Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#26 Verboden Verlangen

‘Is het omdat ik een vrouw ben?’ ‘Man of vrouw doet niet ter zake, je hebt de targets niet gehaald.’ ‘Ik was nochtans goed onderweg.’ ‘Je was te traag.’ ‘Ik heb hier jaren voor getraind, geef me nog twee dagen.’ ‘Het is over, Linda. Het spijt me.’ ‘Je hebt er geen idee van hoe dit voelt. Ik ben iemand die nooit opgeeft. Hoe kan jij daar nu eenvoudigweg een streep onder trekken.’ ‘Integendeel, ik weet precies hoe het voelt, maar ik moet aan je veiligheid denken, en trouwens niet alleen aan die van jou.’ ‘De laatste dagen had ik toch vooruitgang geboekt, karakter getoond.’ ‘Je bent technisch de minste van het team.’ ‘Logisch, ik had nog nooit met crampons gelopen, maar ik leer snel.’ ‘De achterstand in techniek werk je niet zomaar weg in een paar dagen.’ ‘We hadden een contract.’ ‘Het contract voorzag nooit in succes, wel in de grootst mogelijke veiligheid.’ ‘Shit! Het is dikke dikke shit. Klootzak!’ ‘Het spijt me.’ ‘Ik kwam gisteren op de Zuid Col zonder problemen.’ ‘Veel te laat, Linda. Ik gaf je vijf uur! Na vijf uur was je halfweg. Je lag veertig minuten uitgeteld in de sneeuw, Rik heeft je van bovenaf geobserveerd.’ ‘Met zuurstof had ik het gehaald.’ ‘Ik kan niet toestaan om onderweg naar de Zuid Col extra zuurstof te gebruiken.’ ‘Oh, my god…my life is a misery.’ ‘Nee Linda, je leven is fantastisch, maar je limiet ligt op 7900 meter, je droom op 8848.’ (ps. ik zal de komende weken wellicht wat minder op het forum te zien zijn, ik zit vanaf zondag voor een paar weken in Vietnam, ik zal het missen. )

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha W Rynlandt, Het kwartje waar de dialoog over gaat wil bij mij nog niet helemaal vallen. Jammer dat je even niet op het forum zal zijn, maar zo te horen heb jij veel betere vooruitzichten! Heel veel plezier in Vietnam. Sla vooral Halong Bay en de Cu Chi tunnels niet over. Enjoy!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah wacht, ik geloof dat ik nu snap waar het over gaat. Alleen mis ik dan nog het verboden verlangen. Dat ik het niet begreep komt denk ik vooral omdat ik de terminologie niet ken. Dus dat maakt het wat lastiger voor een outsider.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik heb problemen met de terminologie. Ik weet hier niets van. En ik mis een verboden verlangen. Of het moet haar verlangen naar de 8848 zijn, dat niet haalbaar blijkt te zijn, maar dat is giswerk Goede reis en naar ik hoop een geweldige tijd in Vietnam

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bon voyage Ryn en kom weer intact terug in onze panelen ;-). Jouw Linda mag ik wel; zij is een vasthoudend typje die zich niet snel laat overrulen. Ik neem aan dat zij in een soort bergbeklimmersspelcontext zit en de top wil halen, alleen ontbreekt het haar aan 948 meter, een slordige elf procent. Gekkengetal.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het wel een beetje vreemd dat jullie het verboden verlangen niet zien hoor. Ze wil natuurlijk naar de top van de Everest maar de expeditie-leider verbiedt haar om naar de top te gaan omdat ze fysiek en technisch niet bekwaam genoeg is. Op Everest moet je altijd vooraf je conditie, je technische vaardigheden én je aanpassingsvermogen aan de hoogte bewijzen, anders krijg je geen toestemming om naar de top te gaan, hoe graag je ook zou willen. Oh ja... 'crampons' is een technische term voor stijgijzers (daarmee loop je over sneeuw en ijs en het is niet eenvoudig lopen als je het niet gewend bent.) Tot daar de toelichting. Het verlangen mocht niet benoemd worden he :)

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je toch een beetje thuis moet zijn in de bergsport om de context en de details helemaal te snappen. Maar ook al wist ik niet helemaal waar het over ging en wat nou precies het probleem was, ik vond de dialoog lekker soepel en zuiver, zonder labels (jaja ik heb wat geleerd van de opdracht van twee weken geleden ;)) of andere toevoegingen/aanwijzingen. Mooi ook hoe de vrouwenstem verschilt van die van de man, het was voor mij steeds volstrekt duidelijk wie er aan het woord was. Veel plezier in Vietnam!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het was mij wel duidelijk dat ze naar de top wilde. Daarom begreep ik ook ongeveer wat crampons waren, hoewel ik er nooit van gehoord heb. Vlotte dialoog. Veel plezier in Vietnam.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
