Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht# 21- De kwakzalver

De kwakzalver. Ze schudt haar schouders in de kussens. Zuchtend zakt ze nog wat meer onderuit. Het gescheurde leer van de sofa stroopt haar kokerrok op. Haar blik glijdt langs haar slanke, lange benen naar onderen. Aan het eind slaat links over rechts en glimmen lak pumps. Haar gymschoenen zitten in haar tas. Ze is altijd op haar hoede, altijd voorbereidt op de vlucht. Toch hebben ze haar nu te pakken. Op papier! De brief smijt ze op de grond. Haar neus vangt verse zuurstof op en ze laat de adem via haar lippen weer naar buiten ontsnappen. Haar samengevouwen handen op haar buik hebben hierin een controlerende functie. Ze sluit haar ogen. De paniekaanval ebt weg. Iedereen het op haar gemunt. Haar deskundigheid wordt telkens in twijfel getrokken. Ze is de controle op haar rapporten, de registratie-, en kwaliteits- eisen, en al die andere verplichtingen spuugzat. Waarom laat het College haar niet gewoon met rust? Ze werkt knetter hard en is gewoon de allerbeste! De zoemer gaat, weer twintig minuten om te declareren. Ze loopt naar het openstaande raam. Vijf en veertig verdiepingen lager lokt de vrijheid. Snikkend opent ze haar tas. Ze is te zwak om de verleiding van de vrolijk gekleurde antidepressieva strips te weerstaan. Haar onafgeronde medicijnenstudie geeft haar de machtiging om ze voor te schrijven. De leveranciers van haar pillen zijn niets vermoedende oudere patiënten. Doorverkoop levert haar grote winst op. De ontheffing van haar NRGD registratie zorgt ervoor dat ze nu op rantsoen moet. Ze legt de pillen klaar op het bureau, naast de kan met water. Haar gezicht zet ze op barmhartig, ze draait de deur van het slot en kijkt vriendelijk de volle wachtkamer in. ‘Excuses voor het lange wachten. Er kwam een spoedgeval tussen door. De volgende patiënt graag.’

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvengeluk- Dat zou haar eigen diagnose kunnen zijn. ;) Als patiënt ziet ze de oorspronkelijke psychische aandoeningen niet! :unibrow: Ik wacht even de andere reacties af voordat ik ze verklap! Bedankt voor jouw reactie!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is wel een beetje een somber verhaal. Een nepdokter of misschien therapeut met een pillenverslaving. Bovendien lijkt ze te denken dat de instanties het op haar hebben voorzien. Waarschijnlijk terecht. Ik vind het een verhaal die op realistische manier het moderne ongeluk van een mens laat zien. Knap verhaal weer.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant stukje. Je openingszin vind ik allereerst geweldig, omdat de schouders schudden ipv het kussen. Dit zorgt er gelijk voor dat ik op scherp sta. Deze vrouw is een nepdokter, aangezien ze haar studie niet heeft afgerond. Ook doet ze iets wat niet mag, de instanties zitten namelijk achter haar aan en ze is altijd op haar hoede. Ook heeft ze haar NRGD registratie opgeheft waardoor ze minder gemakkelijk te vinden is voor de rechters, officieren van justitie en advocaten. Ik ben benieuwd wat ze gedaan heeft. Neppillen? Zomaar iedereen wat voorschrijven?

