Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht # 23: Louisiana

Een spoor van bloed leidde naar een wit laken dat voor het huis van Toby Jackson lag. Sheriff LeBeau belde aan en Toby’s vrouw, Emma, opende de deur, ze zag er aangeslagen uit. ‘Ma’am’, begroette hij haar met een dik Cajun accent. Emma knikte vriendelijk en liet de sheriff binnen. In de keuken zat Toby Jackson op een houten kruk. De man was een reus, van Afro-Amerikaanse afkomst, met handen groot genoeg om met gemak een kokosnoot open te breken. Echter trilde deze grote, sterke beer als een angstig kind. LeBeau kwam dichterbij en legde zijn hand op zijn schouders en kalmeerde hem. Emma stond in de gang en bekeek hoe de sheriff haar man toesprak. ‘Het komt allemaal goed, Toby, dat beloof ik je. Maar eerst zal je me dat wapen moeten geven.’ In die grote handen zat een dubbelloops jachtgeweer geklemd. Verwilderd en bezweet keek Toby hem aan. Zijn blik sprak boekdelen. ‘Alsjeblieft, Toby, zolang we geen interventie van onze Lieve Heer nodig hebben, des te beter.’ ‘Luister naar Etienne. Schat, ik smeek je, maak het niet erger.’ Emma probeerde haar man tot rede te brengen. Toby keek LeBeau strak aan. Het leek erop dat ze elkaar in dat korte moment begrepen. Hij liet het jachtgeweer los en overhandigde het aan de sheriff. Emma slaakte een diepe zucht van opluchting. ‘Het doet me pijn in het hart, maar je moet mee naar het bureau. We proberen het vanavond nog af te ronden, Emma.’ Emma knikte dankbaar. Toby stond op en kuste zijn vrouw. Buiten was een team bezig met het blussen van een groot brandend kruis dat in de voortuin was geplaatst. Terwijl ze naar buiten liepen keken Toby en Etienne naar het witte laken. ‘Ik hoop dat je de gore klootzak goed geraakt hebt.’

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sheriff laat hem gaan? Dat gebeurde niet zo vaak, geloof ik. Spannend verhaal, maar ik had moeite het te volgen. Ik kan niet zeggen waar dat aan ligt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een roerige tijden moeten dat zijn geweest. De reacties van de verschillende partijen heb jij goed weergegeven en zijn geloofwaardig. Moet [openende] niet opende zijn? De laatste alinea brengt sympathie voor de HP. De herhaling van het witte laken en het bloed spoor vind ik dubbel op. Suggestie: alleen op het einde het witte laken vermelden zonder bloedspoor? Een compleet, beeldend verhaal inclusief de juiste sfeer.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Petra. Zelfverdediging, de sheriff neemt hem mee naar het bureau om de feiten op orde te stellen. @Marietje. Dank voor de verbeterpunten, ben het helemaal met je eens. Beide dank voor het lezen :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend verhaal. Goede opbouw. Knap om het laken in het begin te vermelden en aan het einde van het verhaal terug te laten komen in de tekst.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pssst, Als ik nog een suggestie mag doen: haal in de eerste zin het witte laken weg en vermeld daar alleen het bloedspoor. ;) [Een spoor van bloed lag voor het huis van Toby Jackson.]

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, nee, Tenminste als je mijn Limburgs erbuiten laat :). Maar ik denk dat ik weet waar je op doelt, er zitten wat vrije vertalingen uit het Engels in. @Marietje, goed bezig :) danke! (maar laat em toch even erin) @Maddbrug, bedankt voor de fijne woorden

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, je verhaal oogt spannend en dat is het ook. Ik moest even nadenken wie zo'n groot brandend kruis in zijn tuin gezet kon hebben. KKK natuurlijk. Na 'slaakte' mag 'een'. Dat was even een leuk uitstapje naar de VS. Graag gelezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een spannend verhaal, Richard. Heb je daar een voorkeur voor? Met plezier gelezen. Ondanks het kleine woordaantal heb ik een duidelijk beeld van de sheriff, de vrouw en haar man. De situatie was me niet meteen duidelijk omdat het brandende kruis pas later kwam. Toen was het in ene helder. Toch was het duidelijk dat de sheriff mededogen had met Toby. Het verhaal heeft ook sfeer, ik waan me er.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer sfeervol geschreven. Je bewaart in al je verhalen veel info voor einde, zodat we wel moeten doorlezen om te begrijpen wat de situatie nu eignelijk precies is, maar dat is een graag aangenomen uitnodiging.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Odile. Fijn om te horen dat het verhaal je bevalt :) Ik heb inderdaad de voorkeur voor spannende verhalen. Het is leuk ook om jezelf als schrijver ook in spanning te houden tijdens het verloop, schrijft voor mij het lekkerste weg. @schrijvenmaar, thx. Het is als een puzzel, als je in het begin al ziet wat het is, wordt het minder interessant om hem af te maken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
het gaat je goed af het zo te doen dat we wel geinteresseerd blijven, dat de sfeer meezuigt, en dat we niet voortijdig het-zal-wel-ik-snap-het-niet afhaken, of dat aan het eind de ontknoping uit het niets komt; het juist doseren is ook een kunde

