Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #20 – Zomerse stijlfiguren / Het 'kleine' nee

Het kleine grote nee. 'Je begrijpt de mogelijke consequenties?' Ik knikte. 'Zeker. Die zullen niet mals zijn. Dat gaat de minister zijn kop kosten.' 'De minister is één, kapitein Mulder, maar het kabinet kan opstappen. De premier voorop.' Ik wierp hem een vragende blik toe en tastte daarna even naar het borstzakje van mijn overhemd. 'Steek gerust op,' klonk het iets te welwillend, haast gretig. Hij stond gehaast op, trok een lade van zijn bureau open, haalde er een kristallen asbak uit, snelde terug en plaatste de asbak voor me op de lage salontafel. Zijn bewegingen hadden een serviel karakter, pasten eerder bij een butler dan bij de Secretaris - Generaal van het ministerie van Defensie. Het maakte de man in mijn ogen bepaald niet sympathieker. Zijn reputatie kende ik: naar beneden schoppen, naar boven likken. Naarmate zijn carrière was gevorderd, had hij steeds meer kunnen schoppen. De verwrongen glimlach waarmee hij plaatsnam in de fauteuil tegenover me sprak boekdelen: dit gesprek kostte hem zichtbaar moeite, veel moeite. In een ander land, onder dictatoriale omstandigheden, zou deze man me hebben laten verdwijnen. Het zou hen geen seconde nachtrust hebben gekost . Hij knikte, naar zijn idee, tevreden naar me toen ik diep inhaleerde. De frustratie bij het zien van de rust waarmee ik de rook richting plafond blies, kon hij nauwelijks verhullen. Het liefst had hij de sigaret van me afgepakt en in mijn gezicht uitgedrukt. Mijn rust maakte hem onzeker. Hij proefde het zelfvertrouwen, een smaak die hem niet beviel, waarvan hij de ingrediënten niet kende. Hij herinnerde zich waarschijnlijk mijn weggepromoveerde, geparkeerde, voorganger niet, die me had bezworen een persoonlijk archief aan te leggen ingeval van risicovolle acties. De opdracht tot het bestoken van een dorp in Afghanistan, vanwege de mogelijkheid van de aanwezigheid van een Al Qaida-leider viel in die categorie. Om bevestiging vragen was standaard, dat was procedure. De reactie was meer dan duidelijk geweest: 'Geen twijfel. Informatie van betrouwbare buitenlandse bron. Via M en SG bevestigd: nevenschade verantwoord. Machiavelli-order.' De opdracht en de bevestiging kopiëren en de kopieën te laten paraferen door twee adjudanten, diende alleen mijn eigen archief. Het doel had de middelen niet meer geheiligd toen een week later bleek dat het beoogde doelwit een dag voor de beschieting, in Jemen was geliquideerd door Special Forces die onder bevel stonden van de betrouwbare buitenlandse bron. De dood van 134 dorpelingen had niets gediend, behalve het likken náár, het tonen van loyaliteit áán, een superieure buitenlandse mogendheid. 'Wé,' hij liet even een pauze vallen, 'zouden graag zien dat je dit document ondertekent. Dat je in de hectiek de bevestiging niet hebt afgewacht. Wij hebben zwart op wit voor je dat het communicatiesysteem er twee uur uit lag. Je moest een keuze maken. Dat wordt vrijspraak voor de Krijgsraad. Uiteraard moeten we je wel ontheffen van je functie. Maar goed, militair attaché op Barbados, dat valt toch wel mee.’ Misschien, als ik eerlijk ben, gaf zijn bulderlach wel de doorslag. Zachtjes, meewarig, schudde ik mijn hoofd. (Toelichting: ik klikte de link aan en kreeg als stijlfiguur 'Little No'. Vrij vertaald blijkt het een stijlfiguur te zijn als je iemand op een ingetogen manier 'nee' laat zeggen of gesticuleren. Ik dacht daarbij dat hoe hoger de inzet, hoe hoger het belang, hoe krachtiger 'de kleine nee' wordt. Vandaar mijn idee om er een nationale kwestie van te maken.)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echt 'grote jongens' verhaal. Ondanks het feit dat ik niet op de hoogte ben met een aantal termen, raakte ik makkelijk in het verhaal. Spannend en ook broeierig (is denk ik een goede term). Ergens heeft het ook wel iets complottheorie-achtigs. Knap dat je dit in zo'n korte tijd hebt geschreven.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johhana B. Dank je. Doet me plezier dat je er makkelijk in kwam. 'Complottheorie' daar heeft het iets van weg. Maar het is eigenlijk meer 'doofpot'.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's waar. Ze kunnen het goed met elkaar vinden. Komen regelmatig bij elkaar op de borrel :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zwaar verhaal, dat je veel sfeer hebt gegeven, met ragfijne details en een onverwacht einde. Pas bij de laatste alinea's begreep ik de verhaallijn. Knap gedaan. Even zeuren over enkele taalfoutjes die ik heb gelezen: een komma voor kapitein Mulder leest beter; taste moet tastte zijn (werkwoord is tasten); mogenheid = mogendheid. Succes, julesdulac.nl