It might be lonely at the top... but it's a bitch at the bottom (Volgens Countryzanger Jamey Johnson). Zo fijn deze dialoog te lezen. Een persoon die alle wil en kracht toont, maar het net niet haalt. Ik voel haar verlangen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W Rynlandt, Dat het om de Mount Everest gaat, dat valt er wel uit te halen. Maar waar de dialoog zich afspeelt vind ik moeilijk te plaatsen. Ergens tussen het basiskamp en de top? Er zit ook een wat ongeloofwaardig aspect aan. Nooit geklommen met stijgijzers en dan (met of zonder zuurstof) naar dé top willen? Veel plezier of succes in Vietnam.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opdracht 26 is een verborgen verlangen, lees ik. Een verboden verborgen verlangen? Ik klom mee de berg op in je dialoog. Geniet van Vietnam!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Woodpecker, de dialoog is correct hoor. Hij speelt zich af in het basiskamp. Een commerciële organisatie brengt tegenwoordig amateur-klimmers en toeristen naar de top van Everest tegen stevige bedragen uiteraard. Vanuit het basiskamp moeten ze zich eerst aanpassen aan de hoogte en bewijzen dat ze bekwaam zijn om naar de top te kunnen. Zoals elke expeditie klimmen ze daarom steeds omhoog, komen terug omlaag, klimmen weer iets hoger, komen weer omlaag enz... Uiteindelijk mogen alleen de besten naar de top. Soms gebeurt het dat er deelnemers zijn die inderdaad nog nooit met stijgijzers gelopen hebben, geloof het of niet. Ze denken het tijdens de voorbereiding eventjes te leren. Er staan urenlange filmpjes op youtube over hetgeen ik hier beschreef. Alle info is gecontroleerd, dus wel degelijk correct (als ik technisch schrijf doe ik altijd controle of het kan, research vind ik persoonlijk ook interessant aan het schrijfproces) Richard Otten, bedankt. Velen hebben inderdaad de grote wens om een top te halen. Als je het niet haalt omwille van je eigen fysieke beperktheden tot daar aan toe, maar als een expeditie-leider je verbiedt om een poging te doen om Everest te toppen, dan is het pas bijzonder sneu. Hey Tja, leuk dat je toch een beetje in het verhaal kon komen. De term crampons heb ik eigenlijk met opzet gebruikt om er weer iets meer kleur aan te geven. Persoonlijk vind ik dat in literatuur wel eens woorden mogen gebruikt worden die in het milieu passen, zonder dat ik ga beweren dat mijn tekst literatuur is hoor ;) Fatamorgana, je hebt het goed gezien, zonder labels he! Dat heb ik ook hier geleerd :) Hallo Milli, die Linda was wel een doorzetter hoor :) Ze moest duidelijk tegen zichzelf in bescherming genomen worden he. Everest is te gevaarlijk om jezelf te overschatten. Henny, de terminologie is een beetje eigen aan de situatie. Mij leek het uiteraard allemaal duidelijk, hoewel ik zelf geen Himalaya ervaring heb hoor. Maar goed. Hetzij zo. Hoewel ik ook wel van mening ben dat een lezer af en toe wel eens een woordje mag googelen en bijleren (moet ik zelf ook vaak doen). Vriendelijk bedoeld hoor! Laatst heb ik Heleen van Royen nog moeten googelen om een clou te begrijpen :) Leuk dat ik die ook weer heb leren kennen via dit forum. Tearz, bedankt voor je reactie. Ik begrijp inderdaad dat de dialoog niet duidelijk is als je niet vertrouwd bent met zulke expeditie. Het lijkt mij dat mijn teksten soms toch wat moeilijk overkomen, ik zal daar eens over nadenken.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Maddburg, het verboden verlangen betrof de beklimming van de top van Everest. De uiteindelijke beklimming naar de top werd haar verboden én dat het over Everest ging hield ik verborgen, maar kon je opmaken uit de hoogte 8848 meter.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W Rynlandt, O.K. Ik snap 'm. Dan vind ik ‘Oh my god…my life is a misery.’ nu ook helemaal op zijn plaats vallen :thumbsup: Dat past wel bij zo'n type.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verboden verlangen was duidelijk herkenbaar. Even een losse opmerking, is het de bedoeling van de opdracht dat het om een losse dialoog zonder opmaak gaat? Want ik lees overal alleen maar platte dialogen. En dat vind ik vooral bij dit verhaal jammer. Als de werkelijke dialoog korter was en er meer invulling was gegeven aan; omgeving, emoties etc, zou het een veel sterker stuk zijn naar mijn mening.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koen, ik weet het niet precies maar ik veronderstelde dat het de bedoeling was om alleen maar dialoog te schrijven zonder randinfo er omheen. Maar ik kan fout zijn natuurlijk. Het is althans de reden waarom ik de omgeving niet beschreven heb.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
