Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijf waar je bang voor bent: Dansen in de dood

De muffige houtlucht waar ik altijd zo gek op was maakte langzaam plaats voor een onaangename brandlucht. De zolder waar ik zoveel uren doorbracht en die mij zoveel inspiratie gaf voor het leven, mijn vriend was in mijn verhalen en geduldig toezag hoe ik een monopolybord van hout in elkaar knutselde veranderde voor mijn ogen in mijn ergste vijand. Door het veel te kleine raampje zag ik de lucht, de zon en de wind in de bomen. Aan de andere kant was de vrijheid waar ik me een minuut geleden niet van bewust was. De vlammen kropen de steile zoldertrap op en grepen zich stevig vast aan de houten wanden. Ik rende naar het trapgat maar was te laf om mij met de vlammenzee te verenigen en een uitweg te zoeken. Het geschreeuw onder mij werd zachter en was nog nauwelijks hoorbaar. Om mij heen de eens zo vriendelijke zolder van dodelijk hout. Ik rende naar het raampje terug, maar daar paste niet eens mijn arm doorheen. “Degelijke bouw en een goed, lekvrij dak” stond er destijds in de aankoopkeuring van het huis. Ik pakte zware voorwerpen en gooide ze wild naar het dak en de muren. Onbeweeglijk bleven ze mij verpakken in een naderende dood. Ik hoorde mijzelf schreeuwen, huilen en ten slotte alleen nog snikken. Zo dicht mogelijk tegen het raampje aan wachtte ik tot ik zou stikken. Dat had ik gelezen in wijze boeken en vele krantenartikelen. Mensen gaan niet dood door verbranding, ze stikken eerst. Ik stikte niet. Ik zag de vlammen naar mij toe dansen. Ze leken plezier te hebben, elkaar op te zwepen en hadden totaal geen angst voor mij. Het hout zorgde knetterend voor de muzikale omlijsting. Voor het raampje verscheen een ladder met brandweermannen erop. Onmogelijk konden ze mij door dat raampje bevrijden. Leven en dood stonden vaker vlak naast elkaar, maar ditmaal vergezelde ik de verkeerde partij. Boven mij hoorde ik harde klappen op het dak. Met enige hoop hoorde ik dat de dappere mannen hun best deden om mij te bevrijden. De vlammen waren mij tot op een meter genaderd. Verdoofd van angst keek ik hen smekend aan. Misschien gebeurde er nog een wonder. De vlammen huppelden speels naderbij. Met mijn rug zo strak tegen de muur zag ik de vlammen genadeloos doordansen. Ik zag hoe ze mij bereikten en ze mij meenamen in hun onophoudelijke dans.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angelieke, ik vind het een prachtig verhaal dat ik in spanning heb gelezen. Net weer een keer en weer struikelde ik licht over deze zin. [De vlammen huppelden speels naderbij.] Hij is nét te luchtig in deze zware context waarin een brandweerman nog geen bres heeft geslagen en het lijkt alsof de hp aan haar brandende einde komt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is echt een onaangenaam verhaal. Niet omdat het slecht is. Gewoon omdat het letterlijk naar voelt om te lezen. Ik werd meegezogen met de HP. Wel ben ik het met Mili eens dat huppelende vlammen iets te luchtig zijn in de benauwende context van het verhaal. Verder vind ik het knap gedaan.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beeldend verhaal. Ik zie die vlammen wel op de HP toe dansen, in onschuld, want vlammen zijn zich van geen kwaad bewust. De basis is goed maar ik lees veel herhalingen die voor mij de spanning eruit halen. Als het scherper, directer wordt geschreven wordt het ook spannender. De angst om gegrepen te worden door de dansende vlammen de dood in, heb jij goed weergegeven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een afschuwelijk en mooi verhaal. Afschuwelijk omdat dit echt angstaanjagend is, waarvan je hoopt dat het je nooit zal overkomen. Mooi omdat je het zo realistisch hebt weergegeven. De laatste zin houdt volgens mij in dat je óf dood bent, of vreselijke brandwonden hebt opgelopen, omdat de vlammen je al bereikt hadden. Ik hoop voor jou dat het allemaal fictief is. Mooi gedaan.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Johanna, Marietje en Jules, bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Nee, ik ben niet dood en heb gelukkig ook geen brandwonden (hoewel mijn broek wel eens in brand heeft gestaan terwijl ik hem aanhad). Brand is het enige waar ik echt bang voor ben. Niet voor mensen, indringers, moordenaars, wilde dieren of wat dan ook. Daar heb je zelf nog enigszins invloed op. Brand niet. De zolder in mijn verhaal was de zolder bij ons thuis waar ik vele uren speelde. Onder de herrie van Status Quo en Queen heb ik daar uren geknutseld, geschommeld en getafeltennist. Elke keer als ik op die zolder was vroeg ik me af wat er zou gebeuren als er brand uit zou breken. Je kon er écht niet vanaf. Dit verhaaltje kwam dus via mijn hart recht uit mijn jeugd.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angelieke, wat een angstig verhaal. Goed beschreven. Brand is verschrikkelijk. De stank, de vlammen, en de tijd erna als je weer een brandweerauto hoort.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed verhaal, hoor. Misschien dat je af en toe op een nieuwe regel kunt beginnen. Nu leest als een lange lap.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beklemmend. Je hebt je angst goed overgebracht! Met wat meer komma's (tussen werkwoorden) en wat wit, kun je het misschien nog iets lees-vriendelijker maken.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een spanning. Goed beeldend geschreven, ik voelde bijna de warmte op mijn huid. Ik ben het eens met Tja, het zal de tekst wat breken.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei! Dit is een ware nachtmerrie! Spannend verteld en bovendien invoelbaar voor veel van ons, want wie is er nu niet bang voor brand.