij dit nog leuker kan maken, maar de koe moet vers hooi voor ze opnieuw gemolken kan worden! (Potverdorie, wat is dat nu weer voor onzin dat ik hier schrijf). Vriendelijke groet.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Dos. In een requisitoir hoort geen emotie, vind ik. Dat heb je goed gedaan. Maar hoe slim en hoe dom is die HP. Slim omdat hij precies heeft uitgedacht hoe hij wraak kon nemen en dom, om aan de rechter exact uit te leggen hoe het moet zijn gebeurd. Maar dat is de humor van het verhaal, toch?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, De dader neemt zijn verantwoordelijkheid en bekent. Dat vind ik wel passend in dit geval. Als losstaande scene vind ik het minder geslaagd. Het lijkt me meer op zijn plaats als ontknoping - want dat is het volgens mij - van een langer verhaal.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vond de emotieloze manier waarop dit fragment wordt neergezet juist wel passend. Hij heeft geen spijt en dat hoeft ook niet. Weg met die boer. Waar een beetje vindingrijkheid al niet voor kan zorgen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonde van al die spa... had hij ook gratis melk kunnen drinken bij de boer, of hij moet al lactose intolerant zijn :P Deze bekentenis leidt tot een mooi verhaal. Van alle stukjes boer Feitsema kun een mooie puzzel maken :)

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw. Mooi geschreven. De zakelijkheid past goed bij de locatie. Knap, dat je toch je straf wilt krijgen voor iets waarin je in onderzoek bent vrijgesproken. Bewijzen kon je evenmin? Geen bonnetje van de carbid aankoop? Je wilt je straf en toch weer niet?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste lezers, ik ga jullie reacties simultaan beantwoorden. Allereerst bedankt voor jullie waardevolle respons. Frappant ook dat vele van jullie iets in het verhaal misten. Ook ik mis het belangrijkste gedeelte van het verhaal dat in mijn hoofd rondspookt. Ik heb een dag lang gezocht naar de vorm waarin ik het zou kunnen gieten. Het was veel te lang voor de 250 woorden die ons ter beschikking is gesteld. Gisterochtend bij het ontwaken (overkomt mij vaker) kwam ik op het idee om het verhaal in een rechtszaal te ontvouwen. Het verhaal als antwoord op een uitgebreid requisitoir van de officier van justitie kan kort en krachtig, zeker als de onderzoeksrechter daar uitdrukkelijk om vraagt. Mijn invulling van deze wekelijkse schrijfopgave moet dan ook als zodanig worden beoordeeld. Toch heb ik nog heel wat moeten schrappen om mij aan de woordlimiet te houden. Graag had ik wat meer uitleg gegeven over het ontstaan van de mysterieuze brand en vooral de ontploffing. Daar hadden de experts nl. geen verklaring voor. In de brandresten werden geen sporen van explosieven gevonden. Niet elke lezer zal op de hoogte zijn van de werking van carbid. Als het in contact komt met water, vormt het samen met lucht een hoogexplosief mengsel. De hoofdpersoon lijkt in zijn antwoord op de officier van justitie zijn eigen ondergang te bepleiten, op het moment dat zijn vrijspraak in zicht is. Niets is minder waar. Als hij uitgesproken is overhandigt hij de onderzoeksrechter een verhalenbundel met tien verhalen; eigen werk. Tien uiterst fantasierijke verhalen. Het laatste verhaal, met als titel ‘Een fantastische brand’, is een bijna letterlijke kopie van de gebeurtenis zoals die zich op dat moment in de rechtszaal afspeelt; een droste-effect. Impliciet herroept hij met dat fantasieverhaal zijn eerder geuite zelfbeschuldiging. De rechter staat voor een dilemma. Hij voelt zich zwaar genomen, maar kan niet anders dan vrijspraak gelasten. De boerderij is met de grond gelijkgemaakt en sporenonderzoek op de plaatsdelict is niet meer mogelijk. Of het verhaal van kindermisbruik klopt - belangrijk voor zijn motief - kan ook niet meer worden geverifieerd. Dit ongeveer is in grote lijnen het hele verhaal dat ik nu zonder beperking ga uitwerken.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je uitleg, Eea wordt een stuk duidelijker. Het wordt echt steeds interessanter. Heel erg veel succes met schrijven !

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je uitleg, Eea wordt een stuk duidelijker. Het wordt echt steeds interessanter. Heel erg veel succes met schrijven !
Dank je.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, fijn deze uitleg. Juist de twist die je op het laatst maakt, met die verhalenbundel en het Droste-effect, en het feit dat hij er daardoor dus wel mee wegkomt, is wat mij betreft de missing link in het verhaal. Ja 250 woorden is (te) weinig voor zo'n gecompliceerde plot. Al met al, goed verhaal! Punt. ;)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, fijn deze uitleg. Juist de twist die je op het laatst maakt, met die verhalenbundel en het Droste-effect, en het feit dat hij er daardoor dus wel mee wegkomt, is wat mij betreft de missing link in het verhaal. Ja 250 woorden is (te) weinig voor zo'n gecompliceerde plot. Al met al, goed verhaal! Punt. ;)
Dankjewel, Fata.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al die antwoorden op mijn vragen, het verrassende plot en nog veel meer, wil ik graag lezen! :thumbsup: Veel plezier met het schrijven!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al die antwoorden op mijn vragen, het verrassende plot en nog veel meer, wil ik graag lezen! :thumbsup: Veel plezier met het schrijven!
Dank je, Marietje