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@jules du lac Dank je voor je positieve reactie. En voor je scherpe blik :thumbsup: Ik ga dat morgen aanpassen. ( :o dat 'taste' vind ik best wel kwalijk. Ik had die tweede 't' namelijk geschrapt. Schande.) Edit: het is morgen. Aangepast.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal om van te genieten. Ik lees graag over sjoemelende topfunctionarissen. Tijdens het lezen werd ik verontwaardigd, en dat betekent dat jouw verhaal de nonchalance en de hufterigheid waarmee mensenlevens worden opgeofferd goed overbrengt.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie opbouw van het verhaal / ontwikkeling en beeldende ontknoping. Hetgeen me erg aanspreekt in jouw bijdrage zijn de talrijke 'verborgen' stijlfiguren. Ze geven het verhaal extra kracht, doordat je met die stijlfiguren de aandacht weet vast te houden. Goed gedaan!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me graag aan bij de complimenten, Woodpecker. Een zeurdingetje: je schrijft vanuit de "ik" en dan wordt het lastig de gedachten te kennen van de antagonist ("hij knikte, naar zijn idee, tevreden..."). Als je hier gewoon "hij knikte tevreden" of "hij knikte, blijkbaar tevreden" dan komt het op mij logischer over.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Woody Heel goed gedaan. Ik heb ervan genoten Paar kleine taalzeurtjes, maar daar doen we niet aan (@Bart #10: ik vermoed dat het naar Mijn idee moet zijn ...)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@JoanneE Dank je.
. Hetgeen me erg aanspreekt in jouw bijdrage zijn de talrijke 'verborgen' stijlfiguren.
Die zijn voor mij dan ook echt verborgen :o Ik kan ze niet herkennen, laat staan benoemen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@bartsnel Dank je.
Een zeurdingetje: je schrijft vanuit de "ik" en dan wordt het lastig de gedachten te kennen van de antagonist ("hij knikte, naar zijn idee, tevreden..."). Als je hier gewoon "hij knikte tevreden" of "hij knikte, blijkbaar tevreden" dan komt het op mij logischer over.
Ik vind dat geen zeurdingetje. Ik begrijp je punt. Volgens mij kan het. De protagonist is niet bepaald Pietje Puk. Hij heeft mensenkennis en kan wel inschatten wat zich in iemands hoofd afspeelt. Maar beter was misschien geweest: 'hij knikte, zichtbaar tevreden met zichzelf'. Dank voor de kritische noot :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Leonardo.
@Woody Paar kleine taalzeurtjes, maar daar doen we niet aan
Alsjeblieft wel! Ik lees ze graag, jouw taalzeurtjes. (Of ik het er mee eens ben, dat el weer vraag twee.)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap het gedeelte van het onderhandelen en de kleine nee en vind dit goed gelukt. Hoewel ik sommige delen niet snapte, vooral wanneer je gaat praten Jemen en Barbados, maar dat zal aan mij liggen. Vind het wel interessant om mee te maken hoe zulke onderhandelingen gebeuren.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne Borneman Bedankt voor je reactie. Jemen. Daar zitten nogal wat Al Qaida figuren, ook uit Afghanistan. Die worden daar zo af en toe door middel van drones uitgeschakeld. (Deze had eigenlijk nog 'netjes' in Afghanistan moeten zitten.) Barbados. Mooie plek. Maar een militair attaché is daar compleet overbodig. Staat voor weggepromoveerd.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Realistisch geschreven, al zal je willen dat de realiteit soms anders zou zijn. Mooi gebruik van stijlfiguren, niet alleen die van je opdracht, maar ook uit het lijstje stijlfiguren. Figura etymologior en Repetitio zag ik onder meer. Ik heb ze zelf nog maar net geleerd en ben ze nu in alle verhalen voor opdracht # 20 aan het opzoeken.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar
Figura etymologior en Repetitio zag ik onder meer..
Dat ga ik eens opzoeken. Ik ben me van geen kwaad bewust :) Dank voor je reactie.