Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 27 Niet meer dan een toeschouwer

Het lampje knippert. Een toeschouwer op stand-by. Hij heeft de hele avond opnames gemaakt. Het enige dat hem actief houdt is de stekker die nog insteekt. Zijn statief ziet er aangevreten uit, de nasleep van het vervoer naar al die verschillende locaties. Zijn uitstapjes zijn nooit prettig. Hij kan niet wegkijken, zijn blik altijd op de actie gericht. Steeds weer die benauwde kamers, fluorescerend, blauw licht, lelijke gordijnen en een versleten matras. Deze ruimte was geen uitzondering op de regel. Hij heeft een variant aanschouwd van een spel dat nagenoeg altijd op dezelfde manier eindigt. Alleen is de hoofdrol iedere keer weggelegd voor een andere speler. De harde schijf in zijn borstkast heeft alles haarfijn opgeslagen, elk detail in prachtig 1080p HD. Zijn grootste wens is dat zijn geheugen gewist wordt, maar hij weet dat dat niet zal gebeuren, zijn eigenaar is veel te trots op zijn “werk”. Al geruime tijd staart hij naar de met bloed besmeurde muur, gecreëerd door de attributen die over de vloer verspreid liggen. Vanavond was het de mokerhamer die de beslissing heeft gemaakt. Was er maar een manier waarop hij het meisje en haar voorgangers had kunnen waarschuwen, maar hij weet dat hij voor altijd maar een toeschouwer zal zijn. Een lot dat hij met velen deelt.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig concept en ik vind het zeer mooi uitgewerkt! Ik zou de meisjes ook graag willen waarschuwen voor de psychopaat! Ik struikel enkel over dit deel: 'de nasleep van het velen vervoer', hoort het velen te zijn?

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Whow.... ik moest het een paar keer lezen voordat ik snapte dat het om een voorwerp ging en niet om de eigenaar van het voorwerp. Maar mooi verpakt. Klein dingetje: het waarschuwen van de voorgangers van het meisje heeft niet zoveel zin meer denk ik. Ik denk dat dat eerder moet zijn: Was er maar een manier geweest waarop hij het meisje en al haar voorgangers kon (of eigenlijk: had kunnen) waarschuwen. Of anders, naar de toekomst toe: Was er maar een manier waarop hij al diegenen die nog na haar zouden komen, kon waarschuwen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Eerst dacht ik dat het om een persoon ging ( forensisch rechercheur ofzo ) maar dankzij #2 ging ik het met andere ogen bekijken. Nu klopt ook pas de tweede zin! Heel erg goed gedaan! Eens dat de laatste alinea anders moet, anders klopt het niet. (#2) [De ruimtes verschillen nooit veel van elkaar. Steeds weer die benauwde kamers, fluorescerend, blauw licht, lelijke gordijnen en een versleten matras. Deze ruimte was geen uitzondering op de regel.] Hier vertel je m.i. ook hetzelfde. Door te schrappen wordt het nog sterker! Knap! :nod:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, Dank je, het was idd dubbel op. @Jan, dank je wel voor het lezen :) @Schrijvenmaar, had deze week weer zin om te gruwelen ;)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie uitwerking, luguber dat wel. Minder mooi vind ik je woordkeus in : die de beslissing had gemaakt. En van mij mag het laatste zinnetje weg. Want hij is degene die moet kijken, van begin tot eind. De andere zijn aanwezig, maar hij moet kijken en registreren, dat is zijn lot.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Luguber en beklemmend, knap dus! Zeker gezien het perspectief. Erg moeilijk om de lezer te laten 'vergeten' dat een camera niet kan praten, maar het is je gelukt. (Eén taalzeurtje: 'het enige dat hem actief houdT')

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Richard. Originele invalshoek! Ik denk dat je tekst aan kracht zou winnen als je iets eenvoudiger zou formuleren. Bijvoorbeeld deze zin doet mij erg bedacht en ook een beetje houterig aan:
Hij heeft een variant aanschouwd van een spel dat nagenoeg altijd op dezelfde manier eindigt.
Daar blijf ik even haken als lezer. De laatste zin kan ik niet duiden. Gaat dat over de afnemers van de foto's?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Bart, het was even kijken of het geloofwaardig overkwam, maar ben tevreden erover. @Henny, dank je voor je de aandachtspunten. Ik was er nog niet helemaal over uit of ik dat laatste zinnetje zou gebruiken. Wat mijn bedoeling ermee is, is om een contrast te scheppen met de veel hedendaagse gebeurtenissen, waar veel mensen toeschouwers van geweld (op tv bijvoorbeeld) zijn, maar ook niet kunnen ingrijpen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten, Ik word bijna bang voor jou! Een luguber verhaal. Hopelijk beweer je hier niet dat apparaten ook gevoel hebben :) Wel weer goed geschreven, vind ik.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met dank aan Fatamorgana heb ik je verhaal op waarde weten te schatten. Originele, niet direct herkenbare invalshoek. Goed gedaan.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor het lezen Angelieke, Anne, Petra en Dos. @Anne, Ostinato heeft het bij het goede eind ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten, ik vond het heftig. Dacht ook aan een robot (PetraO) eerst en werd vervolgens lichtelijk onpasselijk. Desondanks een bizarre invulling, goed geschreven.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@lilith, denk door het menselijke aspect dat sommige aan een robot denken, omdat dat een machine is dat gevoelens kan simuleren. Maar het beeld van een camera, die te veel gezien heeft, en hoe deze eventueel zou denken. @maddbrug, Dank voor het lezen, ik ging ook niet voor luchtig deze keer :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Mooi is het woord niet, denk ik. Vakkundig, intrigerend en beklijvend :thumbsup: Ik waardeer de onderwerpen die je aanpakt. Heftig, maar naar mijn idee zonder effectbejag, en goed verwoord. Jouw bijdragen lees ik vaak meerdere keren.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Woodpecker, Het is doet me goed om te horen dat ik jouw en andere als lezers weet te pakken, dat is mijn belangrijkste streven als schrijver :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeg RichardOtten, Misschien heb ik niet goed opgelet ( dat is eigenlijk altijd het geval). Maar ben jij ook de Richard Otten die heeft meegedaan aan de Obsessies-schrijfwedstrijd? (Nee, ik ben nooit nieuwsgierig.)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Detective Johanna B. Pseudoniem a la carte... :D ja, ik ben dezelfde persoon. Moet nog aan jouw bijdrage beginnen ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Johanna B. Is nu eenmaal mijn echte naam. Na het lezen van jouw verhaal ben ik best jaloers. Het was mijn eerste verhaal. Inmiddels had ik het anders of niet geschreven. Ik vond die van jou erg goed. Maar dat is niet vreemd gezien de uitslag:)