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En toch blijft er bij mij iets haken,. Ik wilde schrijven: dus aan het werk Dos, maar dat heb ik weggehaald. Ik mis iets. Nog steeds. Hoe graag zou ik met je bij dit verhaal naar je premisse willen kijken. Heb je dat zelf al gedaan?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En nu ik er langer over nadenk: de ontwikkeling van de hoofdpersoon, de blokkades die hij op zijn weg tegenkomt, de passie. De vorm lijkt de inhoud te bepalen in plaats van andersom. Maar ik zoek, Dos. Het is tenslotte nog maar een idee. Of niet?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Henny, Wat ik in #15 heb beschreven is niet meer dan flaptekst. Mogelijk dat jouw gemis wordt ingevuld in het verhaal dat ik zonder beperking kan schrijven. Misschien kun je me duidelijk maken wat je hier precies bedoelt met 'premisse', dan kan ik je daar op antwoorden. Je hebt gelijk dat voor deze invulling van de schrijfopdracht, de vorm de inhoud heeft bepaald. Omdat ik anders geen mogelijkheid zag binnen 250 woorden een afgerond, maar toch onvolledig deel van mijn verhaal te vertellen. Ik had natuurlijk een ander verhaal kunnen kiezen, maar zo werkt dat bij mij niet. Mijn eerste inspiratie laat op de korte termijn geen tweede toe. Ik vond de plot ook te mooi om niet te proberen een wezenlijk deel ervan in dat korset te duwen. De rechter heeft mij geholpen. Het verhaal is inderdaad nog in ontwikkeling. Zo denk ik eraan om ook het requisitoir van de officier uit te schrijven, alhoewel ik dan voorzichtig moet zijn om niet de clou voortijdig te verklappen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet altijd meters draad opklimmen voordat ik bij je ben Dos. De gepassioneerde uitwisseling over je korte of langere verhaal in wording gelezen. Ik kon mij vinden in je opzet qua 'emotieloosheid' omdat ik het zelf beroepsmatig zo ervaar. Ik vond het kostelijk te lezen. Ik lees je trouwens altijd heel graag :-).

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met premisse bedoel ik: wat wil je met dit verhaal vertellen? Ik ben vooral zoekende, hoor Dos, waar het aan ligt dat ik blijf haken. Ik weet het gewoon niet precies. Ik weet ook niet zeker of je dit uit wil werken, maar als je dat van plan bent, denk ik dat je over je premisse na moet denken.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet altijd meters draad opklimmen voordat ik bij je ben Dos. De gepassioneerde uitwisseling over je korte of langere verhaal in wording gelezen. Ik kon mij vinden in je opzet qua 'emotieloosheid' omdat ik het zelf beroepsmatig zo ervaar. Ik vond het kostelijk te lezen. Ik lees je trouwens altijd heel graag :-).
Vanwaar die moeizame weg, Mili? Als alle anderen woon ik om de hoek, twee klikken bij je vandaan. Leg die draad eens op de grond en kuier er langs. Op jouw leeftijd klim je toch niet meer! Langs een draad nog wel. Je lijkt wel gek. :) Dank voor je complimenteuze reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, hou eens lekker op. Ik blijf je draden beklimmen. Dat maak ik zelf wel uit, hoe oud ik ook ben. Al struikel ik over je draden. Ssst, niet verder vertellen. Ik ben een avonturierster.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met premisse bedoel ik: wat wil je met dit verhaal vertellen? Ik ben vooral zoekende, hoor Dos, waar het aan ligt dat ik blijf haken. Ik weet het gewoon niet precies. Ik weet ook niet zeker of je dit uit wil werken, maar als je dat van plan bent, denk ik dat je over je premisse na moet denken.
Henny, mijn twijfel is nog groter dan die van jou. Het droste effect moet niet de overhand gaan krijgen; te goedkoop. Wel wil ik er een absurd verhaal van maken. Ik lees op dit moment Het Slot van Kafka. Moeilijk doorheen te komen, maar de hoofdpersoon, meneer K., loopt van de ene onwerkelijke situatie in de andere. Misschien dat hij me op een idee brengt. Al lezende en levende laat ik het verhaal even sudderen. Ideeën komen en gaan; wat ik gebruiken sla ik op. Jouw vraag: wat wil je met het verhaal vertellen zal ik in gedachten houden. Een verhaal met een dubbele laag zou mooi zijn. Zoals Het Slot ook is. Henny, als dit voorlopig ons laatste contact is, dan wil ik je hartelijk danken voor je betrokken commentaren. Je hebt er serieus werk van gemaakt. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Dos, ik heb het met heel veel plezier gedaan. En inderdaad ben ik aan het afronden. In november heb ik het heel druk en ik wil dingen niet afraffelen. Bedankt voor je mooie verhalen, ik heb er van genoten.