Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #25 - Verboden Verlangen

Verboden verlangen Met mijn voeten loop ik door de bladeren waar de straten mee gevuld zijn. De mooiste kleuren liggen aan mijn voeten. Bladeren die nog even willen opvallen en hoe kun je het beter doen dan letterlijk voor de voeten te gaan liggen? Ze willen niet vergeten worden. Bijna vergane glorie nu verzegeld met de titel “Geschiedenis”. Het leven is als een boom, schreef Susan Smit ooit. Als je jong bent buig je nog gemakkelijk alle kanten op. Jonge frisse blaadjes reiken naar de zon. Zodra je de 50 bent gepasseerd ben je die prachtige grote boom vol met vruchten. Kinderen die een ladder tegen je aanzetten en je vruchten vol ervaring en kennis graag van je gebruiken. Ouder worden is niet erg, als je weet dat als je 70 bent, jij die prachtige herfstboom bent vol met kleuren en je je voor een keer nog voor de voeten kan werpen van die prachtige vrouw. Okay, niet alles gaat meer zo soepel als toen en zullen er takken spontaan van je afbreken. Ouder worden gaat vanzelf. Tegenhouden kunnen we het niet. Maar persoonlijk groei is een keuze. De keuze om een oude wijze vrouw of man te worden. Om in goedheid te kunnen delen en de ander te helpen. Waren er maar meer oudere mensen op de tv. Waar we van kunnen leren. Waar we een voorbeeld van willen zijn, zonder vast te houden aan het beeld dat we jong en jeugdig moeten blijven. Want zeg nou zelf. Die herfstbomen zijn toch heel mooi?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het moeilijk te beoordelen, Indrany, omdat dit genre mij niet zo ligt. Zinnen als "Bijna vergane glorie nu verzegeld met de titel “Geschiedenis”.", komen op mij nogal gekunsteld over en de vergelijking met de boom is - in mijn ogen - ook wel een beetje cliché. Maar dat is allemaal een kwestie van smaak. Wat ik mis is het verlangen, al dan niet verboden.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verlangen om altijd het groene jonge blaadje te willen zijn? Ik vind de vergelijking van de boom wel mooi met ons levenspad. Ik zou het breder trekken en niet alleen een herfstboom gebruiken. De fases van een leven vergelijken met de fases van de jaargetijden. Ook denk ik dat je hetzelfde kan vertellen in minder woorden. [Met mijn voeten loop ik door de bladeren waar de straten mee gevuld zijn. De mooiste kleuren liggen aan mijn voeten. Bladeren die nog even willen opvallen en hoe kun je het beter doen dan letterlijk voor de voeten te gaan liggen? Ze willen niet vergeten worden.] Bijvoorbeeld: Met een kleurrijke schreeuw om aandacht dwarrelen de herfstbladeren voor mijn ogen voordat ze onder mijn voeten verdorren. Of zoiets? :? Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrany. verlangt de spreker ernaar jong en jeugdig te moeten blijven terwijl hij/zij vindt dat hij de schoonheid van het ouder worden zou moeten kunnen zien? Ik krijg het idee dat het teveel bedacht is, waarop het verhaal ook op dat nivo (van de gedachte een niet het gevoel) binnen komt. Ik ga nadenken, maar voel weinig emotie bij deze tekst.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nadat ik in een korte tijd klaar was met schrijven en het hardop las raakte mij het juist heel erg. Hoopte een goed stukje geschreven te hebben. Ook qua gevoel. Een hang naar een metafoor zit nu eenmaal in mijn schrijfstijl. Dagelijks kwam ik veel ouderen tegen die moeite hebben met ouder worden en alle gebreken die erbij komen. Zo hoopte ik een ode aan ze te kunnen schrijven om juist bij de ouderen te willen horen. Door wijsheden, ervaringen en de bijkomende rust in je leven.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Indrany. Het is voor mijn gevoel meer een essay over een spiritueel verlangen naar de wijsheid van de ouderdom dan een monoloog. Aan het begin van je tekst loopt je ik-persoon door de herfstige straten. Maar waar blijft de ik-persoon? Voor mijn gevoel verdwijnt die in je betoog, waardoor het geheel een beetje statisch en vertellerig aanvoelt. Graag gelezen, Ostinato

