Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #19 - zoektocht

Het lag op tafel. Het lag op tafel, op een stapel tijdschriften. Ik wist zeker dat het naast de fruitschaal, op de stapel tijdschriften, de tijdschriften die naar het oud papier… Nee! Nee! Naud was vanmorgen vroeg vertrokken en riep, terwijl ik de wekkerradio nogmaals op snooze drukte, dat hij langs de glasbak en de oud papiercontainer zou rijden. Vanwege deze liefdevolle taakverdeling én vanwege het feit dat ik nog acht minuten kon wegdromen over het prille begin van ons eerste huis samen, viel ik glimlachend weer in slaap. Ik liet nu mijn koffie staan, trok de gympen aan die ik gisterenavond op de bank had uitgetrapt, greep een vest van de stoel en rende naar buiten. Met de fiets was ik binnen tien minuten op de parkeerplaats van de voetbalvereniging. Een man had het jasje van zijn strak gesneden, donkerblauwe pak over de bak van zijn bakfiets gelegd en verplaatste zorgvuldig de dozen van zijn bakfiets naar de container. Ik negeerde hem, rende de container in en gooide dozen en gevulde papieren zakken aan de kant om iets te kunnen vinden dat ik herkende. De Glossy, Allerhandes, wat had er allemaal op de stapel gelegen? Ik graaide tussen de reclamefolders en de stukken karton, ik greep in de borsten van een beduimelde Playboy, ik verfrommelde volgeschreven A-4tjes. Kranten. Posters. Een paar oude paperbacks. Ik knielde tussen het oud papier en maaide driftig alles aan de kant wat niet oranje was. De man was klaar met zijn dozen, trok zijn jasje weer aan en stapte op zijn bakfiets. Ik wachtte niet tot hij weggefietst was. "Neeeeeee! Kakkerdekakkerdekakzooi!" Ik liet me languit achterover vallen. "U heeft nog tot vanmiddag één uur om een lot te kopen!" had me er gisteren toe aangezet om een eerste aankoop te doen uit de eerste huishoudpot, samen met een fles rood en een stuk veel te dure kaas. Het geluk bleek 's avonds de wijn en de kaas betaald te hebben en er was nog genoeg over om volgende week naar de woonwinkel te gaan. Of op vakantie. Maar het geluk was ik verloren. Bij het oud papier.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Verrassend stukje. Wat ben je toch een domme vogel. Het lot was weg maar er was nog wel geld om op vakantie te gaan? Ik was even bang dat je ervan uitging dat je een vette prijs zou winnen en van tevoren van alles had gekocht en geregeld. Is het een droom?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lot had een prijs opgeleverd, genoeg geld voor de kaas, wijn én de vakantie. Maar misschien moet ik die zin nog even aanpassen...

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lena, geweldig beschreven, vooral omdat je lange tijd niet weet wat het is. Een mooie beschrijving van het graaien in de container en dat op het laatst blijkt dat het om een lot gaat. In het verhaaltje wordt niet duidelijk hoe het HP wist dat dat lot een prijs had gewonnen?(ik lees dat je dit zelf ook al had gemerkt) Verder mooi opgebouwd, de complimenten! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel grappig! Ik zie het letterlijk voor me, inclusief de bakfietsyup en de tieten in de Playboy. Vlot geschreven met een verassend einde. Knap hoor!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk verhaal! Het is gelukkig in de liefde zijn of in het spel: dit is het bewijs dat niet beide kan! Ik struikelde over de zin [Een man had het jasje van zijn goed gesneden, donkerblauwe pak over de bak van zijn bakfiets gelegd en verplaatste zorgvuldig de dozen van zijn bakfiets naar de container] m.n. over zijn goed gesneden (mes?) donkerblauwe pak. Dit moest ik 2 x lezen om het te kunnen volgen. Aan het einde van het verhaal vroeg ik mezelf ook af wat de rol was van deze man in het verhaal. Ik hoop dat de nieuwe lover vanavond thuis komt met tickets gekocht van het gewonnen geld. Of zit hij op Ibiza met zijn ex vrouw? :unibrow:

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lena W, Welkom! Hier en daar kwam ik je al wel tegen bij de reacties en jaja.. ook een stukje van jou! Dit stukje vind ik echt geweldig! Neeeeeee! Kakkerdekakkerdekakzooi". hahahahaha Deze zin klopt volgens mij niet helemaal : Een man had het jasje van zijn goed gesneden, donkerblauwe pak over de bak van zijn bakfiets gelegd. Moet hier niet "het donkerblauwe pak" zijn? Net zoals marietje struikel ik hier. Tot gauw weer!

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen: dank voor de reacties. Heb eindelijk weer een beetje meer tijd, dus zal me iets meer mengen. De man -in zijn strak gesneden pak- heb ik er in geschreven met een functie: niet alleen als contrast met de ik-figuur, maar ook om het doel (staatslot vinden) uit te stellen (hij is weliswaar niet een groot obstakel, maar toch). Ik weet niet of duidelijk is dat die man wel een functie heeft. @Indrany/Marietje: hoe zou je die zin anders schrijven? Ik heb nu het woord 'goed' (gesneden pak) veranderd in 'strak' (gesneden pak). Of is de uitdrukking misschien niet voor iedereen bekend?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig verhaal. Je laat de lezer tot het laatst in spanning over wat de HP zoekt in die bak. Je schrijft heel beeldend. Ik zag het allemaal voor me en voelde de paniek. Die wanhopige kreet; levensecht. Ik begrijp dat je dat strakke pak erin hebt geschreven om de tegenstelling aan te geven tussen de in de rommel graaiende HP die thuis alles op een grote hoop mikt en een keurig net manspersoon die georganiseerd zijn doosjes naar de stort brengt. Toch doet de man mij niet zo heel veel eerlijk gezegd. Wat mij betreft kan hij er wel uit. Misschien zijn een paar verbijsterde toeschouwers een mooi alternatief? Maar nogmaals; chapeau!