Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#20 - De boomhut

Het bruine hout kraakte onder haar kleine voetjes. Het had even geduurd voordat ze de wiebelige touwladder was opgeklommen, maar haar oogjes glommen nu van trots dat ze had volgehouden. Ze ging zitten en keek om zich heen. Dit was dus de geheime plek van haar grote zus. De verboden, geheime plek, waar ze nooit mocht komen. Met haar mollige vingertjes ging ze over het hout heen, het voelde grappig aan, ribbelig. Op een verhoging lag een stuk chocolade. De verhoging leek wat op een tafeltje, maar het zat tegen de muur aan en stond schots en scheef. Ze waggelde erheen en stak de chocolade in haar mondje. Het smolt op haar tong en ze genoot van de smaak. ‘Saartje, Saartje!’ Verschrikt keek ze op, dat was mama. Als ze wist dat ze hier zat zou ze het gaan vertellen aan Pip, en die zal vast en zeker erg boos op haar gaan worden. Snel liep ze naar het gat, waaruit de ladder bungelde. Op haar buikje schuifelde ze naar buiten. Eerst haar ene voetje, toen haar andere. De ladder op naar boven klimmen was makkelijker geweest. Ze hield zich stevig vast aan het hout, maar de gaten tussen de stokjes waren groot, ze kon geen grip vinden en haar voetjes bungelden nog altijd in de lucht. ‘Saartje, waar ben je nou?’ Ze keek naar beneden en zag haar mama daar staan, in het groene gras. Met een hand boven haar ogen tuurde ze de tuin in, een bijtje zoemde om haar hoofd. Plotseling zag ze een andere opening in de grond van de boomhut. Ze trok zichzelf weer naar binnen en ging kijken. Een enorme ronde, plastic, groene buis draaide naar beneden. Ze ging erin zitten en liet zichzelf glijden. Ze landde in het zachte gras. ‘Ben je daar!’ Ze werd opgetild door haar moeders sterke armen. De zon schitterde fel in haar oogjes. ‘Je hebt toch geen chocolade gehad?’ Met een frons in haar voorhoofd veegde haar moeder wat bruine chocolade resten weg. Heftig schudde ze van niet. ‘Het zal wel viezigheid zijn geweest. Kom, we gaan naar binnen. De patat is klaar.’ Blij en verheugd liet ze haar hoofdje op haar moeders schouder vallen. Haar korte armpjes omklemden stevig haar nek. De zachte geur van haar parfum drong in haar neusje terwijl ze zich naar binnen liet dragen. Nooit ofte nimmer ging ze daar weer naar boven. Tenminste, niet totdat ze groter gegroeid was.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het stijlfiguur moet in ieder geval een belangrijke plek innemen. Lees anders eerst de bijdragen van de anderen om een idee te krijgen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Via de link krijg je een zogenaamd stijlfiguur. Het zijn situaties of handelingen waarbij een persoon (of in dit geval film of tv figuur) zich op een typische manier gedraagt. Vaak staat er een linkje bij waarin je een voorbeeldscène kunt bekijken. Ook kan het een specifiek figuur zijn. Ik had Magere Hein als stijlfiguur. Het kan bijvoorbeeld ook een Superheld of een Anti-held zijn Over de genoemde situatie of figuur maak je dan een verhaal. Tot zover mijn interpretatie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt! Ik snap het nu. Zal waarschijnlijk overmorgen wat plaatsen aangezien ik nu wil genieten van m'n laatste dagje vakantie en morgen 12 uur lang in de auto zit.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik worstelde ook met deze opdracht en kon niets met de voorbeelden van de Engelse site, zelfs niet na 10 x door klikken! :angry: Ik heb toen een stijlfiguur gekozen ( zie link #5 ) en daar een verhaal mee geschreven. Volgens mij is er geen goed of fout. Laat jouw fantasie gaan en schrijven! ;) Ik ben benieuwd naar jouw bijdrage!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het verhaal lees ik wel degelijk stijlfiguren, zoals het groene gras (pleonasme). Ik ben meer uitgegaan van stijlfguren zoals Leonardo Pisano stelt met de lijst. Er is genoeg te vinden op internet betreft dit onderwerp, je kijkt je ogen uit.(hyperbool; stijlfiguur) Een ontzettend leuk verhaal Anne!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik heb hier en daar een pleonasme, maar ook wat tautologieën. Ben even gaan rondsnuffelen op de link van Leonardo. Mijn opdracht van de site was trouwens "Treehouse of Fun".

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk verhaal. Met name de moeder die concludeert dat het geen chocola is maar vuil aan de mond van het kindje. Dit kindje heeft een grote overwinning gemaakt:)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een lief geschreven verhaaltje. De verkleinwoorden geven het iets schattigs. Tenslotte beleven we mee met een klein meisje! Er zit iets duivels achter het verhaal, misschien omdat ze dik overkomt op mij en stiekem chocolade eet en dat bij moeder ontkent. Even dacht ik dat ze een allergie aanval ging krijgen. De boomhut leuk verwerkt in het verhaal maar ik begrijp nog steeds niet wat de Engelse site met de Nederlands bedoelde stijlfiguren te maken heeft! :?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties Johanna en Marietje, ik snap het zelf ook niet. Heb maar geprobeerd de opdracht zo goed mogelijk te doen...

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verwerken van een boomhut in jouw verhaal is anders goed gelukt. Ik leefde mee met de kleine meid die een ontdekking doet die boven haar hoofd groeit, zoals een boomhut, haha.