Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfangst? Wat is dat?

Schrijf waar je bang voor bent, is de opdracht. Nou ja, ik geef toe dat ik bang ben als ik in een vliegtuig stap en gezien de laatste ontwikkelingen, heb ik daar alle reden toe….Ik ben bang voor een onheilspellend telefoontje dat de aankondiging zou kunnen zijn dat één van mijn kinderen of familieleden iets ergs is overkomen. Ik ben bang dat mijn lieve, trouwe labrador ziek wordt en mij moet verlaten of dat mijn kat overreden wordt. Ik ben bang in mijn dromen, want soms word ik ´s morgens wakker, nat van het angstzweet omdat ik een wilde nachtmerrie heb bereden. Ik ben bang dat ik uit het raam val wanneer ik de ruiten schoon maak. Ik woon vier hoog, dus... Ik ben NIET bang meer wanneer mensen kwaad op me zijn; zij zitten er mee, niet ik… Ik ben niet bang meer fouten te maken, ik ben niet onfeilbaar. Ik ben een mens onder de mensen. Geen halfgod, geen engel, geen duivel…geen genie… Ik ben niet bang van spinnen, ik vang ze en zet ze buiten. Ik laat een wesp rustig op mijn arm zitten; hij vliegt wel weer weg want op mijn huid is geen voedsel voor hem te vinden. Ik vind muizen leuke diertjes met hun fonkelende kraaloogjes en toen eens een boze hond mij zijn tanden liet zien, bleef ik stokstijf staan en ik hield er maar een klein schrammetje van over. En zo kan ik nog uren door gaan met over mijn wel-en niet angsten te mijmeren… Maar ik begrijp dat het hier op dit forum over schrijfangst moet gaan. Ik vind dat vreemd, want ik ken geen schrijfangst. Waar moet ik bang voor zijn? Dat men mijn schrijfsels niet literair hoogstaand vindt, niet boeiend, niet grappig, niet spits? Dat men het niet eens is met mijn gedachtegoed, noch met mijn schrijfstijl? Waarom zou ik bang zijn? Ik MOET toch niet schrijven? Is er iemand die mij dwingt om mijn gedachten of fantasieën op papier te zetten? Nee toch! Ik schrijf omdat ik het leuk vind en in de hoop dat er ergens iemand kan meevoelen met mijn angsten, vreugde , of verdriet. Ik hoef die mens niet eens te kennen of te ontmoeten, hoewel dat wel leuk zou zijn… En een complimentje op zijn tijd is ook leuk… Het is omdat ik zelf zo veel vreugde beleef aan het lezen van andermans pennenvruchten en zielenroerselen dat ik aan het gehele schrijvers- oeuvre mijn klein steentje wil bijdragen. }) In een hoek van mijn kamer staat een mand. Een mand gemaakt van riet. Soms til ik het deksel op en kijk er in. De mand is tot de nok gevuld en kent geen bodem. Soms verdwijnt mijn hand, mijn zoekende hand, Op zoek naar die bodem. Maar ik vind hem niet. Soms vindt mijn hand, mijn zoeken zoekende hand, iets kostbaars, iets onaantastbaars. Ik noem het geluk, ik noem het vrede. Ik ben onnoemelijk tevreden. Van mijn schouders valt een druk: het juk van het dagelijks bestaan. Ik mag mij laten gaan, de buitenwereld buiten sluiten. Want wat vind ik in dat zalig uur? Literatuur.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Blavatski, Goed geschreven verhaal. In de eerste alinea lees ik een opsomming van de angst voor de dood die even wordt aangestipt. Daarna zoom je gelijk in op zaken waarvoor je NIET bang bent en je passie voor schrijven. Ik snap dat wel.... het is best lastig om publiekelijk (in de ik-vorm) je diepste angsten prijs te geven. Misschien een idee om voor jezelf een verhaal te schrijven over je angstzweet? Trouwens, mooi om te lezen dat jouw vreugde in het schrijven zo groot is.... en dat lees ik met plezier!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heldere uiteenzetting van jouw angsten die vrijwel universeel zijn. De ommezwaai naar de persoonlijke dingen waar jij niet bang voor bent vind ik origineel. Jij hebt duidelijk veel levenservaring opgedaan en kent jezelf goed. Het laatste stukje vind ik een mooie vergelijking. Soms zoeken we naar iets of niet maar als we beter kijken is er altijd iets te vinden waar men gelukkig van kan worden! :thumbsup: Mooie levenswijsheid! Ik ben blij dat jij jouw steen bijdraagt! :nod: Heel erg graag gelezen dit rustig geschreven stuk!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
heerlijk rustig, reele angsten, maar nog reeler geluk en dat leest lekker. tussen de regels door ziet men iemand met ruime, vast niet altijd even fijne, levenservaring, maar iemand die daar alleen maar sterker/ wijzer uitgekomen is, en dat is altijd mooi

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve mensen hier, Fijn de complimentjes. Doet deugd. Ik heb inderdaad heel veel levenservaring opgedaan en ik vind het fijn te lezen dat ik er aanmerkelijk wijzer en sterker uitgekomen ben. Het is inderdaad af en toe zeer zwaar geweest en dat is het nog. Ik beleef het sprookje van het lelijke, jonge eendje maar dan in averechtse volgorde. De zwaan is weer eend geworden. :o

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het kwam heel natuurlijk en eerlijk op me over. Schrijven kan heerlijk zijn, hè? Lekker je eigen wereldje creëren.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik heb je gelezen op de Belgische site die je Marietje opgaf en 'weet' dus meer van het leven dat je kende. Vanaf het begin heb je mij geraakt met jouw specifieke schrijfstijl. Als ik al zo vrij mag zijn, zou ik je de suggestie willen doen het voorbije lijden losser te laten en nu op te gaan in het schrijven waar je zo van houdt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Blavatski, Over dit stukje tekst heb ik een aantal dagen nagedacht. Ik kon me er niet in vinden. Daarmee bedoel ik met name het deel over geen angst voor kwaadheid en schrijfangst. Dat zijn angsten die ik (soms meer, soms minder) wel degelijk heb. Daardoor dacht ik schijnbaar dat iedereen die angsten bezit. Dus eigenlijk is de boodschap heel prettig. Levenservaring brengt meer rust. Maar een beetje angst blijft altijd. Een geruststellende boodschap. Bedankt hiervoor. Groet, Johanna

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, Dank je wel voor het mooie compliment. Ik hoop dat de muzen mij nog dikwijls komen bezoeken en ik wens dit ook aan U toe en aan alle schrijvende mensen :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Joanna B, ik ben blij dat ik een steentje heb kunnen bijdragen tot Uw geruststelling. Inderdaad, een beetje angst blijft altijd hangen, we zijn gelukkig mensen met gevoelens en geen robots. Zonder gevoelens door het leven gaan, het lijkt me een beetje eng, maar ik denk dat een mens moet leren relativeren en als je denkt: nu heb ik het allemaal wel gehad, komt er weer een nieuwe uitdaging :o Ik wens U een fijn weekend.