Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#27 U zij de glorie.

Vandaag werd hij terechtgesteld. Onthoofd door een jihadist. Bill Parker uit Salt Lake City was tweeënveertig jaar oud en ruim twee jaar gevangene van de strijders voor het enige en juiste geloof in God. Hij was als zendeling door zijn vader uitgezonden om in Syrië de geloofsartikelen van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste dagen uit te dragen. In Damascus bestond al een kleine gemeenschap gelovige mormonen, maar sinds het Boek van Mormon in het Arabisch was vertaald had de Kerk er een vlucht genomen. Niet in de laatste plaats door de geestdrift van Bill. Hij werd op weg naar de tempel gekidnapt en was sindsdien speelbal geworden in de confrontatie van IS met de ongelovigen in de christelijke wereld. In Salt Lake City, elfduizend kilometer westwaarts zit Bill’s vader, de hogepriester Philip Parker in het Heilige der Heiligen van de Centrale Tempel, geknield en devoot gebogen over zijn gebedenboek. Zijn voorhoofd steunt op zijn open handen die hem afschermen van het binnenvallend zonlicht. Hij is in tweegesprek met zijn Vader in de hemel. Hij dankt Hem uit de grond van zijn toegewijde hart voor het verhoren van zijn smeekbeden. Dat Hij zijn geliefde zoon niet heeft gespaard voor de lijdensweg en dat Hij hem heeft geofferd tot verlossing van de mensheid, zoals Hij ook zijn zoon Jezus Christus heeft geofferd. Jezus’ smartelijk lijden van slechts enkele uren werd mogelijk overtroffen door de langdurige marteling van zijn zoon Bill, dit tot eeuwige glorie van Zijn Kerk.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, jouw verhaal, dat ik heb beschouwd als voorbeeld van een schrijfwijze die jij hier prefereert, was bij lange na nog niet af. Als je op dezelfde voet was doorgegaan en je had nog alle aspecten moeten benoemen die in mijn verhaal voorkomen, dan had je aan het dubbele aantal woorden misschien niet genoeg gehad. Het was vast een kleurrijk verhaal geworden, dat wel. Misschien dat het me een andere keer lukt. Dank voor je weerwoord.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos en @Leonardo en vice versa; jullie hebben een uitermate interessante discussie op niveau gevoerd. Van kwalitatieve klasse waar menigeen van kan leren zoals, in eerste instantie, ondergetekende.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ik heb de andere commentaren niet gelezen. De eerste alinea is voor mij direct de intro tot een heel intrigerende roman. Ik zou dat boek niet meer wegleggen. Het interesseert me ook heel erg - ik bedoel: je zet het allemaal neer op een manier die mij als lezer onmiddellijk boeit en meeneemt. In 1 ruk gelezen en het spijt mij dat mij op dit ogenblik de tijd ontbreekt om er nog meer van te genieten. grts.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps, en deze reacties komen van medeschrijvers? Daar schrik ik van. De mening van een personage is de mening van een personage. Sinds wanneer gaan we daar op dit forum inhoudelijk op in? En spreken we daar de schrijver op aan? Over de tekst: in het begin dacht ik: help wat zakelijk, saai. En oh no, als dit maar niet tot het einde zo doorgaat en dan na de witregel wordt het ineens persoonlijk en komt de klap als een mokerslag. Prachtig. Mijn complimenten. Heel mooi. Dat ritme, die opbouw. Ik ben diep onder de indruk

