Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #26 - Verboden verlangen

Vervolg op opdracht 25: http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… Ze ging zitten, boog voorover en begroef haar gezicht in haar handen. Ze huilde. Na een tijdje keek ze naar me op. ‘Was je ooit van plan het mij te vertellen?’ Ik keek door het raam naar twee meeuwen die aan het vechten waren om een stukje brood. Het was een grijze, troosteloze dag. Mijn ogen voelden zwaar. ‘Natuurlijk wel’, mompelde ik. ‘Hoe lang doe je dit al?’ Ik zuchtte. ‘Hoe lang Frans?’, vroeg ze fel. ‘Nou gewoon, sinds je zelf ook merkte dat het beter met me ging.’ Ze knipperde met haar ogen en dacht na. ‘Nog niet zo lang dus’, voegde ik er aan toe. ‘Ik dacht dat je je gewoon beter voelde. Dat die kloteziekte zich even stil hield.’ Ik keek haar met een schuin lachje aan. ‘tja.’ ‘Ik wil niet dat je dit blijft doen.’ Ze keek instinctief naar de prikplekken in mijn elleboog. ‘Ik wil je niet nog eerder ..’ ‘Hou op.’ Ik hief mijn hand omhoog. ‘Hou op.’ ‘Doet het er dan niet toe wat ik vind?’ Haar stem sloeg over. Haar lip trilde. Ik schreeuwde en spuugde de woorden in haar richting: ‘Je snapt het echt niet he?! Mijn leven is een marteling Petra! Een marteling! ‘Ik kan het niet meer aan Petra, echt niet!’ Een stilte volgde. Opeens voelde ik me heel moe. Ik draaide me om en legde mijn gezicht op het koude glas. Ze kwam naar me toe en hield me vast. ‘Petra, het helpt me vergeten.’ Stilte.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, Lucius, goeie dialoog. Ik vind wel dat "hij" heel snel omslaat van een schuin lachje naar schreeuwen en spugen. Hoort dat bij z'n ziekte of drugsgebruik? Kijk ook even naar "Mijn ogen voelde zwaar."

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie dialoog, mooi strak, en helaas herkenbaar. Heftig. Alleen het stukje: Ik schreeuwde en spuugde de woorden in haar richting: ‘Je snapt het echt niet he?! Mijn leven is een marteling Petra! Een marteling! ‘Ik kan het niet meer aan Petra, echt niet!’ Ik geloof niet dat iemand die ontploft en de woorden uitspuugt, zoveel woorden gebruikt. Ik ben bang dat dat de schrijver is die iets uitlegt. Van mij mag dit dan ook korter en krachtiger. ‘Je snapt het echt niet he?! De rest is wat mij betreft teveel

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heftig. Eens met Henny, over de uitbarsting. Maar verder erg indringend. Hebben we hier (ook gezien opdracht #25) te maken met een junk? Of duidt de zin [‘Ik wil je niet nog eerder ..’] aan dat het gaat om iemand die ongeneeslijk ziek is, en misschien dáárom aan de drugs is gegaan (om het leven nog een beetje draaglijk te maken)?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers, bedankt voor de tip! Is inderdaad iets waar ik me nog niet echt in verdiept heb. @hennyfortuin, goed punt! Nu ik er wat langer over nagedacht heb, denk ik ook dat de lezer tussen de regels door de emotie wel kan 'pakken' die ik nu wat meer heb uitgelegd. @fatamorgana, Je interpretatie van de zin: 'Ik wil je niet nog eerder ..' is helemaal juist! @Anne borneman, dank je! :-) @schrijvengeluk, dank je! :-) Schrijven is leuk! ;-)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het wel eens met Henny #3. Maar verder vind ik het een mooie dialoog. Een heftig onderwerp waarvan ik denk dat het realistisch zou kunnen zijn. Knap vastgelegd!

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi, Ik ben het totaal niet eens met bovenstaande. Ik denk dat het stukje dialoog waarin er ineens heel veel woorden komen wel kloppen. De vermoeidheid die het leven met zich meebrengt zorgt dat mensen niet veel meer willen praten. Als het er dan op aankomt, komt ineens een hele stortvloed eruit om ineens duidelijk te zijn om daarna weer terug te vallen in de vermoeidheid. Waarom als laatste zin "stilte?" Als je verhaal stopt valt er toch automatisch een stilte en moment van bezinning? Goed geschreven. Boeiend. Mooi dialoog.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ johanna b, Dank je! @ indrany, Daar heb je ook weer gelijk in. Dat was ook wel mijn insteek. Eerst was er die vermoeidheid inderdaad, de lamgeslagenheid. Maar haar woorden triggerden een soort frustratie bij hem. Hij voelde zich alleen in zijn lijdensweg, ga zo maar door. Die frustratie gaf een stoot adrenaline en dan komt er zo'n stortvloed uit. Voor allebei wat te zeggen dus. Ben er nog niet uit wat beter is. weglaten of zo laten. Ik zat een beetje vast aan de 250 tekens. Met stilte bedoelde ik aan te geven dat Petra stil bleef na wat hij zei, daarmee zeggende dat ze nog een beetje in dubio zat in wat ze er nou van vond, van wat hij aan het doen was. Ik had liever willen eindigen met iets als: 'Een stilte volgde', of 'Ze zuchtte, wreef haar gezicht tegen zijn schouder, maar bleef stil'. Of zoiets. Als ik stilte weg had gelaten, dan werd je niet echt meegenomen in die emotie van Petra, dat ze erg twijfelde in wat ze van zijn acties moest vinden. Aan de ene kant begreep ze het nu iets meer, maar het bleef heel moeilijk.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kale woordje stilte komt bij mij meer over als een aanwijzing bij scenario schrijven. Als einde is het een kunstgreep. Kun je er geen zinnetje omheen bouwen?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@henny fortuin, Ja ik begrijp je punt. Dat zie ik ook wel. Mijn bedoeling met stilte heb ik boven je post al uitgelegd. En zoals ik daar ook al zei, het was een geknutsel om met 250 woorden te zeggen wat ik wou zeggen. En ik vind het teveel werk om het stuk weer helemaal open te gooien om het te veranderen. Ook kans dat er dan weer geem ruimte is voor de geslaagde zinnen. Enfin, het is leerzaam. Zo komen er foutjes (zijn het wel foutjes?) aan het daglicht die ik als schrijver niet zie, overheen lees etc. Daar kan ik van leren. Zoals je de eerder de tip gaf om een bepaald stuk weg te laten, omdat de tekst daardoor krachtiger word en meer veelzeggend. Dat zie ik, vond het een verfrissend idee, ik zag het stukje tekst opeens vanuit een andere hoek. Maar Indrany las de tekst weer anders, en zij had ook een goed punt! Ik sla het op en leer ervan. Kies natuurlijk wel de weg waar ik me het beste bij voel, maar neem jullie input mee. En zo hoop ik steeds beter te kunnen gaan schrijven.