Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#23 wit laken

Wekelijkse schrijfopdracht #23 – wit laken “Ik dacht dat het sneeuwde, knipperde tegen de zon. Dat was hoe vanmorgen mijn ochtend begon. Een helderwit laken lachte me toe van de straat -” “Ik ben benieuwd hoe dit verdergaat!” “Haha. Leuk hoor. Wat heb jij dan?” “Een helderwit laken lag op de stoep. Al wat daar ligt, is uiteindelijk troep. Zonder te kijken liep men over het laken, dat langzaamaan zwart begon te geraken.” “Begon te geraken?” “Ja, begon te geraken. Te moeilijk voor je?” “Dat is geen Nederlands.” “Echt wel.” “Deze opdracht zuigt.” “Jij hebt geen fantasie.” “Wacht, ik heb iets: Ik hoorde het wapperen in de wind, zag het dansen in de zon-” “Zingen in de zon! Dat allitereert.” “Zingen? Een laken?” “Lakens dansen ook niet.” “Da's dichterlijke vrijheid.” “Zingen is pas echt vrij.” “Ga je nog een serieuze bijdrage leveren aan deze opdracht?” “Hmpf. Alsof jullie rijmelarij serieus te nemen is.” “Oh, is het niet diepzinnig genoeg voor meneer?” “Nou, sorry hoor, maar als Nolens een gedicht over een laken op straat wil, denk ik niet dat ze het letterlijk bedoelt.” “Alsof er figuurlijke lakens bestaan.” “Ja! Wacht ... Nolens deelt de lakens uit ...” “Haha. Da's een goeie, maar hoe belanden ze dan op straat?” “Doordat wij niets met deze opdracht kunnen.” “Ja, leuk. Denk nou even mee. Serieus.” “Okee, komt 'ie: Wij ploeterden gevieren voort, vechtend over ieder woord. We streden om het laken dat mevrouw Nolens ons gaf-” “Maakten in plaats van het gedicht elkaar bijkans af!” “Ik geef het op.” “Ik vind hem goed.” “Origineel, op zijn minst.” “Nolens zal verbaasd staan.” “Als we dit inleveren, zonder meer.”

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vet origineel, schrijvenmaar. Een les in dichterlijke vrijheid. Ik weet niet wie wat tegen wie zegt, maar, wonderlijk, het hindert me niet. Ik heb nog geoefend op 'hmpf', maar weet niet hoe ik het moet uitspreken. Hier in de wijde omgeving heb ik het nog nooit iemand horen zeggen. Wel trapte ik laats op een paddenstoel (zo'n holle met een bruin poeder erin) die plofte open en zei: "Hmpf." :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Heel erg origineel! Een 100% dialoog verhaal. Mijn complimenten, dit lukt mij maar niet. Ik vraag mezelf af wie mevrouw Nolens is? Of ben ik toch blond?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje, ik was al aan het uitloggen, op weg naar bed, zijn er gelijk al reacties ... Dank! @Richard: Hoho. Over een schrijfopdracht, niet de. @Dos: Ik weet ook niet precies wie wat zegt. Ik heb er uiteindelijk maar opgegokt dat ze met z'n vieren waren, omdat het ook mij niet stoorde het niet precies te weten. En je kent het geluid dus goed, maar niet meer natuur kapot stampen om mijn verhalen te begrijpen, hoor. @Marietje: Ze zal de docent wel zijn die die arme kinderen heeft opgedragen te dichten over een laken op straat.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar: Lakens dansen wél op de wind. Met je openingszin had ik moeite die ik meer keren las om te begrijpen welk beeld je wilde neerzetten. En dat de opdracht zuigt is helemaal waar. Hulde aan Odile. Je hebt er een oorspronkelijke invulling aan gegeven die mij verwonderde en ik bewonderde.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze dialoog heeft vaart en is onderhoudend. Het herhalen van het laken geeft de verveling aan van wie de opdracht doen moest. Ik ben blij dat ik geen Nolens heet. Zelf zag ik het laken bij een bevalling op de straat terechtkomen en de echtgenoot het laken al terugdenkend aan de bevalling oprapen. Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat ontzettend leuk, Schrijvenmaar. Jeminee, wat hebben jullie allemaal een tempo. Het onderwerp spreekt kennelijk aan. Weet je wat? Ik ga iets anders doen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allen voor de fijne reacties! (Al zouden iets kritischere ook welkom zijn) @Mili: Ik weet dat ze dansen, maar die pubers niet. Niet allemaal, ten minste. En soms kun je ze ook wel degelijk horen zingen, fluisterend of klepperend, afhankelijk van hoe hard het waait. @Odile: bij voorgaande bevallingen hebben we de lakens binnengehouden, dus daar ga ik dit keer ook maar vanuit ;). Dank ook voor de felicitaties. En voor de opdracht - ik werd zo overspoeld door beelden en ideeen dat ik uiteindelijk moest vluchten in recalcitrantie, maar er zit nu ergens een zaadje in mijn hoofd om op een onverwacht moment en heel ander verhaal op te leveren. Soms ligt de inspiratie wel heel letterlijk op straat.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, letterlijk op straat. Ik zag dat laken dus in het echt liggen, bijna tussen de auto´s in. Dacht er nog aan om het op te rapen en toen bedacht ik dat er een verhaal in zat. Eerst wilde ik het zelf schrijven, later bedacht ik dat het perfect was voor een schrijfopdracht. Je kunt er alle kanten mee op, thriller, beschouwelijk, liefde... Ik hoop dat het uitmondt in een mooi boek, wie weet?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Deze opdracht zuigt" sucks :) De dialoog komt op mij over als een doel op zich. Een hoog broodje-pindakaasgehalte. Als oefening voor dialogen schrijven is dit pingpongen nuttig, trouwens. In die zin heb ik het met genoegen gelezen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, schrijvenmaar #20, je hebt Schrijven Magazine #4 niet gelezen? Daarin staat een broodje-pindakaasdialoog als een van de zes genoemde valkuilen. Deze kreet is door die schrijvers van dat artikel bedacht voor dialoog waar geen conflict in zit. Bladvulling. Ik snap natuurlijk dat je je hier uitleefde als oefening. De veer wordt gespannen voor je volgende dialoog ... Ik kijk ernaar uit!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, Leonardo, wel gelezen, maar ik ben serieus aan het versuffen, vrees ik. Vraag maar aan Dos. Volgens mij heb ik zelfs mosterd met een t geschreven. Ik zal moeten zorgen om negen uur 's avonds in bed te liggen en schrijven te beperken tot de ochtenduren. Maar da's ook niet altijd makkelijk. Maarrrr ... een dialoog in een verhaal is wel iets heel anders dan een dialoog als verhaal, natuurlijk. Als ik een boek over deze jongelingen zou schrijven zou ik ze idd geen bladzijde vol laten leuteren over een schrijfopdrachtje. Waarschijnlijk. (Daar staat tegenover dat een broodje pindakaas op z'n tijd van mij best mag. Kwestie van smaak -dan maar geen hoogstaande literatuur; voortkabbelen is soms ook best lekker. Net als in de poezie; grootse, woest onbegrijpelijke dichters kunnen zich erover opwinden, maar als er mensen zijn die graag kabbelend schrijven, en er zijn mensen die graag kabbelend lezen, is daar volgens mij niets mis mee.)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat er wel een conflict in zit. Er moet een opdracht gemaakt worden en er is tegenzin, maar ze proberen het toch te schrijven. Dat is volgens mij conflict genoeg.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odile :) @Schrijvenmaar - natuurlijk moet mosterd met een t. Mosderd klint voor geen meter. Dat kabbelende beekje van je mag best, als het maar een functie heeft. Vind ik. Meen ik. Geloof ik. Graag gelezen, of haddik dat al gezegd?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ook, ja. Dank je, Odile. Zoals gezegd: volgens mij is de dialoog hier wel degelijk een verhaal an sich; de tegenzin jegens de opdracht; de verschillende meningen over hoe een gedicht er uberhaupt uit zou moeten zien ...

