Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse Schrijfoefening #21 DWDD

Daar zit ze. Aan tafel bij DWDD. Even mooi als altijd. Ze lacht, ze vertelt. Over de reizen die ze elke week maakt. Frans weet dat zij ze niet echt maakt. Dat zegt ze maar, omdat ze op tv is. Dat is allemaal montagewerk, dat weet hij zeker. Knippen en plakken, dat doen ze veel bij de regie. Hij weet dat het een smoes is omdat ze alles probeert om bij Frans te zijn. Hij zet zijn televisie harder en ziet hoe ze knipoogt. Hij weet dat ze dat speciaal voor hem doet en hij voelt hoe de verliefdheid hem warm maakt van binnen. “Ik zal je verwennen meisje”, roept hij terug naar de tv. “Mijn meisje! ”. Vorige week heeft hij bonbons gekocht. Hij is daarvoor helemaal naar België gereden, want alleen daar verkopen ze bonbons die goed genoeg zijn voor haar. Hij heeft al stapels brieven geschreven, en verdringt dat hij nog nooit antwoord terug heeft gehad. “Hoe staat het met de liefde? ”, vraagt Matthijs en de camera zoemt op haar in. Ze krijgt een kleur op de wangen. Nu komt het, denkt Frans en hij kan bijna niet wachten tot ze zijn foto laten zien. Even vraagt hij zich af welke foto van hem de redactie heeft kunnen vinden. Dan ineens ziet hij een andere man die plaats neemt aan de tafel naast haar. “Dit is hem”, zegt ze vol trots. Frans kruipt dichter bij de tv en als de camera nog eens meer op hem inzoemt herkent hij de man. Frans zijn maag knijpt samen en er verschijnt een waas van jaloezie voor zijn gezicht. Als een zaadje, dat pijlsnel ontkiemt, is Frans gevangen in woede. In de keukenla zoekt hij naar het scherpe mes met het witte heft, trekt zijn jas aan en stopt het mes in de binnenzak van zijn jas. Hij springt op zijn fiets en trapt zo snel als hij kan naar de Westergasfabriek. Bij de artiestenuitgang blijft hij wachten. Net zolang tot hij beseft dat het programma ruim van te voren is opgenomen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij is de realiteit verloren, geobsedeerd en neemt letterlijk en figuurlijk het heft in eigen handen om zijn waarheid tot werkelijkheid te laten worden. Gelukkig was de uitzending al eerder opgenomen. Mooi geschreven. Ik zag een klein foutje, 'de bonbons is', moet zijn 'de bonbons zijn'.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overtuigend geschreven stalker! Aardig geobsedeerd inderdaad, knap gedaan!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brrr, dan maar geen fans! Leuk verhaal! [Als een zaadje wat pijlsnel ontkiemt is Frans gevangen in woede] Een beeldende zin! Goede afsluitende eind zin die meteen alles vertelt!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Overtuigend geschreven, helder, zonder opsmuk. Zelf kon ik juist niets met de zin over het zaadje en de woede ... ik zie geen enkele overeenskomst tussen ontkiemen en gevangen zijn -daar moest ik dan toch even fronsen en het haalde mij uit het verhaal, juist toen het spannend werd. (En, ter zijde, tussen 'ontiemt' en 'is' zou volgens mij een komma moeten staan.) Ander moment waar ik even haperde, was de zin dat het een smoes is, omdat ze bij Frans zou willen zijn. Ik snap niet hoe het wekelijks maken van reizen en smoes kan zijn om bij iemand te kunnen zijn. (En, jaja, tussen 'is' en 'omdat' hoort ook een komma.) De laatste zin vind ik erg geslaagd; het geeft het iets tragie-komisch, terwijl het de optie voor een spannend vervolg openhoudt.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Verbeterpunten doorgevoerd in het bovenstaande verhaal. De beste meneer Frans lijdt aan erotomanie. Erotomanie is een vorm van waanstoornis. Bij deze psychische aandoening beeldt iemand zich in dat een ander verliefd op hem of haar is, romantische gevoelens koestert of openstaat voor romantische toenadering, terwijl daarvan in werkelijkheid geen sprake is. In de meeste gevallen gaat het om iemand met een hoge(re) maatschappelijke status (de baas, een filmster, een politicus, dokter, enzovoort), aldus Wikipedia. ;-)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven Indrany. Ook die vergelijking met het zaadje, al moet het m.i. zijn "...een zaadje dat pijlsnel..."

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw schrijfstijl is alweer herkenbaar, Indrany. Ook werk je goed naar de dramatische afloop toe, waarbij de realisatie dat de uitzending van te voren opgenomen was een grappige afsluiter is. Wellicht komt het personage zichzelf dan tegen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik weet niet waar ik het moet schrijven, maar het lijkt me beter om b.v. opdracht #22 met de naam van de plaatser erachter te zetten. Dan weet je in ieder geval welk verhaal je gelezen hebt. Geef het door, Indrany. Geen idee aan wie.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enge stalker...overtuigend gebracht en levensecht: ik heb begrepen dat veel bekende mensen last hebben van deze types.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@tja : Kun je in principe in het overzicht zien. Als je reageert staat jouw naam erachter. Feitelijk zal het weinig uitmaken denk ik. Zou idd wel handig zijn als je kunt zien welk artikel je al gelezen hebt. Is hier niets technisch op de site voor te regelen. Gezien je ook moet inloggen, en dat er dan een vakje voorstaat wat je aan kunt klikken na beoordeling.