Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #20 — Zomer in het park

‘Elf uur’, zegt Paul. Vier paar ogen speuren het pad af dat naar het station leidt.
‘Kanonne!’ zegt Brian als hij de welgeschapen jonge vrouw ziet die vanmorgen voor haar kledingkast blijkbaar koos voor verkoeling in plaats van fatsoen.
‘Daar zou ik nou best een beschuitje mee willen eten’, zegt Jankees.
‘Zeker weten!’, beaamt Paul
‘Dat bedoel ik’, bevestigt Peter.
In stille aanbidding volgen de vier deze heupwiegende heerlijkheid op haar weg naar het centrum.
Het is warm in de stad vandaag. Drukkend warm. Volgens het KNMI kan de temperatuur in de loop van de middag oplopen tot 33 graden maar op het bankje in het park is het goed uit te houden.
‘Kanonne, kanonne!’, kraait Brian, ‘twaalf uur, man!’
Drie jonge meiden in drie korte zomerjurkjes komen druk giechelend op het viertal aangefietst en draaien vlak voor hen het pad op naar het station.
‘Na mijn dood wil ik terugkomen als fietszadel’, grinnikt Jankees.
‘Dan hoef jij niet lang te wachten, ouwe’, lacht Brian. ‘Laat mij vóór mijn dood maar terugkomen als fietszadel!’
Hierop barst ook de rest in lachen uit.
‘Dat bedoel ik’, zegt Peter.
‘Zeker weten!’ grinnikt zijn tweelingbroer.
Een man van in de dertig, zwetend in zijn krijtstreep en een rolkoffertje achter zich aan zeulend, mag zonder commentaar passeren.
‘Drie uur, code rood.’ zegt Jankees. ‘Ik herhaal: drie uur, code rood.’
Vier hoofden draaien synchroon naar rechts en vier monden vallen open. De verschijning die uit de stad komt aangelopen is inderdaad van een klasse apart. Roodgelakte teennagels in hooggehakte rode laksandalen; een strakke rode jurk die op haar lichaam geschilderd lijkt; een uitdagend decolleté en een prachtige bos roodbruin haar met lokken die elk straaltje zonlicht lijken te betoveren. Wat ze had verloren in jeugdige onschuldigheid werd ruimschoots gecompenseerd met sensuele ervaring. Lichte paniek breekt uit bij de vier als ze ontdekken dat dit prachtige roofdier recht op hen afstapt. Het wordt een paar graden warmer op het bankje in het park.
‘Ik zie vier knappe mannen’, zegt de vrouw met een glimlach die hen nog lang zal heugen.
‘Een van jullie kan mij vast wel op deze kaart aanwijzen hoe ik naar het station moet lopen.’
Ze laat een plattegrond van de stad zien en biedt deze aan aan de eerste die reageert. Vier rode hoofden stotteren eerst een paar seconden maar uiteindelijk blijkt Jankees ondanks zijn hoge leeftijd toch het koelste
‘Dat is helemaal niet zo moeilijk, jongedame.’ Hij neemt de kaart van haar over en wijst eerst hun huidige locatie aan. De vrouw moet licht voorover buigen om de aanwijzingen te kunnen zien. Het wordt weer een paar graden warmer in het park als haar uitdagende decolleté die uitdaging lijkt te gaan verliezen.
‘Er staan ook gewoon bordjes, hoor!’, klinkt een snerpende stem die de betovering genadeloos verbreekt.
‘Dat bedoel ik’, zegt Peter die onmiddellijk de stem van zijn vrouw herkent.
‘Zeker weten’, beaamt Paul.
‘Kanonne’ mompelt Brian, terwijl hij Jankees in zijn rolstoel terugduwt naar het verzorgingstehuis.



De stijlfiguur die ik moest gebruiken voor mijn verhaal heet: Lyrical Tic. Maar omdat het hier niet gaat om liedteksten maar om een verhaal heb ik de vrijheid genomen om het te interpreteren als: stoplappen.

