Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #22 - Rode jurk

Ademloos staar ik naar de zachte, rode stof. Op de hanger kan ik al zien dat hij precies genoeg zal rekken om mijn bovenbenen te verhullen en mijn borsten mooi uit te laten komen. Zonder naar het prijskaartje te kijken, trek ik de jurk van de hanger. Ik weet dat ik had gezegd dat ik alleen een nieuwe panty zou gaan halen, maar toen zag ik dat het uitverkoop was, nog wel in mijn lievelingswinkel! Dat kan toch geen toeval zijn? In de spiegel bekijk ik de rode jurk. Hij zit als gegoten. In mijn achterhoofd hoor ik de zeurende stem van Lucas: 'Schatje, je hebt toch al een rode jurk?’ Maar goed, zelfs hij zal moeten inzien dat deze jurk totaal iets anders is en dat deze kleur rood veel beter bij me past. Ik heb net besloten om de jurk te kopen als mijn oog op het prijskaartje valt. Dat kan niet kloppen, dat moet gewoon een drukfout zijn! De jurk is veel te duur, zelfs met de korting. Maar hoe groot is de kans dat ik nog zo’n perfecte jurk zal vinden? Terwijl ik in de rij sta voor de kassa probeer ik het goed te praten. Ik moet toch al op zoek naar een extra baantje, dus wat maakt deze ene jurk nog uit? En voor een sollicitatiegesprek kun je niet zomaar in iets ouds aan komen zetten. Dan moet je indruk maken. ‘Een uitstekende keuze mevrouw,’ zegt de nieuwe jongen achter de kassa. ‘Deze kleur zal fantastisch staan bij uw ogen.’ Zie je wel, ik wist het. Ik heb je juiste keuze gemaakt met deze jurk. Ik weet zeker dat Lucas dat ook zo zal zien. ‘Deze tas past er trouwens uitstekend bij, net binnengekomen, helemaal de rage in Milaan.’ De jongen houdt een prachtige, lichtbruine, leren tas omhoog. ‘Ja, doe die er ook maar bij.’

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
O, o, o, weer veel te veel geld uitgegeven. Ik ben benieuwd wat Lucas zei toen ze thuiskwam. (Ik heb je juiste - de juiste)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lucas zal niet erg blij zijn als ze thuiskomt, vrees ik. Ik merkte aan mezelf dat ik me wat ergerde aan hoe vaak je 'jurk' schrijft in de tweede alinea. Wat mij betreft mag je dit wel wat vaker vervangen door 'hem' of 'hij', maar dat is een kwestie van smaak!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraagje: waarom zeg je die "nieuwe" jongen? Waarom is dat belangrijk?
Dat weet ze toch alleen als ze er regelmatig komt, Leonardo? Juist hieruit blijkt dat het symptomatisch is, geen opwelling .... toch? Voor mij in elk geval.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraagje: waarom zeg je die "nieuwe" jongen? Waarom is dat belangrijk?
Dat weet ze toch alleen als ze er regelmatig komt, Leonardo? Juist hieruit blijkt dat het symptomatisch is, geen opwelling .... toch? Voor mij in elk geval.
Ik snap wel dat ze er geregeld komt en dat "koopziekte" een systematisch probleem voor de hp is, want eerder in de tekst staat dat het haar lievelingswinkel is. Laat ik het andersom stellen. Als je nieuwe schrapt, mis je dan als lezer deze informatie? [OPM: een hoge informatiedichtheid helpt de schrijver om de aandacht van de lezer vast te houden. Compact schrijven is verder handig in schrijfwedstrijden waar gewoonlijk een woordlimiet gesteld is]

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke vrouw kan er een prachtige rode jurk in de uitverkoop wel weerstaan? Bijpassende schoenen staan zeker al in haar kast? Een verhaal uit het hedendaagse leven!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedere vrouw een soms een aantal mannen hebben een mooie rode jurk (of bij voorkeur jurken) nodig. Ik snap HP wel. En als je vervolgens een mooie jurk zonder bijpassende tas en schoenen hebt, heb je eigenlijk helemaal niets. Regelmatig maak ik mezelf schuldig aan dit soort gedrag. Arme Lucas, arme partners van jurk-kopende vrouwen. Een realistisch en goed gelukt verhaal.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle reacties. @ Tja en Anne: bedankt voor jullie tips, ik ga ze gebruiken @ Leonardo: Het 'nieuwe' was inderdaad bedoeld om aan te geven dat het een vaker voorkomend probleem is en dat ze alle werknemers per naam kent. Maar je hebt gelijk dat dit ook al duidelijk wordt in het eerder stuk. Bedankt voor de tip. Lucas heeft het, toen hij de rode jurk en tas zag, uitgemaakt en haar het huis uit geschopt. De bijpassende schoenen, die inderdaad al in de kast stonden thuis, maakten het alleen maar erger.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bibi, een veel voorkomend probleem, even bij de kassa nogmaals verleid worden. Grappig beschreven terwijl de ernst van de zaak voelbaar is.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Leonardo: Het 'nieuwe' was inderdaad bedoeld om aan te geven dat het een vaker voorkomend probleem is en dat ze alle werknemers per naam kent. Maar je hebt gelijk dat dit ook al duidelijk wordt in het eerder stuk. Bedankt voor de tip.
Ik ben zelf al jaren niet meer in mijn favoriete winkel geweest, vandaar wellicht dat dat bij mij een ander gevoel oproept. Ook komt mijn favoriete eten slechts sporadisch op tafel, ten gunste van vele gezondere maaltijden --het hebben van een favoriete te dure winkel kan dus ook teken van haar ruggegraat zijn; ze verheugt zich dat de jurk in de uitverkoop is, juist omdat ze er meestal alleen maar voor de etalage droomt en niet aan het genot van de te dure kleding in die mooie zaak toegeeft.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Bibi, erg leuk geschreven, en herkenbaar! Grappig dat op het laatst de tas ook nog werd aangesmeerd. Knap hoe je beschrijft hoe iemand zichzelf wijsmaakt dat je niet zonder de jurk weg kunt gaan. Zo werkt het! De complimenten! :thumbsup: