Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #23 - Wit laken / Oorlog in de straat

Ze had het laken gezien toen ze ’s morgens uit het raam keek. ‘Er ligt een laken,’ zei ze tegen haar man, tijdens het ontbijt. ‘Waar?’ ‘Bij nummer 3 op de stoep.’ ‘Hij weer?’ Hij verdween achter de krant. Zij tikte haar ei open. ‘Het laken is wit.’ De krant zakte. ‘Wit?’ ‘Spierwit.’ ‘Zal het dan eindelijk voorbij zijn?’ ‘Ik denk het.’ De krant ging weer omhoog. Die middag kwam de dorpsgek naar buiten. Hij had nog steeds wat schichtig om zich heen gekeken, maar zijn soldatenuniform had hij uitgetrokken. ‘Dag buurvrouw,’ had hij gegroet. ‘Goedemiddag buurman.’ ‘Ik heb de strijd opgegeven,' hij blikte even op het laken. 'Vanwaar de plotselinge vrede?' 'Mijn eten raakte op.' Toen liep hij weg, op naar de supermarkt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anne: [Zij sloeg haar ei open]. Wat een prachtig kordaat zinnetje voor de ochtend. Normalerwijze tik je een ei open. Met welk heftig mes deed zij dit? Ik begrijp niet helemaal de clou (shame to me). Heeft de soldaat annex dorpsgek zich overgegeven? Waarom dan? En voor wie dan?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien geeft de buurman zich over aan het 'vredelievende' stel van de overkant en gebruikte ze een kapmes om het ei open te slaan... :unibrow: Fantastische invulling die mijn fantasie op hol doet slaan! Goed gedaan! :D

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest hier hartelijk om lachen. De dialoog vond ik erg grappig en droog. Mooie korte zinnen waardoor er vaart in zit. Mooi afgewisseld met het slot. Misschien iets meer prijsgeven waarom een laken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermoed dat je buurman een oorlogsveteraan uit de Tweede Wereldoorlog is en voor het moment, om proviand in te slaan en zich te herbewapenen, vrede heeft gesloten. Maar niet voor lang. Als hij weer veilig in zijn bunker zit, begint voor hem de oorlog weer. Leuke, originele invulling Anne.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
PetraO, RichardOtten, schrijvenmaar, Marietje bedankt voor jullie reacties!
[Zij sloeg haar ei open]. Wat een prachtig kordaat zinnetje voor de ochtend. Normalerwijze tik je een ei open. Met welk heftig mes deed zij dit?
:D Ik wist het juiste woord maar niet te vinden, dus besloot ik maar te gaan met sloeg. Bedankt dat je me aan tikken hebt herinnerd! Ik heb dubbel gelegen van het lachen om jullie reacties hierop!
Ik begrijp niet helemaal de clou (shame to me). Heeft de soldaat annex dorpsgek zich overgegeven? Waarom dan? En voor wie dan?
Hij zat al dagen in zijn huis. Hij had oorlog met de gehele buurt, vandaar dat hij het soldatenuniform had aangetrokken. Nu is zijn proviand op en moet hij wel naar buiten, vandaar het witte laken wat vrede betekent.
Was het laken een teken van vrede, of denk ik nu te ver?
Nee, helemaal goed!
Misschien iets meer prijsgeven waarom een laken
Ik zal daar even naar kijken.
Ik vermoed dat je buurman een oorlogsveteraan uit de Tweede Wereldoorlog is en voor het moment, om proviand in te slaan en zich te herbewapenen, vrede heeft gesloten. Maar niet voor lang. Als hij weer veilig in zijn bunker zit, begint voor hem de oorlog weer.
Helemaal goed Dos! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar gaat mijn idee voor het gebruik van een wit laken... Mooie symboliek. Arme buurman (misschien ook wel arme buurt). Ik heb genoten van dit verhaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, je kunt een hint geven in de titel van je kort verhaal of door de context hier en daar aan te stippen. Bijvoorbeeld bij Richard geven onder andere de namen van de personages sfeer, bij DOS de taal die gesproken wordt en de omgevingsitems. Daardoor weet de lezer welk beeld je in je hoofd moet hebben om het dialoog correct te kunnen interpreteren.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ongelooflijk verhaal. Met zulke buurman kun je wel pret beleven. Ik moet er eigenlijk om lachen want ik heb in mijn jeugd in een dorp gewoond waar heel veel dorpsgekken rondliepen. Goedaardige hoor :) Leuk ook om al die reacties op je verhaal te lezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anne, Ik zou zelf een hint van context willen in het begin, zodat je weet dat oorlog er iets mee te maken gaat hebben. Dit kan zijn door iets meer sfeer met een enkel detail. Een naam kan iets suggereren, een lied, een kop in de krant. In het verhaal van W worden suggesties gedaan door verhalen te raden. Dit suggereert dat de studenten kennis hebben van de Europese cultuur. Aan de andere kant, Anne, heb ik ook weleens een contextvrije verhaal opgestuurd naar een wedstrijd, en het werd genomineerd. Wel was er een overstijgende context van de wedstrijd dat een kader gaf aan mijn verhaal. Op het moment dat ik las hoe je het verhaal bedoeld had, begreep ik het veel beter. Als de titel ´oorlog in de straat´ was geweest had ik meer context. Soms is een enkele minieme aanwijzing genoeg. Ik hoop dat ik mijn punt nu voldoende duidelijk heb gemaakt? Voorbeeld, de naam Toby Jackson geeft bij mij een western idee. Dit wordt versterkt met de sheriff als personageaanduiding. Ik blijk er een beetje naast te zitten, het gaat wel om Amerika, maar meer hedendaags. Maar ik kan het accent al bijna horen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb iets met gekleurde kleuren denk ik. Eerder al in een verhaal van Tja. "Het laken heeft een witte kleur." Zou ik veranderen in "Het laken is wit." of "Het is een wit laken." Maar Anne, verander het niet omdat ik het zeg hoor. Grotere schrijvers zijn hier al aan het woord geweest en als het hen niet stoort...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, Ik snap je punt en zal de titel zsm aanpassen. Bedankt voor je reacties en je uitleg.
Ik heb iets met gekleurde kleuren denk ik. Eerder al in een verhaal van Tja. "Het laken heeft een witte kleur." Zou ik veranderen in "Het laken is wit." of "Het is een wit laken."
Je hebt helemaal gelijk hoor. Kleur is totaal overbodig en hoe korter de zinnen, hoe beter in dit dialoog! Bedankt voor je reactie schrijvengeluk.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. Petje af, Anne :thumbsup: Zo gaat dat in het dagelijks leven. En zo wordt dat beleefd en besproken achter de vitrages.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het leuk, Anne, en ik snapte het meteen. 'dorpsgek' was m.i. de subtiele hint die de setting bepaalde. Ik vind dit echt heel grappig, hoe sneu het eigenlijk ook is (je zal maar oorlog hebben met je hele straat en dat werkelijk geloven...)