Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#23 het witte laken

De wind slaat onder het witte laken dat langs de gevel van het flatgebouw naar beneden valt. Even wordt het daardoor opgetild om dan zijn onontkoombare reis te hervatten. Het laken plooit zich als een gestorven zwaan als het neerkomt op de grauwe grijsvuile trottoirtegels. De poëtische aanblik wordt onmiddellijk opgeheven als er een fles ketchup volgt die door de klap openbarst en het laken verandert in een schilderij van Pollock. Dan blijft het stil. Na vijf minuten komt een meisje aanlopen. Ze hurkt bij het laken, trekt het aan een punt omhoog en wikkelt het om zich heen. Ook haar gezicht bedekt ze met het laken. Zo blijft ze voor het flatgebouw staan. De deur van de flat gaat open, vijf figuren gehuld in zwarte chador komen naar buiten en gaan in een kring om het gestalte in het besmeurde laken staan. Ze heffen een klaagzang aan, stoten Arabische keelklanken uit, hoog jankend en indringend. Langzaam maken zich uit de klanken herkenbare woorden los tot een repeterend Virginity Virginity Virginity ontstaat. De zwarte wezens klagen aan, dringen zich op, omringen het gestalte in het besmeurde laken steeds agressiever. Het laken valt, de zwarte wezens wijken terug, het meisje houdt een bordje vast met de tekst “ It’s mine.” Na een paar seconden springen onder de chadors een paar jonge meiden tevoorschijn. Ze omringen de cameraman en willen het resultaat zien. Hoeveel studiepunten zou deze performance opleveren? Polder

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Polder, wat ben je snel! Ik heb nog maar net dat rode-jurk-verhaal van je gelezen. Dit verhaal hier vind ik origineler! Volgens mij heb je wat met kunst. De verwijzing naar Jackson Pollock vindt ik leuk en ook dat het over performance art gaat. Met plezier gelezen en ik kan het me zo voorstellen allemaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant! Jij weet de spanning goed op te bouwen al blijf ik aan het eind vragend achter. Een filmopdracht? Wat voor filmopdracht? Dat de vrouw zelf beslist over haar maagdelijkheid? Vijf minuten op een scherm naar een besmeurd laken kijken is wat te veel denk ik. Een stilstaand beeld verveelt snel. Mooi beschreven de manier waarop het laken naar beneden zeilt. Welkom! :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is minimaal een bijzondere voorstelling geweest. Ik word hier nieuwsgierig van. Waarom dit project? Hoe komen ze bij het onderwerp en wie zitten achter deze voorstelling. Een conclusie zou kunnen zijn dat ik dit verhaaltje, lang verhaal-waardig vind.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor deze bemoedigende reacties, het is wel lekker je moeten beperken tot die 350 woorden! @ Marietje: je hebt gelijk, dertig seconden zijn meer dan genoeg :-) En @ BartSnel: dan heeft de Van Dale ongelijk? Daarin is gestalte vrouwelijk...

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Polder, bij het gestalte zou het onzijdig zijn. De geldt voor mannelijke en vrouwelijke zelfstandige naamwoorden. Ezelsbruggetje: De vrouw, de man en het ding.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, knap geschreven. Ik hou van de metaforen die ook hier prachtig zijn. De opdracht wat er mee bedoeld wordt begrijp ik niet helemaal maar dat is een puntje van mijn kant. Dat zeg ik maar eerlijk. Top!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Polder, ook ik zeg je welkom. Je openingszinnen vind ik sterk en zelfs poëtisch. Hoewel ik niet twee bijvoeglijke naamwoorden voor de tegels had geplaatst. [De wind slaat onder het witte laken dat langs de gevel van het flatgebouw naar beneden valt. Even wordt het daardoor opgetild om dan zijn onontkoombare reis te hervatten. Het laken plooit zich als een gestorven zwaan als het neerkomt op de grauwe grijsvuile trottoirtegels. De poëtische aanblik wordt onmiddellijk opgeheven als er een fles ketchup volgt die door de klap openbarst en het laken verandert in een schilderij van Pollock. Dan blijft het stil.] Je bent muzikaal; de Arabische keelklanken zijn treffend beschreven. Tot een volgende keer.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldend beschreven, met actie. Inderdaad blijf ik met vragen zitten, omdat mij niet helder is wat jouw boodschap is. Misschien als ik het nog een keer herlees? Daardoor blijkt dat je het nog eens anders zou kunnen opschrijven oftewel herschrijven. De keuze van beelden is een van de moeilijkste dingen, want wat voor de een betekenis heeft, heeft voor een ander geen betekenis.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Polder, je neemt me mee in het verhaal en bouwt de spanning op. Origineel script. Het plot komt mij alleen te snel en wat abrupt na de lange aanloop.