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De ode aan de ouderdom spreekt er duidelijk uit, en vind ik mooi gevonden (hoewel ik uit de tekst begrijp dat je hem niet zelf gevonden hebt, maar van Susan Smit overgenomen ... nou ja, dat kan). Maar ook ik vind de tekst iets wolligs hebben, en iets gezochts in zijn formuleringen -al is dat ook een kwestie van smaak (Susan Smit trek ik ook niet). Vergande glorie ben ik dol op, maar wat doet die 'titel "Geschiedenis"' erbij? Hoe is het op de grond liggen van de blaadjes een schreeuw om aandacht; daar worden ze toch juist vergeten en vertrapt? Dat soort dingen strijkt mij een beetje tegen de haren. En "Waar we een voorbeeld van willen zijn" klopt gewoon niet, je bedoelt: "Waar we een voorbeeld aan willen nemen."

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verboden verlangen Met mijn voeten loop ik door de bladeren waar de straten mee gevuld zijn. De mooiste kleuren liggen aan mijn voeten. Bladeren die nog even willen opvallen en hoe kun je het beter doen dan letterlijk voor de voeten te gaan liggen? Ze willen niet vergeten worden.
Een paar zeikpuntjes: 'Met mijn voeten loop ik' vind ik niet mooi, met mijn voeten kan weg of anders formuleren omdat je waarschijnlijk de nadruk op die voeten wil leggen. In die eerste regels te vaak het woordje voeten, dat gaat me irriteren. Bladeren die nog even op willen vallen en dat doen door voor mijn voeten te gaan liggen. Dat wringt bij mij. Ik vind het geen mooi beeld, eerder een beetje pathetisch van die bladeren dat ze hun schoonheid op deze manier willen laten zien, zichzelf vernederen door zich voor mijn voeten te werpen. Zoals je merkt, roep je bij mij heel andere gevoelens op dan je bedoelt. Misschien ben ik een uitzondering?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Henny is geen uitzondering. [Ouder worden is niet erg, als je weet dat als je 70 bent, jij die prachtige herfstboom bent vol met kleuren en je je voor een keer nog voor de voeten kan werpen van die prachtige vrouw.] Gruwel, gruwel. Ik kan inderdaad zien dat je in korte tijd klaar was. De ontleende pathos is om niet goed van te worden,

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili...fijn dat jij je zoveel beter bent dan n ander en het weer fijn wilt laten merken. Ik herinner me nog de tekst dat je aangaf niet meer om mijn stukken te reageren omdat jij je daar te goed voor voelde. Ben je verdwaald of probeer je n wit voetje te halen bij henny? Get a life en gedraag je ns volwassen. Behandel mensen met respect en laat ze in hun waarde. Jouw commentaar gaat allang niet meer over mijn verhaal. Men doet hier moeite om n verhaal te schrijven en hoe slecht dan ook, ook daar leer ik van. Ps: "We" zijn deze oefening toch al gepasseerd? Dat je speciaal voor mij toch n uitzondering maakt om te reageren. Wel bij je standpunt blijven hè lieffie?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dames, probeer het opbouwend te houden. Het is te makkelijk om iemand met de grond gelijk te maken. Dat is absoluut de bedoeling van dit forum niet en kan ook jullie bedoeling niet zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik het niet echt zie als een monoloog. Eerder een soort van overpeinzing. Een beschouwing waarin ouder worden van een mens wordt vergeleken met het leven van een boom. Heb ik dit graag gelezen, inderdaad spiritueel zoals Ostinato al aangaf.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Lucius: Je moet het denk ik niet groter maken dan het is. Overal waar veel mensen bij elkaar komen bestaat het risico dat twee mensen minder goed met elkaar overweg kunnen. Daar kan SOL niets aan doen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had #8 achterwege moeten laten, mijn excuses. Niemand verplicht mij jou te lezen of op je te reageren zoals ik al geruime tijd niet meer doe. A slip of the finger. @Lucius: het is en blijft voor eenieder leuk op Sol.