Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Verboden verlangen #28. Katinka -deel 4 (nu helemaal)

Naast elk belknopje is een naamplaatje bevestigd. Zoveel namen die me niets zeggen, tot: Katinka Polderman. Het speakertje kraakt even, dan haar stem. De deur klikt van het slot. Ik dribbel de trap op. 'Hé. Hoi.' ze kust me op mijn mond en gebaart dan naar haar T-shirt en spijkerbroek. 'Sorry, ben net op, tot vanmorgen half vier gewerkt. Maar ik heb koffie.' Ze trekt me mee naar de keuken. Lege wijnflessen en vuile vaat. Marieke verdraagt nog geen kruimel op het aanrecht. Het koffieapparaat zucht na. Ze schenkt twee mokken in. Het dampt en ruikt goed. 'Kom, naar de woonkamer.' Ze schuift een pizzadoos van de bank en trekt haar benen op. Blote voeten, heerlijk. Marieke haat het. 'Wat vind je van het uitzicht?' Achter een vergeelde sanseveria knikt de pyloon van de Erasmusbrug me toe. In de glinstering van het water verdwijnt mijn laatste twijfel. 'Het is prachtig, Katin. Ik houd van de rivier, het licht, de Zwaan.' 'Ja, ik ook – en van het Noordereiland. Het is een dorp in de stad.' Met een snelle beweging maakt ze een paardenstaart. 'Je zei Katin, zo lief. Kom, zet je mok weg.' We zoenen. 'Wil je me helemaal proeven?' Ze vouwt haar armen onder haar nek op het kussen. Het dekbed ligt gefrommeld aan het voeteneind. Ik steun op een elleboog en kijk naar buiten. Een rijnaak schuift in de schaduw van de brug, het trage kloppen van de motor vervaagt. Verder is het stil. Ongekend stil. Over de lege vensterbank glijdt mijn blik terug naar haar lichaam. Ze draait zich naar me toe en vouwt haar handen op haar borsten. 'Je hebt me bemind. Dat is zeldzaam, de meeste mannen zijn gretig. Jij niet.' Er rolt een traan over haar wang. 'Blijf je bij me?' Achter haar ogen, die niet meer ondeugend zijn, staat de pyloon onwrikbaar tegen de blauwe lucht. Met de knokkel van mijn wijsvinger veeg ik haar traan weg.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh!!!!!!! en dat tegen de achtergrond van mijn vertrouwde Rotterdam. De inhoud dwingt me de vorm te vergeten. Ik heb absoluut niet kritisch gelezen, misschien doe ik dat nog. Ja, laat ik dat eerst maar doen. Mooi de verwijzingen naar Marieke, al vraag ik me af waarom zo'n absolute tegenstelling, mocht het niet een ietsje minder. ' Het koffieapparaat zucht na' prachtig, zucht ik dan ook maar even na. Gevonden, een puntje van kritiek: 'Dat is zeldzaam, de meeste mannen zijn gretig. Jij niet' Dit mag van mij ook ietsje minder. 'Achter haar ogen, die niet meer ondeugend zijn, staat de pyloon onwrikbaar' Vreemde formulering: achter haar ogen?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net voor ik de deur uit moet nog even snel gelezen. Het verhaal wordt steeds fijner. Mooie formuleringen: ' In de glinstering van het water verdwijnt mijn laatste twijfel.'...Prachtig! 'Een rijnaak schuift in de schaduw van de brug, het trage kloppen van de motor vervaagt.' (...pffffff ;) ) Grappig dat ze een paardestaart in d'r haar maakt voordat ze hem uitnodigt om te gaan vrijen. De meeste vrouwen (nou ja in boeken en films dan toch) gooien hun haar juist los op zo'n moment hahaha! Zeer graag gelezen, hoop morgen op deel 5!