Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#25 Verboden verlangen

“Dit is niet wat ik wil. Ik wil naar huis. Ik wil rust, mijn leven leiden zoals hiervoor, maar dat is iets wat nu niet meer kan. Ze mogen me niet vinden. Ik heb het gedaan. Nu vinden zij dat ik hiervoor moet boeten. Dus ik ren. Ik ren zo hard en zo ver als ik kan. Weg van mijn huis. Die zullen zij verbranden. Weg van mijn familie, die zullen zij vermoorden. Weg van de stad, waar ze mij kennen. Uit het land waar zij regeren, waar de regels gelden die het verbieden. Maar haar ogen, ze staan nog op mijn netvlies, haar pijn voel ik nog in mijn buik. Ik moest het wel doen, anders zou ze misschien wel… Nu kan ik niks meer, alleen maar vluchten. Zij is waarschijnlijk verloren, ze kon niet lopen en mijn behandeling, was haar laatste kans. Ze stonden tijdens de behandeling al aan de deur. Ze wisten ervan, dus ik moest weg. Misschien had ik het nooit moeten doen, maar dat is nu te laat. Al vele jaren had ik het verlangen om haar te helpen. In de tijd dat haar ziekte nog niet erg was, kon ik het gemakkelijk verhelpen, maar ik had het lef niet. Tot ze in het stadium verkeerde van bijna dood. Dat heeft mij de kracht gegeven haar te helpen. Ik heb mijn krachten gebruikt om haar te genezen, nu ben ik een heks voor iedereen die het weet. Nu wordt ik gezocht voor hekserij. Of zij nu nog leeft? Ik weet het niet. Ik hoopte dat nog te zien, om mijn verlangen te zien uitkomen, dat ik met mijn krachten echt iets goeds kan doen voor iemand.”

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
VonBerendts, Ik kan het niet volgen, sorry.
Weg van mijn huis. Die zullen zij verbranden
Het is 'het' huis - dan verwijs je met 'dat' (zullen ze verbranden). Ezelsbrug: heT - daT
Nu wordt ik gezocht voor hekserij.
oef - ik + stam (word)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een genezeres die als heks wordt gezien? Ik vind het ook moeilijk. Waarom laat ze haar familie achter om vermoord te worden? Omdat ze "haar" wil helpen? Maar of dat gelukt is weten we ook niet. Is dit een scene uit een langer verhaal?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poging twee: “Haar hele leven wil ik al iets doen, maar het mag niet. Mijn buurmeisje, zo’n lief kind en zo verminkt. Mijn werkwijze, die ik heb geleerd van mijn oma, word niet erkend. Het is zelfs verboden. Het is niet verkeerd, zoals de overheid zegt. Zij kennen het niet en dus is het verboden. Het ziekenhuis kan niet helpen, omdat zij de kracht van de natuur niet beheersen. Nu is ze tien jaar en kan ik het niet meer aanzien. Ik moet haar helpen. Ik ga haar helpen om van haar ziekte af te komen. Zodat zij een normaal leven kan leiden, zonder de uitslag en misvormingen. Ook al word ik daarna vervolgd. Ook al zullen zij mijn familie vervolgen, een familie waar al niks van over is, sinds de verbranding van oma. Ik weet dat ik zal moeten vluchten zodra ze erachter komen, maar dat zal het waard zijn. Mijn leven is toch bijna op een eind. Als ik maar kan zien wat het met haar doet, als ik maar kan zien hoe het daarna met haar gaat. Hoe ze kan genieten van het leven. Ik hoop dat ik die tijd zal hebben. Dan weet ik zeker of het een leven voor een leven is geweest, Want de daad die ik zal verrichten moet ik bekopen met mijn leven Het wordt namelijk gezien het als hekserij. Ik word dan gezien als een heks en zal op de brandstapel moeten. Dus bereid ik me nu voor om te vluchten. Als bekend word wat ik heb gedaan, moet ik weg.”