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door de titel slaat ook twijfel toe. De vrouw wil er een einde aanmaken maar durft het niet te doen. Ze kan een meervoudige persoonlijkheidstoornis hebben. Spreekt de een de ander tegen? Goed geschreven Marietje!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze lijkt in ieder geval aardig verslaafd aan het bedriegen. Wellicht ook een gevalletje grootheidswaanzin, gezien ze zichzelf de allerbeste vindt terwijl ze de boel flink aan het bedriegen is?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze kon het chicklitten niet laten; er moest weer een meter of wat been op de bank :eek: Je HP is een dynamisch hoewel gevaarlijk type. Ze is duidelijk van lotje getikt door haar medische ongeoorloofde handelingen en het van de 45e etage willen springen. Ieuw, wat blijft er dan over? Marietje, waar heeft je hp allemaal last van behalve de in het oog springende?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik kan met niet voorstellen dat een niet afgeronde studie medicijnen haar de machtiging geeft om pillen voor te schrijven. voorbereidt - voorbereid (zie is daarvoor). Er staan nog wat foutjes in maar die zie je zelf wel bij het doorlezen. Ik zie haar als een vrouw die zichzelf overschat, in een diep dal zit en de boel flest. Ik vraag me af of er wel iemand in de wachtkamer was. Goed het tegenstrijdige beschreven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Iedereen bedankt voor jullie fantastische reacties! - De megalomanie van een querulant - was eerst mijn titel: Ze heeft een praktijk als psychiater (sofa) en leidt aan grootheidswaanzin. Ze voelt zich onheus bejegend door het College die haar NRDG registratie na onderzoek opheft. (brief) Terecht want ze is een kwakzalver! Het was mijn bedoeling dat men las dat ze wilde springen maar met de vrijheid bedoel ik de uitgang van het flatgebouw. De pillen verkrijgt ze onrechtmatig en ze is er een handeltje mee begonnen. Wellicht snoept ze zelf ook wat en is ze verslaafd... @Tja: :nod: Ik wist dat jij een opmerking ging maken over die machtiging! En jij hebt gelijk, het klopt niet. Maar het is allemaal gefantaseerd dus dit moet ook kunnen. ;) Welke fouten zie jij nog meer? -Voorbereid- wordt aangepast! Dank je wel! @Mili: :lol: Een heerlijke reactie weer! Het been zit er alleen in om een beeld van haar te kunnen geven (kokerrok en de lakpumps) en de zin van haar gekruiste voeten MOEST ik erin verwerken! @Jael; goed gezien de grootheidswaanzin! :thumbsup: @maddbrug: :D Mijn opzet geslaagd dat de lezer invult dat zij zelfmoord wil plegen! @Anne: Dank je wel! Soms popt zo'n goede zin op. Mijn zoon van 13 begreep het schudden van de schouders in het kussen meteen dus de zin moet duidelijk zijn. ;) @JohannaB: De HP voelt zich somber omdat ze onterecht gepakt is! Nogmaals bedankt allemaal!

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
... en laat de adem tussen haar nauwelijks geopende lippen langzaam naar buiten ontsnappen. (Die paar woordjes ertussen heb ik geschreven omdat het wel logisch is dat ze het via haar mond doet. Zomaar een idee, hoor) Iedereen heeft het op haar gemunt. (heeft vergeten) Ik zou knetterhard aan elkaar schrijven. Ook al is het fictie, dan nog kun je geen medicijnen uitschrijven als je niet afgestudeerd bent. Je kunt ze wel van oud mensen afpikken en doorverkopen. Ze schudt haar schouders in de kussens kan wel. Misschien is het kussen beter. Of liggen er twee kussens onder haar?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor jouw moeite!
... en laat de adem tussen haar nauwelijks geopende lippen langzaam naar buiten ontsnappen. (Die paar woordjes ertussen heb ik geschreven omdat het wel logisch is dat ze het via haar mond doet. Zomaar een idee, hoor)
Ik laat deze zin staan. Het is mi duidelijk dat ze door haar neus inademt en door haar mond weer uitademt. De rest aangepast! Verbazingwekkend om toch zo vaak over een fout heen te lezen! :eek: En meerdere kussens geeft minder het beeld weer van een sofa bij de psychiater.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:p Citeer knop i.p.v. de bewerk knop: foutje bedankt!