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De dialoog liep als een trein en leek mij grappig omdat ik hem al wel eens eerder gehoord had :) Al wel duizend keer... in mijn eigen hoofd. Bij elke schrijfopdracht slaat die vertwijfeling toe en is er aanvankelijk zelfs tegenzin. Heel herkenbaar dus en vandaar ook erg leuk om te lezen. Een detail: Bij Nolens moest ik denken aan de Vlaamse dichter Leonard Nolens, en dat is dus een man. In die zin stoorde mij die naam, maar daar kan je verder natuurlijk niks aan doen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie W. Het was de eerste klank die in me opkwam toen ik een naam nodig had -geen idee waarom. Zelf heb ik me er daarna over verbaasd dat er Nolens stond -Latijn voor 'niet willend'. Maar aan de dichter had ik geen moment gedacht. Volgende keer eerst alle gebruikte namen Googlen op connotaties -wijze les.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei... de link naar het Latijn "niet willend" is wel bijzonder leuk in de context van dit verhaal. Die had ik dus niet....zeker behouden dus! Vergeef mijn opmerking over Leonard Nolens.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, schrijvenmaar #20, je hebt Schrijven Magazine #4 niet gelezen? Daarin staat een broodje-pindakaasdialoog als een van de zes genoemde valkuilen. Deze kreet is door die schrijvers van dat artikel bedacht voor dialoog waar geen conflict in zit. Bladvulling. Ik snap natuurlijk dat je je hier uitleefde als oefening. De veer wordt gespannen voor je volgende dialoog ... Ik kijk ernaar uit!
Mag ik hierop reageren? Deze dialoog zie ik als een invulling van de opdracht en vind het juist sterk omdat het heel veel verteld over de 2 personen: de manier waarop ze aan de slag gaan met de opdracht, hoe ze denken over de betreffende leerkracht etc. Ik vulde het als lezer in dat twee pubers, gemiddeld niveau ( Mavo/Havo) samen huiswerk maken, de opdracht voor Nederlands. Hoe serieus ( of juist niet) ze ermee omgaan, ze elkaars mening respecteren en ze lol hebben met elkaar. De onbezorgdheid en meligheid. Volgens mij een zeer geslaagde invulling qua show don't tell en dus beslist geen broodje pindakaas. Hooguit een broodje pindakaas (de inhoud van de dialoog heeft niets zinnigs) met extra hagelslag voor de show? :D