Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opvuldialoog#24

Godallemachtig wat voel ik mij raar. Dat ik hier naar binnen moet. Als ik maar niemand tegenkom, bekenden of zo. Ze zullen wel denken, wat moet die hier? Snel wroet ik in de kledingbergen, op zoek naar wollen kleding. Is het beste materiaal, staat in de mail van de viltclub. En erna heet wassen. Schoorvoetend schuif ik langs de tafel. 'Hé, wat leuk dat ik jou hier tref.' Je houdt het niet voor mogelijk, ze is hier nog steeds, mijn oude buurmeisje. Ze lacht zelfs nog goddelijker dan vroeger. 'Inderdaad, bijzonder.' Ik nies, ben allergisch voor mottenballen. Mijn hand houd ik voor mijn neus en mond. 'Tijd niet gesproken. Hoe is het ermee?' In de straat van mijn ouders woont ze. Nog steeds. Het hele gezin was erbij en met kerst zongen ze op straat. Ze heeft ooit een spreekbeurt gegeven over William Booth in de zesde klas. Ik wilde haar vriendinnetje nooit zijn omdat ze rook naar mottenballen. 'Ik moet helaas weg.' Vanmiddag ben ik bij de tandarts geweest en morgen worden er twee implantaten geplaatst. Voortanden. Om nu tandeloos een gesprek te voeren gaat mij te ver. Ik heb mijn hand nog voor mijn mond, merk ik. 'Wat jammer! Ik had graag even bijgekletst.' Ze zal het thuis wel vermelden dat ze mij hier heeft gezien. Mijn moeder weet het morgen al, dat weet ik zeker. Ik loop de gang in en zwaai gedag, een vage glimlach vertoont zich om mijn nagenoeg gesloten mond als ik haar onverstaanbaar antwoord. 'Lijkt mij leuk. Ik bel nog wel.' Wat voel ik mij een huichelaar. Ik ga haar bellen? 's Avonds op de viltcursus zeg ik dat ik er niet aan toe ben gekomen om wollen kleding te vinden. Ik stop ermee, dat zeg ik ook gelijk. Vond het toch al niets, dat vilten. Ik bel mijn moeder. 'Weet je wie ik net zag?'

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Maddy, Weerzinwekkend! En dat is de bedoeling ook, neem ik toch aan. Schitterend gedaan dus. Ik zie het helemaal voor me en ik voel het zelfs tot in mijn neus. Terwijl ik het las kwam mijn eigen allergie haast opzetten. Je hebt het dus voortreffelijk beschreven. En dat vilten lijkt mij als hobby inderdaad helemaal niks, dan nog liever schrijven :) Wat heb je dat hier leuk neergezet! En oh ja, dat vergat ik nog, die laatste reactie is ook zo typisch... damage control... zelf even moeder bellen voor ze het van een ander hoort. Mooi!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, hp met haar nog niet opgevulde mond en dan het buurmeisje dat goddelijk staat te lachen. Wat bezielt deze vrouw om zonder voortanden naar wollen beurzen en vilten cursussen te gaan? Feit is dat je mij jeuk hebt bezorgd; ik zit mij overal te krabben. Esotherisch verhaal à la Maddy.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Rare hobby's inderdaad. Maar dat vond HP zelf ook. Ik kreeg daadwerkelijk even medelijden met HP toen ze met haar mond zonder tanden stond. Leuk detail dat ze haar moeder nog even belde om te vertellen wie ze zag, heel vrouwelijk :)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreselijk, wat mensen verzinnen om de tijd door te komen.Viltcursus. Iemand die naar mottenballen stinkt. En dan ook nog zonder voortanden. Leuk stuk. Zouden vrouwen nu zo bang zijn voor geroddel omdat ze dat zelf zo graag doen? (Johanna had ook al een hp die bang was voor wat er doorverteld ging worden).

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, al was de situatie mij niet meteen geheel duidelijk. Ik zou een langer verhaal willen lezen. De dialoog is heel spannend geworden, mede door de tanden, die vragen oproepen wat er gebeurd is. Mag ze soms niet aan hobby's doen? Heeft iemand haar geslagen? Gaat het om een mishandelde jongvolwassene? Goed aan de opdracht voldaan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
janpmeijers; dank voor je reactie. Het doet mij goed een compliment. WRynlandt: vilten, excuses voor de liefhebbers maar ik heb er niets mee. Ik schrijf liever alhoewel de laatste tijd mij dat niet helemaal goed lukte door omstandigheden. Blij met je uitgebreide reactie! Mili: de tegenstellingen heb je goed opgemerkt. Het oordeel van de hp over haar vroegere buurmeisje vervilt ter plekke. JohannaB: mee eens, een vreemde hobby. De roddel voor zijn, heeft de hp vast gedacht. Tenslotte was de leger des heils familie al jaren een prettige doelgroep voor de buurt om over te praten. PetraO en Odile; Hp heeft de familie altijd ontlopen en veroordeelt terwijl ze nu zelf een onderwerp van gesprek zou kunnen zijn. Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dan maar liever punniken. :D Ook al miste ze een paar tanden, toch stond ze met haar mond vol tanden. Moedig dat ze naar die cursus ging. Leuke invulling van de opdracht.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het duurde 3x herlezen voordat ik het hele verhaal duidelijk had. Ik kon niet plaatsen waar ze was. ( het leger des heils dus!) Jij hebt de dialoog er passend in verwerkt. Ik herken haar schaamte. Ik vergat een keer mijn plaatje met voortand toen ik ging werken! :o Een leuk verhaal met verrassend plot!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven en goed in elkaar gestoken, naar mijn idee. Bij het Leger des Heils in de stapel graaien zonder voortanden, da's vragen om verhalen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah het Leger des Heils! Dat was me niet helemaal duidelijk. Ach, elk voordeel heeft zijn nadeel: Ze staat nu niet met haar mond vol tanden!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, dat is een treffende opmerking, klopt! Woodpecker, verhalen zijn overal. "Je mist meer dan je meemaakt. Helemaal niet erg." (M.B) Marietje, William Booth was daar de aanwijzing voor. Moest lachen om je reactie.... Schrijvenmaar, dank je, ik vind een afsluiter altijd erg belangrijk. Tja, punniken, daar noem je zo wat. Dank voor de reactie! Mijn dank!

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tof verhaaltje. Zo subtiel dat ik het twee keer moest lezen (ik heb de sterke neiging tot scannen op het web). Ik had zelf wel een verwijzing naar het vilten in de eerste alinea willen hebben, maar dat is geheel en al te wijten aan mijn onbekendheid met textiele werkvormen. Die hand voor de mond, die komt maar liefst drie keer terug. Eerste keer. Ik probeer het even voor me te zien. Als je je hand voor de mond houdt, houd je hem meestal als vanzelf ook voor je neus Dus: "Ik doe mijn hand voor mijn mond." is al genoeg, eigenlijk. Tweede keer. "Mijn hand doe ik terloops weer voor mijn mond ..." is sowieso al een beetje houterig. Suggestie: "Ik merk dat ik nog steeds mijn hand voor mijn mond heb." of "Ik heb nog steeds mijn hand voor mijn mond." Derde keer. Waarom niet dit: "Ik zwaai met mijn vrije hand." Verder: leest lekker weg, fijne compacte plot, mooi einde.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, fijne feedback dus de tekst ter hand genomen. De viltclub is verwerkt in het begin. Haar bedekte neus was voor de mottenballen, de hand voor de ontbrekende tanden. Deze handeling vond ik terecht. Je suggesties gebruikt voor hand twee en hand drie. Dank!