Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #21 / Psychische aandoening Normaal

Normaal Hij keek schichtig om zich heen en bracht zijn hoofd samenzweerderig over het tafelblad richting het mijne. 'Weet je wat het is? Met mij?' 'Nee.' Ik betrapte me erop dat ik ook fluisterde. 'Ik ben normaal.' Hij leunde theatraal achterover alsof hij me de relativiteitstheorie had uitgelegd. Zijn blik verkende de overige bezoekers van het terras ondertussen met de nauwgezette vorsende aandacht van iemand die wist dat hij bang was dat hij zou kunnen opvallen en daarvoor op zijn hoede was. Daarna legde hij zijn rechter wijsvinger bezwerend tegen zijn lippen. 'Daar heb ik geen moment aan getwijfeld,' zei ik, zijn zelfgemaakte pak en pet van aluminiumfolie negerend. 'De rest hier is helemaal gestoord, gevaarlijk ook,' zei hij vanachter de hand die nu zijn mond bedekte. 'Je moet voorzichtig zijn. Ze kunnen ook allemaal liplezen. Maar ik heb ze allemaal door,' verklaarde hij zelfverzekerd en oppermachtig.. Ik stak mijn duim op. 'Niet doen, niet doen. Straks vallen we op. Ze zijn op jacht naar normale mensen zoals wij. Kunnen ze niet tegen.' 'Sorry,' fluisterde ik. 'Ik denk dat ze nog niets doorhebben.' 'Ze staan met elkaars waanzinnige gedachten in verbinding, overal. Ze jagen op mensen zoals wij. Gelukkig zien ze onze gedachtenleesapparatuur niet.' Hij lachte even, bijna schalks. 'Maar ik ga nu. Jij kunt ook beter gaan. Ik vang verkeerde signalen op.' Twintig meter later, draaide hij zich om en stak een triomfantelijke vuist naar me op. Ik maakte een saluerende groet. De overige terrasbezoekers deden hun uiterste best hem en de gigantische oude antenne die hij over zijn schouder droeg te negeren. Iedereen kende hem. Enkele minuten later rekende ik af, pakte de tweedehands satellietschotel op die ik om de hoek had gekocht, en slenterde doelbewust nonchalant op huis aan, de nieuwsgierige blikken ontwijkend.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik kan er alleen maar om lachen. Maar ik doe het niet hardop, hoor. Ik wil niet opvallen.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne Borneman@Zelda Dank. Maar wees nu eens eerlijk: 'ik zag hem al voor me' en 'had er meteen een beeld bij'. Jullie lopen dus ook stiekem met antennes :eek: .

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woody, ik vind de insteek leuk, maar: 1. er staan wat mij betreft te veel regiewoorden in (bijwoorden; bijv nmwd) 2. het middenstuk geeft n.m.m. herhaling. Overweeg het korter te maken.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag PetraO Dank je. Ik ben ook blij. Had wel even een nieuwe hobby; met mijn schotelantenne door de stad lopen. Best wel leuk :mad:

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leonardo, Dank je, maar ik sla je advies in de wind. Ik vind het eerlijk gezegd nogal een theoretische schrijfboekjesbenadering. Ieder onderwerp vraagt om zijn eigen aanpak. Bij het beschrijven van waanzin horen naar mijn idee beelden, vaak wat dik aangezet, en dus ipso facto bijvoeglijke naamwoorden, maar ook herhaling. Zeker in korte stukjes als deze. Als uit reacties blijkt dat lezers het voor zich zien en er meteen een beeld bij krijgen, ben ik meer dan tevreden en ben ik niet snel geneigd er iets aan te veranderen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is jouw feestje, Woody. Ik zeg niet dat het een slecht stukje is. Lezers zijn doorgaans lui. Als je meer ruimte laat tot invulling, dwing je ze bij de les te blijven met als gevolg een sterkere leesbeleving. Dat is toch wat je nastreeft als schrijver?

