Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijf waar je bang voor bent

De donkere nacht van de ziel*, wordt diep omringd door doodse stilte. Gescheiden door de tijd van dag en nacht. Mijn angst test mijn ontvankelijkheid voor de onderwereld. Het is daar waar ik langzaam mijn ziel verlies, aan een diepe angst die elke nacht opnieuw geboren wordt. Een angst die de geest vertraagt en waar tijd geen deel meer van uitmaakt. Diepe eenzaamheid vertoond zich in een stil en immens groot universum. De donkerste nachten kennen geen hoop, geen verlangen, enkel negativiteit en bevangenheid. Vervlogen is mijn gevoel. Enkel de maan is mijn getuige, zij die mij verbijstert met haar kracht. Ze helpt mij dood te overleven en laat me inzien dat angst niet bestaat. Hoe wreed ik ook behandeld word, het wordt mij aangeraden niet op te geven. Noch toe te geven aan het schimmenrijk. Want, de angst waar ik het meest voor vrees, is tevens de brenger van mijn grote vrijheid. Bij daglicht zal ik mijn angsten verslaan. Al heb ik geen idee, tegen welke angsten ik daadwerkelijk moet vechten. Toch zal ik in een oogwenk verlost worden, als een goede hand het lot tussenbeide komt. Want hoewel mijn leven niet eeuwig zal duren, pak ik mijn recht om te leven. Ik zal leren onbevreesd te zijn om niet hetzelfde te willen zijn als een ander, maar kracht te vinden om iemand anders te zijn. Omdat het niet de toekomst is waar de angst ligt, maar de herhaling van het verleden. Als een sterke vrouw zal ik mijn angsten trotseren, om nooit meer op te geven, vooral niet wanneer het zaken betreft van een liefhebbend en welwillend hart. *Donkere nacht van de ziel is een metafoor die de spirituele ervaring beschrijft van iemand die een fase in zijn leven doormaakt waarin hij zich door iedereen verlaten voelt, zonder hoop op een betere toekomst. Ondanks dat ik niet meer in een zware depressie verkeer wilde ik wel op een mooie manier omschrijven wat het nu precies inhoudt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Best een ingewikkeld stukje. De angst komt duidelijk naar voren. Ik zag wat foutjes staan. ik weet niet of je ze wilt horen. zo niet, dan haal ik ze later weg. vertraagd - vertraagt Het kent geen hoop ... - (Ik heb geen hoop)(?) dat mij verbijsterd - die mij verbijstert ik ook behandeld wordt - word Waar het meest voor gevreesd wordt, is ... (Wat ik het meeste vrees, is ... (?) gaan doen? (bedoel je gaan of doen?) als een goede hand tussenbeide komt. niet eeuwig zal ik leven, toch word ik geacht om te leven. wordt ik - word ik verleden. vooral niet wanneer het zaken betreft... Misschien heb je er iets aan.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje...dat je er nog zoveel fouten eruit hebt kunnen halen. Schrik ee best wel van maar echt enorm fijn dat je het wilde noteren. Ik zal het gaan verbeteren. Enorm bedankt Tja.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij hebt op een mooie manier de angst beschreven. Het is voelbaar. Maar toch vraag ik me aan het einde af wat nu precies de angst is. Ik vind het ook een ingewikkeld stukje en dat komt, denk ik, omdat veel zinnen geen werkwoord of een onderwerp hebben waardoor het voor de lezer moeilijk te ontleden, en dus te begrijpen, is. Bijvoorbeeld: [De donkere nacht van de ziel, diep omringd door stilte] wordt mi zo duidelijker: - De donkere nacht van de ziel wordt diep omringd door stilte- Er zijn meerdere zinnen die ik niet kan volgen. Wat wil jij ermee zeggen? Bijv. [Bij daglicht gaan doen waar angst zich gevangen houdt] Wat ga jij bij daglicht doen waar angst zich gevangen houdt? Het stuk houdt me bezig, intrigeert me! Wat is jouw angst, waarvoor ben jij zo bang?