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Mag ik een diepe buiging maken? Ik vind dit subliem. Tot in alle, maar dan ook werkelijk alle details getroffen. Het mooiste, meest realistische, vind ik de paardenstaart :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Dat doet niks af aan de andere details die ik hier zie en waardeer. Ik verschil van mening met Henny over de verwijzingen naar Marieke, in die zin dat ik het geen absolute tegenstellingen vind. Het zijn - op het oog - kliene tegenstellingen, waarvan je zou kunnen zeggen: gaat het daar nu om? Maar ze beschrijven een grote, essentiële tegenstelling tussen de hp en Marieke, en een drang van de hp. Beide worden denk ik steeds groter. Die voorlaatste zin. Ik twijfel. Dat wordt moeilijk. Dat wordt interpreteren. Ik lees hem als: 'In haar ogen [..] zie ik een pyloon [..] Maar goed. Heb ik genoten? Nee, ik geniet zoals ik hier zelden genoten heb.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag dat de volgende wekelijkse schrijfopdracht nu al online staat. Helemaal geen probleem. Vooral niet omdat die van jou nu al online staat :) Prachtig geschreven. Ik heb eindelijk mijn complete verhaal nu ;). Mooie formuleringen! De traan was me misschien iets te veel. Maar ach, wat heb ik te zeuren.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Achter een vergeelde sanseveria knikt de pyloon van de Erasmusbrug me toe. In de glinstering van het water verdwijnt mijn laatste twijfel.] Wauw, die zin! :thumbsup: En wauw, wauw, wauw, die beeldende sfeer, dat verhaal! Perfect! :nod: -zucht-

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fatamorgana, Over die paardenstaart. Ze wil zoenen - dat is lastig met los haar. Kort daarna volgt een witregel :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, Jan. Ik ben wel het eens met Henny dat Marieke wat al te nadrukkelijk wordt weggezet met die gedachten van de hp. De laatste paar zinnen vind ik behoorlijk sentimenteel; met de hulp van de onwrikbare pyloon en de knokkel vlieg je net niet uit de bocht (en wordt het onafwendbare eind van de pret mooi subtiel gesuggereerd). Taalzeurtje: zou de hp niet 'Kating' moeten zeggen? Gezien je Katinka uitspreekt als Ka-ting-ka?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne Borneman, Over de traan. In een eerdere versie stond er dit: 'Met de knokkel van mijn wijsvinger veeg ik haar traan weg. Daarna die van mij.' Dat laatste zinnetje heb ik weggehaald - te sentimenteel. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, het zichtende koffiezetapparaat en de vergeelde sanseveria ... wat kan ik toevoegen aan bovenstaande reacties; wat een heerlijke details; wat een sfeer; het is reeds gezegd. Over de betekenis van de onwrikbaarheid kan ik nog lekker voor mezelf beslissen. Alleen haar traan ... daar kan ik niet zoveel mee.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
zit ik weer zo sloom te reageren, dat ik hele stroom aan reactie gemist heb ... en dat terwijl het nog niet eens woensdag is

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Dank je wel. Ik voel me vereerd. (en ik twijfelde nog wel over het bijvoeglijk nw 'vergeeld' :) )
Sanseveria's hebben sowieso weinig onderhoud nodig, juist dat vergeeld duidt aan dat ze geen huisvrouw is. Waarschijnlijk heeft Marieke alleen maar groene planten! (Geraniums?) ;) Haar traan kan ik wel plaatsen. Hij heeft haar geraakt, diep van binnen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, HP gaat vet vreemd - dus moet echtgenote Marieke nadrukkelijk worden weggezet, vind ik verhaaltechnisch gezien. (uiteraard is er niets mis met Marieke) De laatste zinnen zijn idd sentimenteel - maar bedoeld om te laten zien (hoop ik) dat het echt is. 'Kating' nee ik vind van niet. Het is ka-tin-ka. Geen g Dank voor je reactie!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, je schreef:
Sanseveria's hebben sowieso weinig onderhoud nodig, juist dat vergeeld duidt aan dat ze geen huisvrouw is. Waarschijnlijk heeft Marieke alleen maar groene planten! (Geraniums?)