De kwakzalver. Ze schudt haar schouders in het kussen. Zuchtend zakt ze nog wat meer onderuit. Het gescheurde leer van de sofa stroopt haar kokerrok op. Haar blik glijdt langs haar slanke, lange benen naar onderen. Aan het eind slaat links over rechts en glimmen lak pumps. Haar gymschoenen zitten in haar tas. Ze is altijd op haar hoede, altijd voorbereid op de vlucht. Toch hebben ze haar nu te pakken. Op papier! De brief smijt ze op de grond. Haar neus vangt verse zuurstof op en ze laat de adem via haar lippen weer naar buiten ontsnappen. Haar samengevouwen handen op haar buik hebben hierin een controlerende functie. Ze sluit haar ogen. De paniekaanval ebt weg. Iedereen heeft het op haar gemunt. Haar deskundigheid wordt telkens in twijfel getrokken. Ze is de controle op haar rapporten, de registratie-, en kwaliteits- eisen, en al die andere verplichtingen spuugzat. Waarom laat het College haar niet gewoon met rust? Ze werkt knetter hard en is gewoon de allerbeste! De zoemer gaat, weer twintig minuten om te declareren. Ze loopt naar het openstaande raam. Vijf en veertig verdiepingen lager lokt de vrijheid. Snikkend opent ze haar tas. Ze is te zwak om de verleiding van de vrolijk gekleurde antidepressieva te kunnen weerstaan. Haar medicijnenstudie geeft haar de machtiging om ze voor te schrijven. De leveranciers van de strips zijn niets vermoedende oudere patiënten. Doorverkoop levert haar grote winst op. De ontheffing van haar NRGD registratie zorgt ervoor dat ze nu op rantsoen moet. Ze legt de pillen klaar op het bureau, naast de kan met water. Haar gezicht zet ze op barmhartig, ze draait de deur van het slot en kijkt vriendelijk de volle wachtkamer in. ‘Excuses voor het lange wachten. Er kwam een spoedgeval tussen door. De volgende patiënt graag.’

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha. Het valt niet mee om de pc/laptop/sol goed te bewerken, hè? Ik wist niet dat je bij een psychiater meerdere kussens kreeg. Wel prettig.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha. Het valt niet mee om de pc/laptop/sol goed te bewerken, hè? Ik wist niet dat je bij een psychiater meerdere kussens kreeg. Wel prettig.
Gelukkig weet ik jou wel te citeren!!! :p Mmmm, meerdere kussen van een psychiater... Dat zou een onderwerp kunnen zijn?! :unibrow:

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Maar dan moeten we wel een heel andere kant op. Bewaar je kussens nog maar even voor een volgende opdracht.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Ik bewaar ze voor een volgende opdracht! Dan voldoe ik ook weer aan de verwachting van @Mili!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met genoegen gelezen, Marietje!
@Tja: :nod: Ik wist dat jij een opmerking ging maken over die machtiging! En jij hebt gelijk, het klopt niet. Maar het is allemaal gefantaseerd dus dit moet ook kunnen. ;)
Je kunt natuurlijk van alles verzinnen, maar je verzinsels moeten consistent zijn met de werkelijkheid in de wereld die je hebt gecreëerd, anders sla je de lezer uit zijn fictieve droom. Als je de normale wereld neemt waarin we leven, moeten de dingen normaal zijn: gebeurtenissen moeten kloppen (bijv. historische feiten), de wetten van de fysica moeten consistent zijn, etc. Als je afwijkt, dan moet je dat ten minste plausibel maken. De lezer hoeft het dan niet voetstoots aan te nemen, maar moet jou als schrijver wel het voordeel van de twijfel gunnen. Anders denkt de lezer: de schrijver weet niet waarover die praat; ik haak af.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo; dank voor jouw reactie! Ik wist dat ik hierin 'fout' zat en dat @Tja hierover iets zou gaan schrijven. Zoals eerder gezegd hebben jullie gelijk. Ik wilde ermee aangeven dat zij onrechtmatig het beroep psychiater uitoefent, maar de tekst maakt dat wel duidelijk. Het blijkt zo te zijn dat na de studie medicijnen men moet doorleren voor psychiater en dat heeft ze verzuimd.