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thanks marietje. Het is een manier van schrijven die ik dus nog niet helemaal in de vingers heb. Ben ook met jouw aanvullingen erg blij. Waar ik bang voor ben. Ik weet het niet.. voor wat er komen gaat of ben ik bang dat het verleden zich herhaalt? Het enige dat ik weet is dat er heel veel angst leeft van binnen. 's Nachts worden problemen en zorgen, grotere geprojecteerd, maar zelfs met dat gegeven is angst niet weg te jagen. Daarom is dit een goede eye-opener. Op zoek te gaan naar mijn angsten ipv ze te ontwijken. In daglicht te doen waar angst zich gevangen houdt: Angsten 's nachts komen van gebeurtenissen overdag. Daar waar de angst zich gevangen houdt. Wat ga ik doen? Juist te doen waar ik normaal gesproken voor zou weglopen. vb: gesprek aangaan met leidinggevende wat ik normaal niet zou doen omdat ik beng ben voor de hogere macht en alle kracht die daarbij binnen handbereik ligt. Klinkt hier heel zwaar maar hoeft het niet te zijn. Het zijn de angsten die alles veel zwaarder doen overkomen. Daarnaast wilde ik op een mooie manier beschrijven wat depressie inhoudt, al moet daar nog wat aan gesleuteld worden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Indrany, Het stukje is mooi geschreven. Misschien heb je het iets te mooi willen schrijven. Het verhaal, hetgeen je wilt vertellen wordt m.i teveel ondergedompeld in de manier van schrijven en mist zo zijn doel. Als de lezers niet begrijpen wat je hen wilt vertellen dan moet je het proberen op een andere manier op te schrijven ook al gaat dat ten koste van mooie zinnen. Ik ben zo'n lezer die het stukje niet echt begrijpt, maar ik ben maar één lezer. Succes en laat je door mij niet afremmen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel angelieke, Ik ben zoekende in deze stijl naar hoe het echt goed overkomt. Je hebt geheel gelijk, Je kunt nog zo mooi schrijven maar als men het niet begrijpt heb je er weinig aan. Op deze manier en met jouw beoordeling leer ik wel waar de knelpunten zitten. Prachtig medium toch dat SOL? Ik vermoed zelfs dat je de "oude" versie nog gelezen hebt. Is inmiddels iets duidelijker aangepast. Niettemin, ben ik je zeer dankbaar voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De donkere nacht van de ziel*, wordt diep omringd door doodse stilte. Gescheiden door de tijd van dag en nacht. Mijn angst test mijn ontvankelijkheid voor de onderwereld. Het is daar waar ik langzaam mijn ziel verlies, aan een diepe angst die elke nacht opnieuw geboren wordt. Een angst die de geest vertraagt en waar tijd geen deel meer van uitmaakt. Diepe eenzaamheid vertoond zich in een stil en immens groot universum. De donkerste nachten kennen geen hoop, geen verlangen, enkel negativiteit en bevangenheid. Vervlogen is mijn gevoel. Enkel de maan is mijn getuige, zij die mij verbijstert met haar kracht. Ze helpt mij dood te overleven en laat me inzien dat angst niet bestaat. Hoe wreed ik ook behandeld word, het wordt mij aangeraden niet op te geven. Noch toe te geven aan het schimmenrijk. Want, de angst waar ik het meest voor vrees, is tevens de brenger van mijn grote vrijheid. Bij daglicht zal ik mijn angsten verslaan. Al heb ik geen idee, tegen welke angsten ik daadwerkelijk moet vechten. Toch zal ik in een oogwenk verlost worden, als een goede hand het lot tussenbeide komt. Want hoewel mijn leven niet eeuwig zal duren, pak ik mijn recht om te leven. Ik zal leren onbevreesd te zijn om niet hetzelfde te willen zijn als een ander, maar kracht te vinden om iemand anders te zijn. Omdat het niet de toekomst is waar de angst ligt, maar de herhaling van het verleden. Als een sterke vrouw zal ik mijn angsten trotseren, om nooit meer op te geven, vooral niet wanneer het zaken betreft van een liefhebbend en welwillend hart. *Donkere nacht van de ziel is een metafoor die de spirituele ervaring beschrijft van iemand die een fase in zijn leven doormaakt waarin hij zich door iedereen verlaten voelt, zonder hoop op een betere toekomst. Ondanks dat ik niet meer in een zware depressie verkeer wilde ik wel op een mooie manier omschrijven wat het nu precies inhoudt.
:thumbsup: ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De versie in #10 is inderdaad een stuk leesbaarder! Ik had in eerste instantie geprobeerd me op de woordenstroom mee te laten voeren zonder me om de betekenis druk te maken, omdat de opdracht m.i. ook wel vroeg om een stream of consciouness, maar het was me toch nog teveel 'brij' waar ik tegenop moest zwemmen. Gelukkig blijf je proberen je 'mooie' stem te behouden en er toch ook daadwerkelijk iets mee te zeggen; dat is niet makkelijk, maar je bent goed bezig.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is lief van jou schrijvenmaar. Op deze manier leer ik wat er fout gaat en kan ik het met hulp van jullie verbeteren. De credits gaan ook naar Marietje. Ze heeft me ook de betere kant laten zien. Zo zie je maar, proberen is leren. Dank je wel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Zonder proberen, kun je niets leren!" Mijn oudste roept het inmiddels zelf al als ik mijn mond opendoe nadat ze beweerd heeft dat ik iets moet doen, omdat ze het zelf 'niet kan.' Maar het vergt soms wel veel doorzettingsvermogen ;)