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer verrassend uitstapje naar de VS. Heel creatief. Ik moet je bekennen dat ik bij het brainstormen over het witte laken ook even bij de KKK ben langs geweest, maar uiteindelijk ben ik heel ergens anders terechtgekomen met mijn verhaal. Zelf zou ik die Amerikaanse toestanden ook niet aangedurfd hebben maar jij hebt het wel mooi beschreven en ons heel goed in de sfeer gebracht. Eén klein detail - en het doet er eigenlijk helemaal niet toe - maar een kokosnoot breekt niemand met zijn handen open hoor, daar moet je eerst wel flink met een mes in hakken :) maar wellicht is het beeld juist heel krachtig door deze lichte overdrijving! Voor mij mag het dus gerust.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond ook kokosnoot een tikkel te verrassend. Het haalde me licht uit de droom in Amerika te zijn. Eventjes verplaatste ik me in Zuid-Amerika daardoor.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel. Een beetje overdrijven moet kunnen ;). Maar op youtube, vind je toch wel wat mensen die de kokosnoot met de hand open krijgen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond de kokosnoten juist mooi gevonden, het zegt iets over zijn grote sterke handen. Het maakte het contrast met de kwetsbare aangeslagen man die hij nu was ook groter. De ontknoping was verassend.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Met plezier gelezen. Deed me denken aan de schrijfsels van James Lee Burke. Rauw, naturel en toch met gevoel. Filmisch geschreven. Deze zin stoort me: 'Echter trilde deze grote, sterke beer als een angstig kind.' vanwege het 'Echter' aan het begin van de zin. Een detail, niet meer dan dat.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Poging 2. K*t wifi in trein. Hopelijk komt t niet dubbel. Richard Otten, Ik ben fan. Weer een geweldig verhaal. Het doet me een beetje denken aan een film. 'A time to kill' volgens mij. Een heel goed sfeerverhaal dit.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah juist, Johanna B. Sfeervol. Dat is het. Het leeft dus het klopt.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna B. ben vereerd :) @Johanna B en Woodpecker: Ik heb me ook wel laten inspireren door films die zijn opgenomen in "the South" of "the swamps"

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi filmisch geschreven, Richard. Ik had ook moeite met de kokosnoten. Niet om ze te breken, natuurlijk, dat is een eitje. "Iedere hand, groot genoeg"; zouden we anders denken dat hij één grote en één kleine hand had? "groot genoeg om"; is 'kracht' niet veel meer een vereiste bij het openbreken van kokosnoten dan maat? "om met gemak"; ga je hier niet iets te ver? Voor de rest waande ik me inderdaad in "Mississippi burning". Klasse!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar op youtube, vind je toch wel wat mensen die de kokosnoot met de hand open krijgen.
Ik heb even gezocht en vond iemand die kokosnoten, baseballknuppels en stenen door midden brak met zijn hand. Het leek me erg pijnlijk... Je verhaal deed me enorm denken aan de film 'A Time To Kill' (De Jury in het Nederlands). Ik heb hem ongeveer drie jaar geleden gezien en ik ben hem nooit meer vergeten, zo indrukwekkend vond ik hem. Je hebt het mooi geschreven, erg spannend.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@bart, ja die kokosnoten... ben ook niet geheel tevreden over de omschrijving, vond op het moment geen synoniem. De een vindt het leuk, dan ander wat minder, c'est la vie. Mississippi Burning vond ik trouwens ook een geweldige film. Willem Dafoe is een favoriet van me :) @Anne, dank je voor het lezen. Net als Johanna al zei, A Time to Kill, ook een top film, veel talent daarin ook.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach die kokosnoten, ik dacht heel vluchtig over een Southern alternatief en in die kortstondige vluchtigheid kwam er geen idee bovendrijven... Iets met katoen?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'...een kokosnoot te kraken' klinkt misschien beter. Ik vind 'openbreken' overigens geen bezwaar: het zijn handen, sterk en groot. 'Handen als kolenschoppen' moet je ook niet letterlijk nemen.