Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

zoektocht naar Yoda - wekelijkse schrijfopdracht # 19

Een aantal jaren geleden woonde ik in een klein dorpje aan de Schelde. Het huisje dat ik bewoonde lag pal aan het water. Vanuit de keuken zag ik de boten voorbijvaren. Aan de overkant van de rivier lagen uitgestrekte landerijen. Zwart/wit gevlekte koebeesten waren mijn overburen. Boven de rivier hing de zon omringd door witte wolken. Op andere dagen hing de regen als een sluier boven het landschap. Achter het huisje was een kleine tuin en dat tuintje grensde aan de met riet en brandnetels begroeide Scheldedijk. Ik maakte lange wandelingen langs het snel stromende water. Yoda vergezelde mij en vermaakte mij met zijn capriolen. Op een mooie lentedag, na een fijne wandeling stond ik ineens alleen in mijn tuintje. Hè, dat was vreemd. Meestal was mijn klein vriendje er als de kippen bij om samen met mij een hapje te eten. Ik liep een heel eind langs de dijk, eerst naar de richting van waar ik gekomen was en toen naar de andere kant. En maar "Yoda" schreeuwen. Stilte alom. Ik werd verschrikkelijk ongerust. Ik kon me een leven zonder Yoda niet voorstellen. Hij was een keer voor de deur overreden en gegild dat ik heb! Ik was helemaal in paniek. Met een bloedende kop en een gebroken pootje zijn we in allerijl naar een dierenkliniek gereden waar ze hem gelukkig hebben kunnen oplappen. De kosten voor zijn genezing kwamen duurder uit dan de aankoopprijs en zo goedkoop was hij niet geweest! Maar ik had het er graag voor over. .Ik had destijds enkele maanden geleden mijn geliefde partner verloren door de dood. Dit bulletje troostte mij in mijn verdriet. Ik moest hem vinden. Desnoods bleef ik de hele dag, avond en nacht naar hem zoeken. Ik moest zijn Yodakopje kunnen liefkozen. Yoda toch! Waar ben je? Wat is er gebeurd? Mijn hart dat al gebroken was deed immens veel pijn. Opeens herinnerde ik mij dat ik een paar dagen geleden bijna in een diepe put getrapt had. Ik had nog gedacht: als daar een kind in valt, zal niemand zijn hulpgeroep horen. De dijk was meestal erg eenzaam. Het fietspad lag een eindje dieper langs de autobaan. Veel wandelaars kwamen er niet. Ik was van plan geweest om tegen de wijkagent te zeggen dat er een gevaarlijke put in de dijk was. Maar het was er nog niet van gekomen. Als een gek begon ik te zoeken tussen het hoge onkruid en de prikkende brandnetels; waar was die verdomde put nou? Eindelijk hoorde ik een zacht geluidje. En ja, hoor. Op de bodem van de put was mijn Frans bulletje beland. Hij stond op zijn achterpoten en kwam nog net niet met zijn kop boven de rand van de put uit. Ja, en probeer maar eens zo´n dik, zwaar bullenlijfje omhoog te tillen! Dat ging van geen kanten. Er zat niets anders op dan hulp te gaan halen. En een stevig touw om hem omhoog te hijsen. Maar zoals ik al zei: het was daar erg eenzaam. Geen mens te zien. Ik kon toch moeilijk een auto beneden aan de dijk laten stoppen..... Ik kwam op een lumineus idee. Ik begon te zoeken naar loszittende keien van de dijk. Die liet ik voorzichtig naast het hondenlijfje naar beneden vallen tot op de bodem van de put. Stilaan raakte de put vol keien en steeg Yoda omhoog. Ik was bek-af van het sjouw-en sleepwerk toen de voorpoten van de hond zich over de rand konden krommen en ik hem uit de put kon sleuren. Bij onze volgende wandelingen ging Yoda, zeer tegen zijn zin mee aan de leiband. En de put? Die werd de dag nadien door de wijkagent zorgvuldig gedicht.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ik vond het nogal spreektalig overkomen. 3x Schelde in de eerste 4 regels vond ik iets te veel van het goede en de zin "De dijk was meestal erg eenzaam. " vond ik raar. Maar ik ben blijven lezen en uiteindelijk vond ik het verhaal net door het spreektalige iets grappigs krijgen. En toen de eenzame dijk later terug kwam, moest ik lachen! Onder het motto "bouw spanning op en vertel niet meteen wat je kwijt bent", vond ik de titel 'zoektocht naar Yoda' iets minder geslaagd :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Zoals Onomatopee al aangaf wordt de Schelde erg vaak genoemd. Het stoorde me niet bovenmatig maar ik het viel wel op. Verder vond ik het, zoals altijd, weer een prachtig verhaal om te lezen. Gezien ik verwacht dat het waargebeurd is: Arme Yoda! Hopelijk heeft hij er geen lichamelijke klachten