Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #21 — Hemingway

‘Hoe laat was jij thuis vannacht?’
‘Hoe laat is Pauw en Witteman afgelopen?’ Hij wendde zijn hoofd af en schuifelde naar het aanrecht.
Het was dus nog erger dan ze dacht. Ze zou geduld met hem moeten hebben. Niet streng worden.
‘Heb je veel gedronken?’
‘Veel, veel. Vijf auto’s wassen is veel. Vijf kranten bezorgen is weinig.’
Hij rommelde wat met de borden. Ze zag dat hij vooral druk was haar blik te vermijden. Ze stond op en liep naar hem toe.
‘Ik ben niet boos, lieverd. Hier; ga lekker zitten dan bak ik een eitje voor je.’
Ze voelde zijn opluchting. Prima, kleine stapjes.
‘Was het wel gezellig?’
‘Een koekje bij de thee is gezellig. Een Perzisch tapijtje op een tafeltje in een bruine kroeg is gezellig. Het was wreed, mam’
Ze kon het niet helpen om te lachen. ‘Wreed? Nou geef mij maar een koekje bij de thee, dan.’
Even bespeurde ze bij hem ook een glimlachje, maar gelijk daarna liet hij zijn hoofd, met dat enorme verwarde kapsel, weer in zijn handen zakken. Ze hoopte dat het de kater was.
‘Help je straks je vader met de schutting? Of laat je het die oude man in zijn eentje opknappen?’
‘De oude man en de zee, Hemingway.’
‘Heel goed lieverd! Dat boek heb je pas gelezen, toch? Wat was er met die oude man?’
‘De oude man stond er alleen voor en het liep niet goed af’, klonk het van onder de krullen.
‘Je bent een knapperd en ik ben trots op je. Volgende week hoef je maar twee auto’s te wassen.’
Ze schoof het bord met toast en gebakken ei naar hem toe terwijl ze met haar andere hand door zijn krullen ging. Een andere keer zou ze wel opzoeken hoe laat Pauw en Witteman was afgelopen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is typisch een stukje waar ik nieuwsgierig van word. Nu wil ik eigenlijk wel weten of hij nu een kater had. Het kan overigens aan mij liggen hoor. Maar naar mijn idee kun je in dit verhaal wel een aantal psychische aandoeningen in passen. Was dit de bedoeling? Wel mooi geschreven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Johanna, ik heb door de lijst geklikt tot ik een aandoening tegenkwam waar ik niet in eerste instantie heel somber van werd. Niet dat dit niet ernstig is hoor maar het gaat dus over het syndroom van Ganser, waarbij slachtoffers cryptische en ontwijkende antwoorden geven. Dat jongens van die leeftijd af en toe een kater hebben is verder heel normaal hoor :-)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, off topic, wil je zeggen waarom je op deze manier aanhalingstekens gebruikt? Te weten, die bungeldingetjes aan het begin van de zin. Is dit van jou, is dit geldend, ik zag dit niet eerder.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je dat bij mij de openingsaanhalingstekens laag staan? Is een softwaredingetje denk ik. Ik gebruik WriterPro, die zet ze altijd zo neer.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het openen en sluiten van aanhalingstekens op deze manier misschien de 'ouderwetse' manier? Volgens mij heb ik op school geleerd om ze te gebruiken zoals bartsnel. Een aantal jaar later ging ongemerkt de hele bende de lucht in.Wellicht heeft het iets te maken met toetsenbord gebruiksgemak.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag bartsnel, Leuke vondsten; die ontwijkende antwoorden. De moederrol is naar mijn smaak mooi ingevuld in dit korte stukje. (Wel is het volgens mij 'knapperd' in plaats van 'knappert'.)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi, simpel en realistisch -voor zover ik dat kan beoordelen de moeder-zoon-scene an sich deed me in elk geval sterk denken aan de puberjaren van mijn broer; de ontwijkende antwoorden zijn hierbij mooi gevonden

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ook ik vond het een mooi geschreven stukje. Die aanhalingstekens zie ik vaak in oudere boeken staan. Ik kwam ze ook ze tegen bij een proefleesverhaal. Is dat niet aan te passen?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had nog nooit van dit syndroom gehoord. Je hebt het goed weten neer te zetten. De ontwijkende antwoorden zijn goed bedacht. Knap dat de moeder geduldig blijft.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik verplaats mij nu even in je HP met Ganser. Een bloem kan prachtig zijn net als een glimmende auto of een jonge dame, maar je verhaal is 'wreed'. :unibrow:

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey, zag nog wel een taalfoutje in je verhaal. De aandoening zegt mij niets, zoals meerdere hier, maar daarom des te leuker om het te lezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De conversatie komt op mij cryptisch over. Daarmee heb jij de aandoening heel erg goed weergegeven. ( Ik heb mezelf ingelezen! :unibrow: ) Het is bijna geheimtaal. Mijn compliment om met een dialoog een compleet verhaal te vertellen. Daar heb ik mezelf nog niet aan durven wagen. Goed geschreven!