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Gooi die machtiging er nu maar uit en schrijf hoe ze wel aan de medicijnen is gekomen. Slecht ben je toch al, :D dus maakt dat niets uit.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven verhaal. Ik denk dat ze een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft..Ik ben het met Tja en Leonardo eens: in fictie moet je de werkelijke wereld volgen. Dan nog een opmerking over het gebruik van antidepressiva: die hebben geen onmiddellijk merkbaar effect, dus mensen zullen ze niet snel als drug gebruiken. Ze kan beter valium jatten van de senioren.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat de pillen helemaal niet nodig zijn om er een compleet verhaal van te maken. Ze voegen uitreraard wel toe aan de ellende, maar dan zou het waarschijnlijk nog minder storend zijn wanneer je geen herkomst zou noemen dan een waar iedereen die twee tellen nadenkt over valt. Los daarvan; intrigerend beeld van een intrigerend persoon neergezet. De ambiguiteit van de vrijheid buiten -denkt ze aan springen of aan simpelweg de deur achter zich dichttrekken- vond ik erg geslaagd.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat dit helemaal haar kantoor niet is, maar dat ze in de wachtkamer van de psychiater een delirium of twee krijgt. Haar kromme gedachten intrigeren. Ik vraag me af hoe dit in een langer verhaal en meer subtiel uitgesmeerd overkomt.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een boeiend verhaal, Marietje, ook al rammelt het hier en daar, maar dat levert weer leerzame reacties op. Persoonlijk vond ik de "zoemer"-alinea iets te veel verklarend. Je weet wel, als mensen roepen " Show, don't tell". Maar in 300 woorden een verhaal vertellen blijft ook erg lastig.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan nog een opmerking over het gebruik van antidepressiva: die hebben geen onmiddellijk merkbaar effect, dus mensen zullen ze niet snel als drug gebruiken. Ze kan beter valium jatten van de senioren.
Dank je wel voor jouw reactie! ik vind juist de [vrolijk gekleurde antidepressieva] een leuke tegenstelling! Bovendien kwam ik op internet het volgende tegen: - De Antidepressiva mag best vergeleken worden met een drugs. Het moet uit uw lichaam en systeem, waardoor u zich de eerste weken soms een verslaafde zult voelen. - De patiënten kregen het van hun huisarts niet meer voor geschreven en wenden zich tot haar zwarte markt. ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat de pillen helemaal niet nodig zijn om er een compleet verhaal van te maken. Ze voegen uitreraard wel toe aan de ellende, maar dan zou het waarschijnlijk nog minder storend zijn wanneer je geen herkomst zou noemen dan een waar iedereen die twee tellen nadenkt over valt. Los daarvan; intrigerend beeld van een intrigerend persoon neergezet. De ambiguiteit van de vrijheid buiten -denkt ze aan springen of aan simpelweg de deur achter zich dichttrekken- vond ik erg geslaagd.
De pillen heb ik erin geschreven om de ambiguïteit (mooi stijlfiguur!) nog even vast te houden (ze gaat niet springen maar kiest voor de pillenmanier) en het was een goede aanleiding om de lezer duidelijk te maken dat ze een kwakzalver is! Dank je wel voor jouw reactie!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat dit helemaal haar kantoor niet is, maar dat ze in de wachtkamer van de psychiater een delirium of twee krijgt. Haar kromme gedachten intrigeren. Ik vraag me af hoe dit in een langer verhaal en meer subtiel uitgesmeerd overkomt.
Het is echt wel de praktijk van deze doortrapte nep psychiater met grootheidswaanzin! En een langer verhaal wordt het niet anders moet ik nog echt medicijnen gaan studeren! :p Dank je wel!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gooi die machtiging er nu maar uit en schrijf hoe ze wel aan de medicijnen is gekomen. Slecht ben je toch al, :D dus maakt dat niets uit.
Laat haar maar even blowen.
:D Haar nieuwe job?