aan over gehouden. (ik hoop niet voor Yoda dat hij op de 'echte' lijkt en daarom zijn naam heeft gekregen)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arme Yoda, gelukkig is het goed gekomen! Wat een fantastische naam voor een Franse Bull, ik zie hem zo voor me! Ik heb al eerder in mijn feedback aangegeven dat jouw verhalen voor mij als lezer, als een kalm beekje doorstromen. Ik ben nog steeds benieuwd naar jouw wilde onderstroming. Jij hebt heftige dingen meegemaakt maar die emoties lees ik niet in jouw verhalen terug. Daarom ben ik het eens met @Onomatopee dat hier weinig spanning wordt opgebouwd naar datgene wat jij zoekt. Laat bijvoorbeeld de HP gek worden van angst omdat ze haar enige, allerliefste bezit kwijt is. Misschien is het niet jouw persoonlijke beleving maar probeer eens in die huid te kruipen. Ik verwacht dat jij dat kan, als jij meer vanuit je gevoel schrijft. Maar dit is slechts een tip van mij! ;) Ik blijf nieuwsgierig naar jouw avonturen want het leest wederom vlot weg en gelukkig eind goed, al goed!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Blavatski, er valt nog wel het een en ander bij te schaven . B.v. de eerste twee zinnen kun je makkelijk samenvoegen. Je beschrijft ook heel gemoedelijk de omgeving e.d. Hierdoor zit er nog weinig spanning in het verhaal. Toch merk ik aan jouw beschrijvingen dat je veel ziet, want schrijven is ook 'kijken'. Ook vond ik de oplossing de stenen op te stapelen waardoor het hondje omhoog kwam wel geniaal! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik merkte ook op dat je erg vaak de Schelde noemde. Verder vond ik het nogal vertellerig overkomen, alsof we met z'n allen op een terrasje zaten en jij je verhaal deed. Toch schetst dat een soort sfeer, alhoewel ik hier en daar wat emotie mis.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve recencisten, bedankt voor de positieve en leerzame kritiek. Ik heb TWEE van DRIE "Scheldes" weggeschreven. Het was inderdaad te veel van het goede. Ik heb "water" en "rivier" ervoor in de plaats gezet. Ja, inderdaad is een Frans Bulletje geen schoonheid en is er een zekere gelijkenis met Yoda van Star Trek. Dat van de emoties, ja, daar moet ik eens zwaar over nadenken. Ik heb inderdaad hectische zaken meegemaakt in mijn leven en ik denk dat ik het niet overleefd zou hebben als men mij niet had voorgehouden dat men hier in het leven is om te leren minder emotioneel te reageren op alles. En nu ik dat zo´n beetje onder de knie heb???Ben er wat door verward - emotionele reactie :o

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de eerste versie niet gelezen, dus ik weet niet of het verbeterd is. Dit verhaal is een vertelverhaal en daar is niets mis mee. Ik vond het spannend en gedurende het lezen ging ik over het beestje inzitten. Maar gelukkig, hij werd gevonden.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb de reacties niet gelezen, maar ik vind het een geweldig verhaal. Het verdriet en naar bovenhalen heb je prima neergezet. Een mooie lentedag en een mooie wandeling zou ik veranderen. Van mooie wandeling zou je eventueel een lange wandeling kunnen maken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, ik heb geprobeerd wat meer gevoel in mijn stukje te leggen......Is het beter nu? :eek:
:thumbsup: Top! Ik ga als lezer met de HP meevoelen en ik hoop voor haar dat Yoda snel gevonden wordt. Zie jij zelf ook het verschil? Vond jij het moeilijk buiten jouw comfort zone te treden? Sorry, als ik je met mijn reactie uit jouw balans hebt gehaald. Dat was niet mijn bedoeling. Ik begrijp dat in sommige situaties gevoel het beste kan worden gematigd of zelfs kan worden uitgeschakeld om te overleven. In mijn ogen onderscheiden we ons juist door onze gevoelens, van de andere wezen op aarde. Emotie zorgt er voor dat ik mijn leven meer beleef, geeft verdieping aan de dagelijkse dingen. Ik kan makkelijk meehuilen met iemand zijn verdriet, of mijn eigen verdriet kan mij op de bodem van de put zetten. Maar enthousiasme geeft mij weer vleugels om eruit te kunnen springen. Heerlijk om met anderen blijdschap en geluk te kunnen delen. Die gevoelens wil ik ook graag delen in mijn schrijfsels en daarom mis ik al gauw de beleving van de HP in een verhaal. Compliment dat jij de uitdaging bent aangegaan en met fantastisch resultaat! Bedankt en ik lees je graag snel