Ja - helemaal goed. Dank je!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je bent een vroege vogel. Je moet het mij niet euvel duiden (wat een verschrikkelijke uitdrukking) dat ik me je voorgaande berichten niet meer herinner. Er wordt zoveel geschreven dat het bijna niet bij te houden is. Geen opmerking over de inhoud. Die staat. Wel wat gezeur. Oké? Dribbelt een man? Dat lijkt me meer voor een vrouw. t-shirt - T-shirt. Het shirt is zo genoemd vanwege de hoofdletter T. Bedoel je misschien verfrommeld in plaats van gefrommeld? Kan een aak schuiven? Geen punt, hoor. Je hebt het op gevoel geschreven. En of je kunt zoenen met los haar. Toch maar eens proberen?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, heel fijn weer. Het lijkt mij een goed plan om de komende weken nog steeds door te lezen over Katinka Polderman. Lezen we nog wat meer? Ik vond de gedachten niet storend. De traan ook niet overigens. Dit stukje is goed zoals het is. Ik lees je heel graag.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En of je kunt zoenen met los haar. Toch maar eens proberen?
Ik denk dat janp het netjes hield in zijn reactie 8)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, je schreef:
Over de betekenis van de onwrikbaarheid kan ik nog lekker voor mezelf beslissen.
Precies :) Dank voor je reactie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is de beweging van het staart-maken: niets laat je rug en je borsten zo mooi en suggestief samenspelen ... en dan hebben we het nog niet over het zwiepende haar en het ontbloten van de hals. Inmiddels ben ik er trouwens na een uur nog niet in geslaagd "Katin" soepel mijn strot uit te krijgen, en zeker niet lief -ik vind het een heel ongelukkige klank.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tegenstelling tussen Katinka en Marieke, geven mij het gevoel dat we hier met een serieuze midlife-crisis te maken hebben. Geef ze twee weken samen en hij begint zich te ergeren aan de troep. Doet helemaal niets af aan het verhaal, dat kan alle kritiek doorstaan. In de onwrikbare pyloon zit volgens mij zijn antwoord verscholen, maar daar ben ik nog niet uit.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Ja T-shirt. Bedankt! Aangepast. (Het is gefrommeld. En een rijnaak schuift. Dribbelen is onzijdig.) Dank voor je reactie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En of je kunt zoenen met los haar. Toch maar eens proberen?
Ik denk dat janp het netjes hield in zijn reactie 8)
Het is fictie - in het echt gebeurt er niets :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijven maar:
Het is de beweging van het staart-maken: niets laat je rug en je borsten zo mooi en suggestief samenspelen ... en dan hebben we het nog niet over het zwiepende haar en het ontbloten van de hals. Inmiddels ben ik er trouwens na een uur nog niet in geslaagd "Katin" soepel mijn strot uit te krijgen, en zeker niet lief -ik vind het een heel ongelukkige klank.
Ja, precies - die beweging! Je verwoordt het heel mooi. (ik sluit niet uit dat ik een zinsnede van je steel :)) en over de lettergrepen vd naam: Hij zegt het zo: 'Ka - tin'. Ik vind het mooi klinken, maar dat is subjectief.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
bartsnel, je schreef:
In de onwrikbare pyloon zit volgens mij zijn antwoord verscholen, maar daar ben ik nog niet uit.
De pyloon knikt eerst en is later onwrikbaar :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Henny, Ik dacht al gereageerd te hebben op je reactie, maar zie niets staan. je schreef:
gevonden, een puntje van kritiek: 'Dat is zeldzaam, de meeste mannen zijn gretig. Jij niet' Dit mag van mij ook ietsje minder. 'Achter haar ogen, die niet meer ondeugend zijn, staat de pyloon onwrikbaar' Vreemde formulering: achter haar ogen?
'ietsje minder'. Nee, HP gaat er voor. Katinka is dat niet gewend. 'achter haar ogen'. HP kijkt naar haar en ziet tegelijk de achtergrond. Zoiets.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, mooi. Ik ben het met Bart eens: deze man maakt een midlife-crisis door. Hij is net een kind in een snoepjeswinkel. Als het fout loopt met Katinka, mag Marieke zijn ego weer opkrikken, ben ik bang.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
PetraO, je schreef:
Als het fout loopt met Katinka, mag Marieke zijn ego weer opkrikken, ben ik bang.
Dat heb je juist geconstateerd! Het is een handvat voor een vervolg ;) Dank voor je reactie.