HP verlangt overduidelijk naar nog grotere hoogtes. Hoewel ik helemaal niets weet van bergbeklimmen, komt het mij allemaal behoorlijk geloofwaardig over. Ik vind het een mooie dialoog, best wel sfeervol geloof ik. Graag gelezen. Vakantie in Vietnam? Zo ja, heel fijne vakantie en tot later.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nochtans is een woord dat in Nederland niet veel in de spreektaal wordt gebruikt. Doordat je het twee keer kort op elkaar gebruikt leidde het me af. Verder enkel lof, W. Zonder labels en toch steeds duidelijk wie er aan het woord is. Ook qua spanningsopbouw zit het goed in elkaar. Bon voyage! Je zult vast wel weer inspiratie opdoen voor nieuwe verhalen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Bart. Misschien gebruiken wij in Vlaanderen het woord 'nochtans' iets meer in spreektaal, ik ga daar eens wat aandacht aangeven. Het valt me nu pas op dat ik het 2x gebruikt heb. Ik ga er eentje van schrappen. Toch leuk om die verschillen te horen en te ervaren.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een helder dialoog met duidelijk verboden verlangen, ik hoop voor Linda dat ze het ooit zal halen. Gewoon blijven trainen, de aanhouder wind. Volgend jaar doet ze vast weer mee. W. Rynlandt ik wens je een goede tijd in Vietnam toe.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een goed geschreven dialoog, die misschien enige kennis over klimmen vergt. Bij 'nochtans' ging bij mij ook het Vlaamse belletje af. Taalzeurtje: integendeel is één woord.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie reactie schrijvengeluk. Bedankt hoor. Ostinato, bedankt voor je 'taalzeurtje', goed gezien. En verder heb ik het nog even nagekeken: 'nochtans' is inderdaad binnen het Nederlandse taalgebied een woord dat in Vlaanderen als standaardtaal wordt gebruikt terwijl in Nederland vaker 'toch' wordt gebruikt. Ik verkies in de toekomst het woordje 'toch' omdat het in hedendaags taalgebruik ook beter klinkt (minder oubollig of gedateerd) en ik zal trachten om er aandachtig voor te zijn. Bedankt!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W. Een sterke dialoog. Het verborgen verlangen is natuurlijk de wens om zo hoog te klimmen, terwijl de hp dat niet kan.Nochtans vind ik een mooi woord. Ik mag graag teksten lezen die zijn voorzien van Vlaamse uitdrukkingen en zinswendingen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb crampons nog tijdens het lezen direct gegoogled -lang leve de moderne tijd- en kreeg zo een redelijk beeld van waarvoor zij trainde, al had ik ook nog vaag iets millitairs in gedachten. De specifieke Mount Everest had ik er niet uitgehaald, maar was voor mij ook niet belangrijk; het hoger klimmen dan zij kon was een duidelijk verlangen. Maar ... het jaren getraind hebben en het nooit met crampons gelopen hebben, vind ik persoonlijk wel wat tegenstrijdig. Ik geloof zonder meer dat er mensen zijn die aan de voet van Everest verschijnen met een onvoorstelbaar gebrek aan ervaring en/of kennis, maar vind dat niet bij dit personage passen. Nochtans vind ik trouwens een prachtig woord, maar niet bij de rest van de manier van formuleren van deze dame passen. Ik had niet aan Vlaams gedacht en verbaasde mij zeer over de overgang van iemand die woorden als 'nochtans' bezigt en die'klootzak' roept - dacht dat je woorden tekort kwam om op natuurlijke wijze de kennelijke overgang in haar omgang met de steeds duidelijker hopeloos wordende situatie, die ik me op zich wel kon voorstellen, (en oh, wat een vreselijk zin zit ik nu weer aan elkaar te breien) te omschrijven.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo schrijvenmaar, Bedankt om zo diep in te gaan op mijn dialoog. Hij is opnieuw gebaseerd op waargebeurde feiten. Je hebt in je laatste alinea wel gelijk over het gebruik van 'nochtans'. Ik liet wel graag een evolutie in het gedrag van de dame zien maar wellicht is mijn woordkeuze niet helemaal in orde. De expeditieleider moet haar de moeilijke boodschap geven dat ze niet naar de top mag. In eerste instantie heeft ze nog hoop om hem te overreden maar naar mate haar argumenten onderuit worden gehaald wordt ze driftiger en de ontgoocheling sloopt haar hoffelijkheid, maar in feite vloekt ze innerlijk vooral op zichzelf. Petra, bedankt voor je leuke reactie. Ik vind het wel fijn dat er zo verschillend gereageerd wordt op zelfs maar één bepaald woord uit de tekst.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Koen De opdracht is open, ik rekende op wat meer vrijheid bij de dialoog. Ingebed in een handeling vind ik zelf prettig lezen. De webmaster maakte er verborgen verlangen van, omdat hij wat meer variatie wilde. Ach. En nu moet ik geloof ik op mijn woorden gaan passen, voordat iedereen alle regels aan zijn laars lapt. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Rynlandt. Heldere dialogen. Gaandeweg waande ik me in een basiskamp met al zijn gekleurde tentjes. Zelf ben ik nooit hoger geweest dan 3400m, zonder klimijzers uiteraard en rokend als een schoorsteen. Het verborgen verlangen was voor mij duidelijk; Mount Everest. Goeie tijd in Vietnam. Ze hebben daar ook internetcafe's.