Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 23 Hoogtevrees

Hoogtevrees Kees zijn hand omklemde stevig de zijkant van de ladder, met zijn andere hand verfde hij met de bibber in zijn lijf het kozijn. Hij hield zich keurig aan de afspraak van zijn psychiater, deze week moest hij de ladder op, om zijn angst te overwinnen. Een week later stond Kees zes hoog op een balustrade van een flat, schuivend via de muurkant was hij op de plek van bestemming gekomen. Voorzichtig leunde hij met zijn bovenlijf naar voren en omklemden zijn handen de reling. Zijn benen volgden later. Kees keek strak voor zich uit en liet zijn blik langzaam naar beneden gaan. Daar was het weer dat gevoel van moeten springen, snel deed hij een stap naar achteren. ‘Als je angst zo groot is dat het nauwelijks te verdragen is, kun je inderdaad dit gevoel krijgen, en daadwerkelijk gaan springen, om van die angst af te zijn’. Zei de psychiater de keer daarop tegen Kees. Met beide handen hield hij zijn beker koffie vast. Zijn vrienden gingen mee tijdens zijn laatste opdracht. Als hij deze opdracht volbracht, zou hij voorgoed van zijn hoogtevrees af zijn, had de psychiater gezegd. Even later stonden ze alle vier op een ongekende hoogte. Kees ging voorzichtig bij de rand staan, keek naar beneden……en sprong. ‘Kees je moet trekken!’, hoorde hij na een tijdje achter zich roepen. Kees opende zijn ogen en trok te laat aan het touw om het pakketje achterop zijn rug te openen. Meneer de Bruin schrok ’s ochtends op uit zijn stoel. Een doffe plof leidde hem naar het raam. Hij zag in de voortuin van zijn buren een wit laken liggen die langzaam rood kleurde. De psychiater had gelijk. Kees was voorgoed van zijn hoogtevrees af.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik gun eenieder in geval van nood een betere psychiater wat een akelig idee of het realistisch is, weet ik zo net nog niet, maar aardig om te lezen was het wel

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gruwelijke ontknoping. Het laken komt mooi aan het einde in beeld als in een film. De ironie komt goed over. Doet me denken aan een schrijfwedstrijd voor de psychiatrie, waarbij nadrukkelijk werd gevraagd om positieve verhalen. Blijkbaar ligt het meer voor de hand om negatieve verhalen te schrijven... #dankbaar onderwerp

