10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

schrijfopdracht#28- Tweesprong

28 oktober 2014 - 21:26
Tweesprong Het geritsel van bladeren trekt haar aandacht. De wind bevordert het loslatingsproces, in vrijheid dwarrelen ze naar hun eindbestemming. Ze staat stil, haar hand glijdt uit die van hem. Ze sluit kort haar ogen, glimlacht en loopt haar man achterna, het bospad uit. ‘Bello! Kom!’ Ze lijnt de hond aan. Het geluid van hun voetstappen op het asfalt van de parkeerplaats wordt geabsorbeerd door de natte bladeren. ‘Is dat ‘em?’ Hij knikt naar de man die verderop tegen zijn Ferrari staat geleund. Haar starende blik zegt hem genoeg. ‘Tjezus, An! Dit is toch een ongelijke strijd.’ Hij kruipt in zijn schouders. De pijn in zijn stem maakt haar verdrietig. De opgedrongen confrontatie maakt haar boos. Nick slentert naar hen toe. Haar blik wisselt tussen beide mannen. Het is windstil. Ze maakt haar sjaal los. De zon streelt zijn blonde haren. Ze beslist. ‘Anneke?’ De bas raakt de stemvork in haar buik. Haar hoofd schudt langzaam. ‘Mijn naam is Linda.’ Ze maakt gebruik van de anonimiteit van het internet. Tom slaat een arm om haar schouder. ‘Ken jij die gast?’ ‘Nee, ik geloof het niet.’ Haar stem klinkt helder. Nick zijn shirt spant zich om zijn welgevormde torso, zijn helderblauwe ogen roepen haar. Zij kruipt tegen Tom aan. Nick knijpt zijn ogen samen. ‘Ik begrijp het.’ Het blauw wordt dof. Hij geeft Tom een hand. ‘Besef hoe bijzonder ze is, kerel.’ De greep om haar schouder verstevigt. Tom kijkt haar aan en slikt. ‘Dat doe ik.’ ( Na # 10 de tekst aangepast! )

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 oktober 2014 - 0:49
Ik ben het in dit geval helemaal met Henny eens (inclusief de complimenten). De opdrachten zijn voor mij in eerste instantie oefeningen die mij helpen het vak te leren. De conclusie: "de oefening klopt niet", helpt mij als schrijver niet verder.
Ik hoop niet dat jij de conclusie 'de oefening klopt niet' uit mijn reacties haalt, want dan is er een communicatiestoring geweest! :confused: Ik houd mezelf juist aan de schrijfopdrachten om hetzelfde doel als jij te bereiken en zal nooit deze smoes gebruiken. Zie ook mijn reactie #30. Deze invulling is minder geslaagd maar wel zoveel leerzamer dan mijn geslaagdere opdrachten. :thumbsup: Jouw complimenten via Henny zijn helder overgekomen! ;) Bedankt!

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 oktober 2014 - 19:35
Dank Marietje voor je uitgebreide reactie en dat je mijn pinnige juffenreactie zo opvat. Het is ook lastig alles zwart wit, al zou je dat als schrijver moeten kunnen, ik mis het persoonlijk contact, de klank van de stem, de hapering, de lach. Dus nogmaals: ik ben blij met je reactie, het doet me goed, want ik weet niet altijd of mijn reactie overkomt. Ik wil prikkelen. Het is zo makkelijk om complimentjes te geven, maar kritiek moet zorgvuldiger verpakt. Dat kost tijd. En inderdaad, schrijf een langer verhaal, laat je niet beperken. Je schrijft zo mooi. En zorgvuldig.

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 november 2014 - 0:02
Marietje, ik herken jouw geworstel met het enge keurslijf waarin je een te groot verhaal wilt stoppen. Je moet te veel schrappen van je oorspronkelijke verhaal, waardoor de gedachtensprongen bij de lezer vaak te groot zijn of de verkeerde richting op gaan, met onbegrip tot gevolg. Je leert er wel van. Daarom zijn we hier. Toch?! :)

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 november 2014 - 23:41
Dank Marietje voor je uitgebreide reactie en dat je mijn pinnige juffenreactie zo opvat. Het is ook lastig alles zwart wit, al zou je dat als schrijver moeten kunnen, ik mis het persoonlijk contact, de klank van de stem, de hapering, de lach. Dus nogmaals: ik ben blij met je reactie, het doet me goed, want ik weet niet altijd of mijn reactie overkomt. Ik wil prikkelen. Het is zo makkelijk om complimentjes te geven, maar kritiek moet zorgvuldiger verpakt. Dat kost tijd. En inderdaad, schrijf een langer verhaal, laat je niet beperken. Je schrijft zo mooi. En zorgvuldig.
Dank voor jouw terugkoppeling! Ik ben mezelf bewust van het feit dat schrijven communiceren is zonder beeld en geluid. Juist dat probeer ik d.m.v. de juiste woordkeuze te compenseren. Zowel in mijn verhalen als in mijn reacties! :)

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 november 2014 - 23:47
Marietje, ik herken jouw geworstel met het enge keurslijf waarin je een te groot verhaal wilt stoppen. Je moet te veel schrappen van je oorspronkelijke verhaal, waardoor de gedachtensprongen bij de lezer vaak te groot zijn of de verkeerde richting op gaan, met onbegrip tot gevolg. Je leert er wel van. Daarom zijn we hier. Toch?! :)
Ik denk dat we hier allemaal weleens last van hebben als het verhaal het overneemt: dan schieten we het doel van de opdracht voorbij. Maar ook dat is een zeer wijze les! Dank je wel voor jouw bemoedigende reactie! :)