Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#00 Schrijven waar je bang voor bent

Ik schrijf omdat dat mij helpt om de chaos in mijn hoofd te kanaliseren. Mijn gedachten hebben de neiging om van hot naar her te stuiteren en dat is wel eens vermoeiend. Het schrijfproces werkt ordenend, niet zozeer wat ik opschrijf. Zo bezien zou het prima zijn als ik wat ik schreef voor mezelf hield. Maar zo werkt het niet. Als er niet een aantal potentiële lezers is, lukt het niet. Dan krijg ik niets op papier. Mijn angst is getrapt: allereerst ben ik bang dat mijn werk niet goed genoeg is. Mijn verhalen zijn saai, belachelijk, onbeholpen, klunzig, noem maar op. Wat heb ik de wereld nou te vertellen? Het oordeel van anderen durf ik nauwelijks onder ogen te zien. Daardoor ga ik letten op de eisen. Ik schrijf met alle instructies die ik uit schrijfboeken en forums haal in mijn hoofd: Show don’t tell, niet teveel bijvoeglijke naamwoorden, start in het midden van het verhaal, elk woord moet een functie anders is het overbodig, de personages moeten geloofwaardig overkomen. Die redacteur in mijn hoofd benauwt mij en vergalt mijn plezier. Dat is de tweede angst. Als ik niet oppas, wordt schrijven iets wat ik moet, niet wat ik wil.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontsla die redacteur in je hoofd op staande voet. Hij heeft niet het beste met je voor want hij ontneemt je de zin in schrijven. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een redacteur. Als ik je stukje lees kan je heel goed zelf schrijven en heb je geen volgers, redacteuren of oordelen nodig. Hoewel de oordelen van anderen stimulerend werken en goed bedoeld zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, wat een heerlijk open en ontwapenend stukje schrijf je nu. Angelieke gaf al een wereldreactie en weet dat iedereen hiermee vecht. Voor mij gaf je al het antwoord. Je gedachten kanaliseren en over een potentieel lezerspubliek beschik je al op SOL. Go girl, doorgaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ontwapenend, ja, dank Mili. heerlijk eerlijk worden we van deze angst-opdracht en je weet het weer prima te formuleren.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar. Onthoud dat het plezier in schrijven het belangrijkste is. Dan komt de rest vanzelf. Of niet. Maar dan heb je toch plezier gehad.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat ik het zo'n beetje eens ben met voorgaande reacties. Echter, lijkt het mij geen goed plan om de redacteur (vermoedelijk is het je geweten. gewetenloosheid is ook niet handig) in je hoofd te ontslaan. Neem de redacteur een aantal taken af. Geef 'm vakantie, een positiviteitscursus en neem 'm weer aan als junior.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het willen, moeten wordt is het stressen begonnen! Maar jij bepaald dat hoor! ;) Ik voel geen paniek in het stukje dus dat komt goed! Goed gedaan, jouw angst in openheid rustig beschreven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt alsof je het inderdaad zwaar hebt met schrijfwerk. Maar eerlijk gezegd, ik geloof het niet helemaal, want je hebt een alleraardigst, origineel stukje geschreven, met rake punten en hier en daar met een snufje humor. Als het je wel zwaar valt, is mijn advies: trek je van anderen niets aan, ga gewoon door met schrijven en geniet ervan. Je kan het.