weer! :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, bedankt voor de fijne reactie. Ik ga Uw suggestie volgen. Hallo PetraO, bedankt voor de fijne reactie. Goedenmiddag Marietje, niks te "sorry-en" hoor; juist fijn om inderdaad uit een zekere comfortzone gehaald te worden. Het is waar dat emoties mooi zijn, maar ze maken het een mens knap lastig om op de juiste manier met situaties om te gaan. Ik heb in het verleden in vreugde en in verdriet verkeerde beslissingen genomen. Wat U beschrijft als geluk en blijdschap delen met anderen zijn (volgens ik geleerd heb) GEVOELENS, empathie hebben met de medemens in zijn wel en wee. Dat is heel mooi en positief. :p Een emotie betreft doorgaans het eigen ik.je. Ik heb daar persoonlijk heel lang over gedaan om het verschil te vinden tussen emotie en gevoelens. Voor het schrijfproces is denk ik, een goede samenwerking nodig tussen die twee, dus dank U voor Uw tip. Ik vond het helemaal niet moeilijk om de emoties die me inderdaad indertijd bestormden weer te geven, maar bij het herlezen had ik toch prikkende ogen....ik verkies geloof ik toch het rustige beekje in plaats van de wilde bergrivier...moet er nog eens goed over na denken. Het is fijn om er met iemand over te kunnen praten(schrijven).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedenmiddag Marietje, niks te "sorry-en" hoor; juist fijn om inderdaad uit een zekere comfortzone gehaald te worden. Het is waar dat emoties mooi zijn, maar ze maken het een mens knap lastig om op de juiste manier met situaties om te gaan. Ik heb in het verleden in vreugde en in verdriet verkeerde beslissingen genomen. Wat U beschrijft als geluk en blijdschap delen met anderen zijn (volgens ik geleerd heb) GEVOELENS, empathie hebben met de medemens in zijn wel en wee. Dat is heel mooi en positief. :p Een emotie betreft doorgaans het eigen ik.je. Ik heb daar persoonlijk heel lang over gedaan om het verschil te vinden tussen emotie en gevoelens. Voor het schrijfproces is denk ik, een goede samenwerking nodig tussen die twee, dus dank U voor Uw tip. Ik vond het helemaal niet moeilijk om de emoties die me inderdaad indertijd bestormden weer te geven, maar bij het herlezen had ik toch prikkende ogen....ik verkies geloof ik toch het rustige beekje in plaats van de wilde bergrivier...moet er nog eens goed over na denken. Het is fijn om er met iemand over te kunnen praten(schrijven).
:) Dank voor jouw uitgebreide reactie! Ik haal er een onderscheid uit tussen gevoelens en emotie maar ik ervaar ze zelf als synoniemen. Zoals een lezer voor zichzelf bepaalt wat hij/ zij graag leest, zo bepaald de schrijver zelf wat en hoe hij/ zij graag schrijft. Het schrijfplezier moet overheersen, blijf jezelf. ;) Als jij kiest voor het rustige beekje, is hier de positieve uitkomst dat jij daarover niet meer hoeft te twijfelen! :thumbsup: Ik blijf je graag lezen! Ik ben ook benieuwd naar jouw inzendingen van de wedstrijden. Kan ik ze ergens lezen? Bedankt voor deze gedachtewisseling, ik heb er veel van geleerd! :nod: In ieder geval een prachtzomer met veel schrijfinspiratie toegewenst! Tot gauw!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, fijn te lezen dat we van elkaar leren op deze schrijfplek. Ik heb zoëven een paar mailtjes verstuurd naar de wedstrijduitgeverijen en de vraag gesteld of ik mijn inzendingen mag publiceren. Zodra ik antwoord heb, laat ik het U weten. Ik heb de idee dat U mijn schrijfsels graag leest. Misschien kunt U eens gaan neuzen op mijn seniorenblog.be. Ik hoop dat dit niet als reclame wordt aangezien, zowel: mijn excuses aan Dries. Mijn blog heet Marijcke´s Mijmeringen en valt onder de categorie "filosofie". Ik ben daar enkele jaren actief op aan het schrijven geweest, maar door allerlei omstandigheden ben ik er voorlopig mee gestopt. Daar werd het beekje een wilde bergstroom me't familiale gevolgen (zere tenen). Bedankt voor het toewensen van een prachtzomer met veel inspiratie. Ik wens U dit eveneens toe. :confused:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje. Ik ben zojuist even gaan kijken op mijn blog "Mijmeringen" en zie tot mijn verbazing dat ik nog steeds op de top 20 van de afdeling Filosofie sta. Maakt het je misschien gemakkelijker om te vinden. wwwseniorennet.be bovenaan links rondje zoeken met "blog". Weer links op afdeling Filosofie onder de top 20 onder naam van Mam. :) Groetjes,