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik mijn verhaal niet goed op papier krijg in een monoloog, hierbij een korte uitleg, om tips te krijgen waar ik het kan verbeteren. Het gaat over een oude vrouw in Afrika, die de oude geneeswijze heeft geleerd van haar oma. Helaas is die geneeswijze verboden, omdat dit volgens veel mensen daar onder hekserij valt. Nu heeft deze oude vrouw een buurmeisje die last heeft van allergie, een gemakkelijk te behandelen probleem voor haar. Maar dat mag niet. Haar oma is ook berecht voor hekserij en heeft op de brandstapel haar eind gevonden. Als jullie tips hebben over hoe ik het kan veranderen/verbeteren om dit wel over te laten komen hoor ik die graag. Bedankt (Helaas is dit verhaal uit de realiteit in Afrika)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het jezelf wel moeilijk gemaakt om juist dit onderwerp voor een monoloog te gebruiken. Mijn tip is om een ander onderwerp te kiezen of in je monoloog Afrika en hun cultuur door te laten schemeren, maar dat valt binnen een monoloog niet mee. Succes.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond #5 al veel duidelijker dan #1, alhoewel ik die ook best te volgen vond. Alleen geeft #5 net wat meer informatie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vonberendts, Ja #5 is beter - maar het blijft voor mij moeilijk; wat mankeert het meisje? Dit snap ik niet:
Het is niet verkeerd, zoals de overheid zegt
Het is toch verboden - dus: het is verkeerd (?) Kijk hier nog even na:
Mijn leven is toch bijna op een eind.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vonberendts, Ja #5 is beter - maar het blijft voor mij moeilijk; wat mankeert het meisje? Dit snap ik niet:
Het is niet verkeerd, zoals de overheid zegt
Het is toch verboden - dus: het is verkeerd (?) Volgens de overheid is het verkeerd en dus hebben zij het verboden, maar voor de HP is het natuurlijk niet verkeerd. Kijk hier nog even na:
Mijn leven is toch bijna op een eind.
Hiermee geef ik aan dat de HP op leeftijd is en dus niet veel jaar mee zal leven. Nog tips hoe het beter beschreven kan worden?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het jezelf wel moeilijk gemaakt om juist dit onderwerp voor een monoloog te gebruiken. Mijn tip is om een ander onderwerp te kiezen of in je monoloog Afrika en hun cultuur door te laten schemeren, maar dat valt binnen een monoloog niet mee. Succes.
Het is inderdaad wel moeilijk, maar elk onderwerp zou toch in een monoloog moeten kunnen. Wel bedankt voor de tips, ik merkte inderdaad tijdens het herschrijven dat er te weinig achtergrond informatie in #1 stond. Bedankt

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vonberendts, Ja #5 is beter - maar het blijft voor mij moeilijk; wat mankeert het meisje? Dit snap ik niet:
Het is niet verkeerd, zoals de overheid zegt
Het is toch verboden - dus: het is verkeerd (?) Volgens de overheid is het verkeerd en dus hebben zij het verboden, maar voor de HP is het natuurlijk niet verkeerd. Kijk hier nog even na:
Mijn leven is toch bijna op een eind.
Hiermee geef ik aan dat de HP op leeftijd is en dus niet veel jaar mee zal leven. Nog tips hoe het beter beschreven kan worden?
VonBerendts, 'Mijn leven loopt op zijn eind.' of 'ik heb niet lang meer te leven.'

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begreep wel wat je bedoelde, het is ook hier verboden. Een verpleegkundige mag ook hier niet zomaar bijvoorbeeld aan handoplegging in een ziekenhuis doen. Dat is verboden. Al zal je huis er niet om in brand gestoken worden, je hebt wel een groot probleem. Duidelijk wordt een verschil aan referentiekader. De lezer die bekend is met dit soort praktijken zal meteen weten waar het over gaat, voor anderen zal het moeilijker zijn, Het is eigenlijk meer een fragment, zonder context niet voor iedereen meteen te begrijpen. Maar hoe meer je probeert uit te leggen, hoe meer je het naar mijn gevoel af zwakt. Je zou kunnen kijken welk tijdstip het beste is voor je verhaal. Zo denk ik dat het moment waarop ze voor dit meisje kiest, veel duidelijk zal maken. Nu verbaast het mij ook dat ze haar familie in de problemen brengt voor dit meisje. Dat lijkt te impliceren dat dit meisje meer voor haar betekent dan haar familie en daardoor roep je vragen op.