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo vat ik het ook niet op, Leonardo. Maar soms denk ik dat je teveel aan theorie geketend zit. Wat ik met stukjes als deze nastreef is binnen 30 minuten met 300 woorden beeld en sfeer op te roepen. Dieper gaat het niet. Een glimlach volstaat. We verschillen denk ik vaak van mening en aanpak, en misschien ook doel. Niets mis mee :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op internet vind je echt voldoende lotgenoten Woodpecker. Schaam je niet, een beetje bewust persoon gaat door het leven met een aluminium hoofddeksel op het hoofd. Neem alleen al de straling van een magnetron. En dan spreek ik nog niet eens over alle buren die je waarschijnlijk proberen te verzieken met stralingen van hun huishoudelijke apparatuur, mobiele telefoons en dergelijke. Neen, onderschat het gevaar niet. Uiteindelijk moeten ze je hebben. Grappig stukje deze keer.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb met een dikke glimlach zitten lezen, Woodpecker, Chapeau! En om maar aan te geven dat je lezers in alle soorten en maten hebt; ik vind dat Pisano met punt 1 een punt heeft, maar punt 2, de herhaling klopt m.i. juist helemaal met de situatie en het personage.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag bartsnel, Met punt 1 heb je altijd een punt. Nee, da's wel erg flauw. Ik zie het anders, maar dat wil niet zeggen dat ik het goed zie. Het is zoals je zegt, er is een diversiteit aan lezers en schrijvers. (Zo legde ik net gruwend een boek van Leon de Winter terzijde) Mooi, dat je het met een glimlach hebt gelezen. Voor de goede orde. Mocht ik me ooit wagen aan een novelle of roman, dan zou ik me onder de proeflezers zeker iemand als Leonardo Pisano wensen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
haha beeldend geschreven misschien weinig ruimte voor mijn fantasie/ invulling, maar ik vind de jouwe toevallig ook leuk

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb met een dikke glimlach zitten lezen, Woodpecker, Chapeau! En om maar aan te geven dat je lezers in alle soorten en maten hebt; ik vind dat Pisano met punt 1 een punt heeft, maar punt 2, de herhaling klopt m.i. juist helemaal met de situatie en het personage.
Herhaling komt in vele smaken en gradaties. Er bestaat zoiets als functionele herhaling. In dit stukje is het beeld duidelijk met minder woorden. Natuurlijk kan je het langer maken, maar het beeld wordt er (m.i.) niet anders van. Mening, geen feit. Daarom zei ik ook "overweeg". Erg theoretisch allemaal.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Leuk stuk, zulke normale mensen bestaan echt - ik ken een man die ervan overtuigd is, dat zijn tandarts een zender in zijn kies heeft geplaatst. :)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Dank je. En...vertel mij wat. Ik heb van mijn schotelantenne nu een onopvallende sombrero gemaakt. Aan de vriendelijke begroetingen af te meten, valt dat (tot dusverre) niemand op.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Woody en alle gekheid op een schoteltje, als de signalen goed doorkomen is er direct een beeld. Ik had een goede ontvangt, wil ik even vermelden.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag maddbrug, Dank je, en...hebbes! Goede ontvangst?' Ja, ja, geef het maar toe. Jij loopt dus ook in het aluminium.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, schrijvengeluk. Ja, daar moet je bedacht op zijn; interferentie. Altijd aarden. Ik adviseer dus schoenen met leren zolen. Zweetvoeten zijn in dit geval een voordeel.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leren kaplaarzen? Sorry, hoor, maar da's meer iets voor het stukje van Dos Wijnhof. Die draagt Janine altijd..

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sympathieke aluminiumman heb je op het terras gezet. Zo'n herkenbare en onschuldige aan wanen leidende burger. Ook mijn humorknop heeft hij gevonden, ondanks de ernst van gedachtenkaperij.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Odile, Dank je voor je reactie. Hij heeft nu zijn intrek genomen in onze werkplaats. Heeft ie een alleraardigst bunkertje van gemaakt.