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die psychiater moesten ze voor straf een paar maal laten bungeejumpen, weet die ook wat hoogtevrees is. Spannend en realistisch geschreven verhaal. Kreeg de kriebels in mijn kruis van de hoogtevrees. Hoewel ik dit jaar voor het eerste heb geparasaild in de Alpen. Toen had ik er geen last van. Wel genoten. Ook van jouw verhaal.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk niet dat het humoristisch bedoeld is, maar gelachen heb ik wel. Realistisch is het niet nee, je mag niet zomaar in je eentje parachutespringen, je springt als beginner altijd samen met een ervaren instructeur. Ik heb er van genoten.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vond het juist erg Tragikomisch. De situatie is niet bedoelt om te lachen, maar de manier waarop je het verwoord wel.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
# Richard Otten: Ja met name door de laatste zin is het galgen humor geworden. Ik heb wel eens een schrijfopdracht gedaan met verschillende soorten humor, en wat dit met de lezer doet. Je hebt het dus goed opgepikt zoals ik het bedoelde, dat is fijn om te weten. # Anne bedankt voor je aanvulling, ik heb nog nooit parachute gesprongen, maar laat het voor het verhaal maar zo staan. # Dos dank je wel, ik zou de psychiater een cadeaubon sturen voor bungeejumpen eens kijken wat dat met hem doet. # Odille dank je wel voor je positieve woorden. # Schrijvenmaar iemand met hoogtevrees kan wel het gevoel krijgen dat hij wil springen, weet ik van iemand die in de achtbaan zat en er uit wilde springen uit angst, gelukkig kon dit niet. Ik weet natuurlijk niet of diegene het anders echt had gedaan, maar het gevoel was in ieder geval wel. Als je doelde op wat Anne schreef moet ik je gelijk geven. Fijn dat je het met plezier gelezen hebt. Allen hartelijk dank voor jullie reactie.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijvengeluk Hoogtevrees is gerelateerd aan hoogten die aan de "vaste" grond zijn verbonden. Hoge gebouwen, ja, maar vliegen en parachutespringen, merkwaardig genoeg, niet. Tijdens parachutespringen kun je iemand niet horen roepen door het windgeruis. Ook als je dat wel zou kunnen, zou het betekenen dat de ander ook nog niet aan het touwtje heeft getrokken ... En verder zou het gevaarlijk zijn dat in de nabijheid van een andere te doen in verband met het grote risico voor ineenstrengelende tuigage. Los daarvan: - zijn die linker- en rechterhand relevant in je eerste zin? Zo niet (en dat blijkt m.i. uit de rest) weg ermee :) - probeer uitleg te vermijden, zoals ... om toch nog enigszins normaal de nodige cafeïne naar binnen te krijgen (helaas voor jou is "om" voor mij een stormbal :)). Laat je enthousiasme door mij niet temperen. Het wordt pas gevaarlijk, als ik vriendelijk ga worden ...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvengeluk; de nodige portie bizarriteiten op een rijtje die je met ironie hebt gebracht. En dit op instigatie van een psy. De nitwit mag in de zak naar Spanje. [Er mist nog een lettertje; de n na omklemde]

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk gevonden, maar wel een beetje raar. Ik vind het een domme psychiater. Hij wist dat dit erin zat. Aan een dode Kees verdient hij niets.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dat is wel een radicale therapie. Zo blijkt maar weer dat je je angsten gewoon moet accepteren. Die psychiater wordt hopelijk aangeklaagd. Was trouwens een leuk verhaal om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik doelde op de parachutescene die op geen manier in de werkelijkheid zou kunnen plaatsvinden. hoewel de therapie wellicht ook een wat ongebruikelijke is ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat was het dus voor Kees. Die psychiater lijkt me wandelende euthanasie. Maar, zijn beste vrienden, waar kent hij ze van? Een gezamenlijke huiskamer? Was het wel een echte parachute? Absurd verhaal. Graag gelexen zo.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
# Leonardo Pisano. dank voor je feedback, daar kan ik wel wat mee. Zo zie je maar weer dat ik me eerst moet verdiepen in hoe iets daadwerkelijk werkt om het geloofwaardig over te laten komen. # schrijvenmaar. je hebt helemaal gelijk, ik wist gewoon te weinig af van parachute springen, weer wat geleerd, daarvoor dank. # Mili. dank je voor je fijne woorden. Ik heb de 'n' op zijn plek gezet, dank je. # Johanna B. Ja het was wel een echte parachute, zijn vrienden zijn kroeg maatjes. # Petra O. De psychiater loopt nog gewoon vrij rond. # Tja. Ja, Groningers zijn soms een beetje raar, of niet Tja, net als zwarte Piet onder een wit laken.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf heb ik geen hoogtevrees maar ik voel altijd wel de zuigkracht van een gapende afgrond dus ik kon me goed inleven. Er zitten wat minder realistich details in maar ik heb het toch met veel plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldend geschreven, ik zag de arme man naar beneden vallen, het schone laken aan de waslijn raken en het vervolgens bevuilen met zijn bloed. Een tragisch eind. Ook ik had vele vragen na het lezen maar dat hebben anderen al verwoord! Weer graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje ik ben blij met je reactie omdat het einde van hoe jij mijn verhaal interpreteerde mooier is als mijn eigen invulling. Dat de man een waslijn raakte en een wit laken mee nam. In mijn hoofd was het wit laken de witte parachute die als een wit laken over hem heen viel omdat deze te laat open ging. Dank je wel.