 

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werkelijk, ik kom superlatieven te kort. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen moment op stijlfiguren heb gelet. Mijn complimenten voor de dialogen en de geweldige ontknoping! Ik wil even blijven hangen in mijn sprakeloosheid. Jij bent echt een aanwinst op dit forum, Bart. Chapeau!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kanonne! Dat is een mooi verhaal. Het leest als een trein en ik kan me de situatie zo voorstellen. Laat ze zorgen dat moeder de vrouw de volgende keer thuis blijft. Geweldig einde ook. Jankees die weer terug moet naar het verzorgingstehuis. Door de gevorderde leeftijd werd het verhaal nog mooier.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldend verhaal. Knap dat je met zoveel personages de aandacht weet vast te houden. Ik ben geen voorstander van dialooglabels die afwijken van zeggen, vragen en antwoorden (en eventueel volumevarianten als roepen). Die halen me uit het verhaal en vormen vaak een vorm van uitleg van de schrijver hoe iets wordt gezegd. Ze zijn inbreuk van de schrijver. De dialoog moet voor zichzelf spreken. Maar goed, velen zijn het niet met me eens en vinden dat alle exotische varianten, inclusief dierengeluiden, zijn toegestaan. Met Joanne eens dat je een aanwinst bent voor het forum.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Leonardo. Ik heb je kritiek serieus genomen en gekeken waar ik deze zgn. dialooglabels (nieuw woord geleerd, ook dank daarvoor) zou veranderen, maar ik heb het gevoel dat ze hier wel op hun plaats zijn. Op deze zonnige dag in mijn park in mijn stad hadden deze mannen ook goed weg kunnen komen met dierengeluiden. :-)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Bart Ik vond het ook een leuk verhaal en de wending dat het heren op leeftijd waren, maakte het extra interessant. Door de dialogen krijgen we een goed beeld van de gretigheid en gedachtengang van de "oude snoepers". Dus in grote mate vond ik ze geschikt. Ik heb wel eenzelfde opmerking als Leonardo. Zeker bij de zeer korte quotes raakte ik het lezen soms een beetje beu. Als de quote maar twee woorden is, en nadien staat dan ook nog grinnikte hij of beaamde hij of lachte hij of ..., dan wordt dit wat te veel. Ik zou je verhaal nog sterker hebben gevonden mocht je bv bovenaan, waar al meteen een serieuze dialogendrukte heerst, iets subtieler zijn.
„Daar zou ik nou best een beschuitje mee willen eten”, zegt Jankees. „Zeker weten!”, beaamt Paul „Dat bedoel ik”, bevestigt Peter.
„Daar zou ik nou best een beschuitje mee willen eten”, zegt Jankees. Peter en Paul beaamden gretig knikkend. (zoiets zegt voor mij hetzelfde) Zoals ik al zei vind ik 95% van de dialogen zeer geschikt om te typeren, maar omdat er al zoveel dialoog is zou ik de korte quotes soms ombuigen in een houding die hetzelfde uitdrukt. Omdat je ook in je vorige stukje veel dialoog gebruikte, geef ik toch nog een extra dialogencommantaar mee. :)
„Dat bedoel ik”, zegt Peter die onmiddelijk de stem van zijn vrouw herkent. „Zeker weten”, beaamt Paul. „Kanonne” mompelt Brian, terwijl hij Jankees in zijn rolstoel terugduwt naar het verzorgingstehuis.
Jouw dialogen in de volledige tekst zijn allemaal: "quote", zegt Jan. "quote", grinnikt Piet. "quote", lacht Jos. "quote", kraait René. ... --> je ziet wat ik bedoel? Soms wil ik uiteraard wel weten wat het personage zegt, maar op een iets meer gecamoufleerde of verhalende manier. Peter herkent onmiddellijk de stem van zijn vrouw en snel lanceert hij „Dat bedoel ik”. „Zeker weten”, beaamt Paul. Een „Kanonne” mompelende Brian duwt Jankees in zijn rolstoel terug naar het verzorgingstehuis. OF „Dat bedoel ik”, zegt Peter die onmiddellijk de stem van zijn vrouw herkent. Paul treedt hem snel bij met een reddend „Zeker weten”. „Kanonne” mompelt Brian, terwijl hij Jankees in zijn rolstoel terugduwt naar het verzorgingstehuis. OF ... Ok. Dit moest ik gewoon even kwijt. Je tekst was zeker geslaagd hoor!!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie Onomatopee. Ik snap je punt heel goed en (samen met Leonardo) breng je me toch aan het twijfelen. In mijn vorige stukje heb ik vrijwel geen dialooglabels gebruikt omdat ik die zelf meestal ook lelijk vind. Hier heb ik ze bewust zo gebruikt omdat ik vond dat het komisch effect van de stoplappen wordt versterkt door die steeds aan het begin te zetten. Ik laat het voorlopig zo, in de hoop dat er nog meer reacties komen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, de wending die je inbrengt als dat het om oudere mannen gaat, vind ik kostelijk gevonden. Deze zin mag m.i. anders [biedt deze aan aan de eerste die reageert.] omdat ik struikel over twee keer aan. En als velen je al zijn voorgegaan die zeer zinnige dingen hebben gezegd, fluister ik je, bij het scheiden van deze warme dag, toe 'blijf genieten van al het vrouwelijk schoon op je pad.'