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos en @Leonardo en vice versa; jullie hebben een uitermate interessante discussie op niveau gevoerd. Van kwalitatieve klasse waar menigeen van kan leren zoals, in eerste instantie, ondergetekende.
Leonardo, hoor je dat? Wij samen kunnen Mili nog wat leren. Is dat geen groot compliment? Dankjewel, Mili.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ik heb de andere commentaren niet gelezen. De eerste alinea is voor mij direct de intro tot een heel intrigerende roman. Ik zou dat boek niet meer wegleggen. Het interesseert me ook heel erg - ik bedoel: je zet het allemaal neer op een manier die mij als lezer onmiddellijk boeit en meeneemt. In 1 ruk gelezen en het spijt mij dat mij op dit ogenblik de tijd ontbreekt om er nog meer van te genieten. grts.
Rynlandt, dank voor de extra moeite die je genomen hebt met dat langzame ding van jou. Die zal het ook wel warm hebben.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps, en deze reacties komen van medeschrijvers? Daar schrik ik van. De mening van een personage is de mening van een personage. Sinds wanneer gaan we daar op dit forum inhoudelijk op in? En spreken we daar de schrijver op aan? Over de tekst: in het begin dacht ik: help wat zakelijk, saai. En oh no, als dit maar niet tot het einde zo doorgaat en dan na de witregel wordt het ineens persoonlijk en komt de klap als een mokerslag. Prachtig. Mijn complimenten. Heel mooi. Dat ritme, die opbouw. Ik ben diep onder de indruk
Henny, dank voor je complimenten (in het meervoud nog wel) :) Spreken over religieuze aspecten maakt altijd wat los bij mensen, vooral als ze extreem zijn.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In ieder geval heeft jouw invulling van de opdracht heel wat los gemaakt. Eigenlijk heeft het geen zin om over geloven te discussiëren. Men wordt het toch nooit eens.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In ieder geval heeft jouw invulling van de opdracht heel wat los gemaakt. Eigenlijk heeft het geen zin om over geloven te discussiëren. Men wordt het toch nooit eens.
Tja, Ik ben het met je eens dat een discussie over geloof niet snel zal leiden tot een ongelovige die zich bekeert, en een gelovige die van zijn geloof valt. Maar een discussie kan m.i. wel degelijk zin hebben, zonder tot een consensus te komen. Je leert de ander bijv. beter kennen door zijn overwegingen, standpunten en ook achtergrond, wat kan leiden tot een beter begrip, en misschien zelfs tot een tolerante houding.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je eerste alinea vind ik akelig. Ik krijg er een steen van in mijn maag. Ik weet niet waarom, maar IS jaagt me altijd angst aan. Ik hoop dat ze daar in het oosten blijven! Je tweede alinea verraste me. Verschrikkelijk dat een vader zo over zijn zoon kan denken. Bah. Je hebt me angst gegeven en afschuw, goed geschreven dus :thumbsup:.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je eerste alinea vind ik akelig. Ik krijg er een steen van in mijn maag. Ik weet niet waarom, maar IS jaagt me altijd angst aan. Ik hoop dat ze daar in het oosten blijven! Je tweede alinea verraste me. Verschrikkelijk dat een vader zo over zijn zoon kan denken. Bah. Je hebt me angst gegeven en afschuw, goed geschreven dus :thumbsup:.
Wat de leden van de IS doen met ongelovigen is angstwekkend, maar Anne, laat je niet zo snel bang maken, ze zijn nog ver weg. Alhoewel... Dank voor het lezen en de reactie. Sorry voor het ongemak.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zijn overal. Ik betwijfel of een discussie over geloven tot meer tolerantie zorgt.
Als je hier de strijders van de IS bedoelt, betwijfel ik dat ook.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spreken over religieuze aspecten maakt altijd wat los bij mensen, vooral als ze extreem zijn.
Dos, ik neem aan dat je met 'vooral als ze extreem zijn' de aspecten bedoelt, niet de mensen? :o

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spreken over religieuze aspecten maakt altijd wat los bij mensen, vooral als ze extreem zijn.
Dos, ik neem aan dat je met 'vooral als ze extreem zijn' de aspecten bedoelt, niet de mensen? :o
Nee, Fatamorgana, ik bedoelde te zeggen bij mensen die er extreme, fundamentalistische geloofsopvattingen op na houden.