Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 22 Rode jurk - Zaterdagmiddag

Ha, heerlijk, zaterdag. Fijn in de tuin in het zonnetje zitten en op mijn gemakje de krant doorspitten. Zo meteen komt vrouwtje thuis met boodschappen. Meestal wil ze alleen gaan winkelen. Ze voelt zich met mij erbij zo opgejaagd, zegt ze. Ik vind het prima zo. Intussen kan ik mijn eigen ding doen. Straks wat klussen in de schuur, gras maaien en daarna een column schrijven voor mijn website. Ik ga mijn zaterdag nuttig besteden. Maar waarover zal ik schrijven? Hopelijk krijg ik nog inspiratie. Na een uurtje hoor ik de auto aankomen en ik help natuurlijk met uitladen. ‘Ik heb de koffie klaar staan, schat. Dat heb je wel verdiend,’ zeg ik troostend, terwijl ik een zware tas naar binnen sjouw. ‘Nee, nee, ik hoef geen koffie,’ protesteert ze gehaast. ‘Ik moet nog naar de stad.’ ‘De stad? Wat moet je daar doen?’ ‘Morgen moeten we naar de club en ik heb niks om aan te trekken.’ ‘Dat tennisfeestje? Kom nou. Hoef je toch niet wat nieuws voor te kopen?.’ ‘Natuurlijk wel. Anders denken al die vrouwen dat je met een slons getrouwd bent.’ ‘Jammer. Dan moet ik dus alleen koffie drinken?’ ‘Nou nee, je drinkt helemaal geen koffie. Ik wil dat je meegaat. Je moet me helpen kiezen.’ ‘Ik? Ik heb toch geen smaak, zeg je altijd?’ ‘Kom op. Niet zeuren. We gaan,’ besliste ze voor mij. En dus liepen we een half uurtje later in de stad en gingen winkel in, winkel uit. Vele toiletjes werden aan- en uitgetrokken. Ik werd steeds depressiever en bedroefder. Al mijn plannen voor de middag vielen in duigen. De ene keer werd het exemplaar afgekeurd door mijn vrouw, dan weer door mijzelf, of we vonden het te duur. Eindelijk! Eindelijk werd het juiste kleedje gevonden. Een felrood jurkje, strak om haar lijf gespannen en mooi kort tot even boven de knieën. Ik moet zeggen het stond haar geweldig. Ik glunderde van trots en ik had meteen een mooi onderwerp voor mijn stukje, dat ‘De rode jurk’ zou gaan heten. Mijn zaterdagmiddag kon niet meer stuk.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De overgang van tegenwoordige tijd naar verleden tijd is m.i. hier niet logisch. Maar verder vind ik het een erg leuke invulling van de opdracht en de 'dagboek-stijl' past hier ook goed bij.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
jules du lac, Leest lekker weg en een leuke wending. Terzijde: 'vrouwtje' zou ik niet doen - geef haar gewoon een naam.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Slim vrouwtje heb jij, Jules: "Anders denken al die vrouwen dat je met een slons getrouwd bent." Dat hakt er als argument wel in. Daar zijn wij mannen wel gevoelig voor. Dat kunnen we niet weerstaan. Stel je voor... al die vrouwen... ik met een slons! Nee, dat mag niet gebeuren. Amusant, goed geschreven stukje. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Bartsnel. Ik heb het stukje nog eens goed nagelezen en je hebt volledig gelijk. Ik had in de t.t. moeten doorgaan. Het was me niet eerder opgevallen. @ Allemaal bedankt voor de prettige reacties.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar, Jules! Slim, hoe je de informatie in de dialoog verweeft. Het is m.i. wel op het randje, want als je het té veel doet, wordt het infodump (dat is: de informatie gaat erin om de lezer te informeren, niet als natuurlijke informatie-uitwisseling tussen twee personages). Met genoegen gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ jules, ik heb dit met plezier gelezen, het is herkenbaar 'uit het dagelijks leven gegrepen'. Leuke wendingen zitten er ook in; van depressief worden van het winkelen verandert in blijdschap bij allebei zodra ze het juiste jurkje vindt. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij hoort het te zijn: 'tot even boven de knie' :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit stukje doet me denken aan wat ik vaak zie als ik eens kleding ga kopen: vrouw staat met de halve winkelvoorraad in de paskamer en komt steeds naar buiten om voor de spiegel te staan. Haar man zit op een kruk, kijkt steeds wanhopiger uit zijn ogen, en zegt bij alles dat het haar geweldig staat. Als hij maar naar huis mag. Leuk stukje, en inderdaad: vrouwtje, nee, dat kun je beter wijzigen. Het is toch geen bijzonder kleine of bijzonder onbeduidende vrouw?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Leonardo: over informatiedump zal ik nog eens goed moeten nadenken. Heb ik nooit zo bij stilgestaan. @ alicia: ik heb zitten twijfelen over knie, of knieën. Inderdaad klinkt 'boven de knie' prettiger, maar is het taalkundig wel 100 %? Ze heeft immers 2 knieën. @ PetraO: vrouwtje leek me wel leuk als troetelnaampje. Mijn vrouw klinkt weer zo stijf. Misschien een voornaam noemen? Bijvoorbeeld: Petra? (klinkt ook wel, toch?) @ Allemaal bedankt voor de leuke reacties.