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk zomers verhaal, beeldend geschreven want ik zie de scene zo voor mij. Dank voor de uitleg van jouw gebruikte stijlfiguur. Ik vind juist de dialogen hier de stoplappen benadrukken. Kan jij mij vertellen welke uitdaging er wordt verloren in de zin: [Het wordt weer een paar graden warmer in het park als haar uitdagende decolleté die uitdaging lijkt te gaan verliezen.] ? De stoplappen erg goed gebruikt in deze dialogen want oude mensen hebben vaak nietszeggende cliché uitspraken!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met genoegen je verhaal gelezen. Ik hou van dialogen. Wel ben ik het eens met voorgaande reacties dat er niet altijd achter hoeft te staan wie het zei. Zelf probeer ik dat ook te minderen. Een heerlijk verhaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom bartsnel, een verfrissend verhaal zinderend van beeldende taal. Ik heb ervan genoten, van het spel tussen de man en vrouw. Origineel, die lyrical tic te gebruiken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
leuk! ik heb gelachen en vind juist de steeds terugkerende dialooglabels (we leren veel van Leonardo;)) versterkend werken - het geeft een heerlijk jut-en-jul-effect (in het kwadraat) aan de tekst, wat mij betreft. Zo'n ja-hoor-daar-heb-je-hem-ook-weer-gevoel wat het verhaal afmaakt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vond het heerlijk om te lezen. Goed geschreven. Het voelde alsof er constant een pingpongballetje werd overgeslagen door de vier mannen. Een fijn dialoog.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik beoordeel een verhaal ietwat zonder technische knowhow. Wanneer ik meegezogen wordt in het verhaal, ik niet meer hoor dat mijn dochter vraagt waar de sinas staat is het verhaal verdomd goed. Ik weet nog steeds niet waar de sinas staat…

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] als hij de welgeschapen jonge vrouw ziet die vanmorgen voor haar kledingkast blijkbaar koos voor verkoeling in plaats van fatsoen.
Als je zo'n zin leest, weet je dat je verder moet lezen. Dat deed ik dus met heel veel plezier.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschreven en dat eind geweldig gevonden. Ik heb ooit eens op een balkonnetje op Tenerife oude mannetjes gade geslagen die met ontbloot bovenlijf aan het sporten waren. Nou val ik niet op oude mannetjes, maar het was wel vermakelijk om naar te kijken.