Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 19 Zoektocht - Ze zal toch niet...?

Hè? Waar zijn ze gebleven? Ik heb vorige week nog twee pakken gekocht. En de week daarvoor een dubbelpak uit de aanbieding. Wat doet ze er toch mee? Een normaal mens kan weken toe met zo’n voorraad. Ze heeft ze vast weer verstopt. Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker. Als ik ernaar vraag, zegt ze dat ‘ze’ soms bij haar komen winkelen. Met ‘ze’ bedoelt ze de jongens en meisjes van Thuiszorg. Mij lijkt het stug, maar zij is ervan overtuigd dat iedereen voortdurend van alles bij haar overhoop haalt en meeneemt. Altijd, als ik informeer naar verdwenen voorwerpen, heeft ze, naast het ‘winkelen’ van de Thuiszorg, nog twee andere antwoorden op haar repertoire; “Dat heeft je zus meegenomen. Je weet het; die kan alles gebruiken”, is de ene, en de andere; “Misschien ben ik het ergens verloren”. “Welnee”, sus ik dan, “je hebt het vast ergens neergelegd en vergeten waar”. Elke dag gaat de telefoon; er is iemand binnen geweest, want haar spullen liggen door elkaar en ze had vanochtend alles opgeruimd. Nou, leer mij mijn moeder kennen. Die heeft nog nooit iets opgeruimd of schoongemaakt. Die heeft twee linkerhanden. Enfin, heb ik weer wat te doen. Eens kijken, waar te beginnen? Het toilet en de kastjes in de badkamer heb ik al gehad. Daar zijn ze niet. Het washok? Ook niet. De slaapkamer dan. Onder het bed, niks, in haar nachtkastje; bingo! Een exemplaar terecht. Maar waar zijn die andere? Ik vind er twee in de linnenkast; een tussen de tafellakens en een verpakt in een kussensloop. Tussen haar T-shirts en truitjes heeft ze er twee verborgen. Hoe komt ze erbij om die dingen allemaal los van elkaar te verstoppen? En waarom in ‘s hemelsnaam? Het zijn toch geen kostbare juwelen of zo? Ik neem een kijkje in haar lingerielade; drie in haar slips en twee tussen haar hemdjes. Je verzint het niet! Een ingeving; de koelkast! Daar heb ik vorige week haar portemonnee gevonden. Ze zal toch niet…maar ja hoor; zeven closetrollen in de groentelade en een onaangebroken pak van twaalf in de vriezer.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Grappig. Nou, eigenlijk is het helemaal niet grappig, maar eerder zielig. Je hebt goed weergegeven dat oude mensen overal dingen verstoppen. Ze worden ook heel achterdochtig. Iedereen pikt. Trouwens, die dingen gebeuren echt in een verzorgingstehuis of in Thuiszorg. (Wij zeggen overigens in de aanbieding)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond dit ook grappig en een beetje zielig tegelijkertijd. Je hebt een vlotte schrijfstijl en je geeft de frustratie van de zoektocht goed weer.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar! En ook best tragisch opgeschreven. Ik vraag me af of het niet nog pijnlijker wordt, als de moeder niet tijdens de zoektocht in haar nek hijgt. Ze is nu alleen de aanleiding voor de zoektocht, en blijft in mijn hoofd vervolgens op een stoel zitten, terwijl de dochter het huis doorzoekt. Met moeder achter zich aan, kan het verhaaltje misschien nog wel spannender worden, omdat er dan ook een soort schaamte of iets dergelijks doorheen kan sijpelen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@joke, prachtig gedaan. Een leuk begin dat allerlei vragen oproept. Mooi vind ik ook dat je het met een bepaalde luchtigheid beschrijft, terwijl er een hele wereld achter zit. Iedereen weet waar je het over hebt, maar je gebruikt het woord 'dement' niet. :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ allemaal; dank dat jullie de moeite hebben genomen om mijn valreepbijdrage te lezen en er iets over te zeggen. Dank voor jullie complimenten. Het is een gebeurtenis die min of meer op waarheid berust. Deze zoektochten komen inderdaad heel vaak voor bij familie en/of verzorgers van mensen met (een vorm van) dementie. Ik kan er erg om lachen, maar tegelijkertijd breekt mijn hart omdat je iemand zichzelf zo ziet kwijtraken. @Tja; je hebt gelijk; iets is IN de aanbieding, maar als je het eenmaal hebt gekocht is het een artikel UIT of ( mogelijkerwijs nog beter) VAN de aanbieding. @ Lena_vw: dat zou inderdaad een mooie aanvulling kunnen zijn. Ik houd het in mijn achterhoofd voor als ik dit gegeven verder uit ga werken.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo kunnen die 'oudjes' doen en ze bedenken de bijzonderste verstopplekjes. Zeker als ze vergeetachtig worden. Goed geschreven en klinkt inderdaad vrij realistisch. Het valt me op dat je teksten die je werkelijk zegt niet tussen aanhalingstekens zet. Is dat een bewuste keuze? Verder valt 's hemelsnaam mij op. Is het niet gewoon hemelsnaam? Complimenten, op naar jouw volgende verhaal!

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mirte, dank voor je complimenten. En ik zet inderdaad de gedachtengang van mijn HP niet tussen aanhalingstekens, maar alleen de zinnen die ze daadwerkelijk uitspreekt tegen haar moeder. Dat heb ik met opzet gedaan om duidelijk te maken dat de HP dit allemaal bedenkt, terwijl ze loopt te zoeken. En v.w.b. in hemelsnaam of in 's hemelsnaam. Aan die spelling kun je een beetje merken dat ik van een oudere generatie ben. Het kan allebei; in het Witte Boekje en in de grote Van Dale staan beide vormen, in het Groene Boekje staat alleen in hemelsnaam. De 's in in 's hemelsnaam is een verkorting van des, de oude tweedenaamvalsvorm die hoort bij mannelijke en onzijdige woorden in het enkelvoud. In 's hemelsnaam betekent dus letterlijk 'in naam van de hemel'. Oude tweedenaamvalsvormen zijn – behalve in vaste uitdrukkingen als de heer des huizes, destijds en 's morgens, en bijvoorbeeld in de plaatsnaam 's-Hertogenbosch – bijna uit het Nederlands verdwenen. Ook in 's hemelsnaam zal zijn oude naamvals-s in de loop van de tijd waarschijnlijk echt verliezen. (bron onze taal).

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Heel mooi en humoristisch geschreven ondanks een zeer verdrietig onderwerp. Het verhaal deed me glimlachen en dat was fijn. Ik ben zelf niet meer van de jongsten, dus.....???

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een situatie die in de kern echt triest is, wordt luchtig door het grappige gegeven dat het om toiletrollen gaat. Mooi om zo te worden meegevoerd in de zoekactie.