Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 19 - Innerlijke zoektocht

Valérie strekte zich uit op het eiland van de bloemen. Madeira. Samen met haar dochter Joni die haar tanden blootlachte in het zwembad, haar moeder speels op de mond kuste en cocktails dronk. Haar kind had jaren gevochten voor haar titel meester in de rechten en Valérie had zich vrijgevochten. Het beest had haar veel ontnomen tijdens haar opgelegde afzondering. Joni genoot van de zon, de chicklit die zij had meegenomen, de obers die haar opvraten en maakte zich zorgen om haar moeder die ‘s nachts in bed gilde. Ook hield Joni haar tegen als zij slaapwandelend vuilnisbakken buiten wilde zetten die niet op hun kamer stonden. Samen sliertten zij over smalle straatjes, bezochten malle winkeltjes en kochten felblauw geschilderde dakpannen die Madeirezen voor antiquiteiten wilden slechten. Door de dagen en de blijdschap van haar dochter heen bekroop Valérie een ongrijpbaar melancholisch verlangen naar iets dat verloren of onbereikbaar was. De 'saudade' zoals Portugezen zeggen. Enigszins teut van in de zon gedronken wijn nam Valérie haar telefoon op. Een vriendin die zij jaren niet had gesproken zei, ‘Valérie, Gé is achter zijn voordeur gevonden, ik moest het je zeggen. Morgen wordt hij gecremeerd. Je weet hoe warm het was afgelopen week, ik had een afspraak, stond voor zijn deur, ik ben weggevlucht van de stank, krijg het niet van me afgewassen, heb de politie gebeld …’ Stille tranen gleden uit Valérie’s ooghoeken die haar dochter deden fronsen terwijl zij in gedachten terugging naar de tijd dat Gé haar rozen bracht. En steevast naast haar plaatsnam als haar ontvankelijke tafel zich vulde met vrienden.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Je hebt een mooie stijl van schrijven en daarom had ik al uitgekeken naar je inzending van deze week. Wederom: mooie zinnen. De afsluitende metafoor vind ik er één om in te lijsten. Ik distilleer niet zo zeer de innerlijke zoektocht uit je verhaal. Bij mij komt het meer binnen als weggestopt verdriet dat in de ontspanning van de vakantie aan de oppervlakte komt. Binnen het woordenlimiet had ik persoonlijk de rol van Joni iets kleiner gemaakt of haar een rol toegedicht die jouw HP iets meer zou duiden (dus meer ophangen aan het innerlijke conflict). Jouw HP zou dan -in mijn beleving- krachtiger overkomen. Maar, goed geschreven, waardoor mijn kritische noot bijna geen naam mag hebben. Groet, Joanne

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Echt gezocht is er niet, maar ach ... Leuk fragment. Ik ben wel benieuwd wat voor beest hij was. Horen we dat nog?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is weer een mooi verhaal in jouw stijl! Ik blijf echter met vraagtekens achter. Ik vraag me af of er niet meer is dan een moeder die haar dochters titel meester in de rechten viert met een vakantie samen en ze daar slecht nieuws krijgen dat echtgenoot en vader is overleden. Iets zegt mij dat de moeder hier van af wist en zij gevlucht is met haar dochter. [Valérie had zich vrijgevochten. Het beest had haar veel ontnomen tijdens haar opgelegde afzondering] ? Waarom uitgebreid de vakantiebeleving van haar dochter beschrijven, is dit haar bereikte doel? De moeder met de nachtmerries van de vuilnisbakken buiten zetten? Wilde ze eerst het lijk daarin dumpen? Zij krijgt het bericht van een vriendin die ze jaren niet heeft gesproken. Gé blijkbaar wel want de vriendin had met hem afgesproken. Waarom mist zij de aandacht en hem aan haar zijde? Hoe vaker ik het lees, hoe verder ik van het verhaal af kom te staan. Ik mis de pointe maar dat is misschien jouw bedoeling want dat was de opdracht. :( Dochterlief leest toch wel mijn chicklite? :p

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Mili. Het verhaal trilt na in mijn hoofd. Cryptisch? Ja, maar door de schrijfstijl voel ik dat dat aan mij als lezer ligt. Knap gedaan. Nostalgie, oude waarden: zoiets zoekt Valérie?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik moet toegeven dat ik de zoektocht niet helemaal terug zie. Althans, het lijkt alsof Valerie op zoek is naar een nieuwe levenshouding maar dat er vooralsnog teveel lijken in de kast zitten. Die moeten eerst uit de kast, lijkt mij. Wel vind ik het verhaal bijzonder mooi geschreven. Kun je niet stiekem een kleine uitbereiding schrijven? Ik ben namelijk gefascineerd geraakt door Valerie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve feedbackers, ik heb Valérie en Joni eerst samen laten opgaan omdat beiden hadden gevochten. J voor haar titel, V voor haar vrijheid. V heeft het nodige onverwerkte bij zich; zij gilt en wil bakken afval kwijt. Ook pakt zij de 'saudade' op die over het eiland hangt. Haar ex-partner (het beest) had haar o.a. haar vrienden ontnomen. Dan slaat een wrede speling van het lot toe. Een vriendin neemt weer contact op om te zeggen dat een (wederzijdse) vriend stierf. De omstandigheden van zijn dood zijn walgelijk te noemen; alleen achter een deur in de hitte. V zal hem niet meer kunnen vertellen wat er is gebeurd; het verlies is nu onomkeerbaar. De zoektocht is innerlijk; hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen, wat is haar aandeel geweest in het verlies en heftige gemis van haar vrienden van weleer. @Joanne: Ik had de hp meer kunnen duiden maar deed het niet. @Tja: Je krijgt iedere keer een stukje toegespeeld mocht je dit willen. @Marietje: Zie hierboven en uiteraard is jouw chicklit het meest gelezen :-) @Leonardo: Cryptisch? Goed mogelijk. Ik denk weleens dat ik te moeilijk nadenk. @Anne: Fijn om te horen. @Johanna: Ja, V heeft letterlijk en figuurlijk haar 'portie lijken.' Ook ik waardeer je nieuwe avatar :-) Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties, mede omdat ik mij de laatste tijd onzeker voel over mijn schrijverij.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is weer zo lekker geschreven, dat ik bijna zou vergeten dat het ook iets moet betekenen. En dan is het best een beetje zoeken naar wat je edoelt tussen al die mooie zinnen. Je hebt hierboven inmiddels eea al verder uitgelegd en dat klopt wel met wat ik eruit haal; maar waarschijnlijk kom jij toch altijd woorden te kort om alle ideeen en bijbehorende beelden die in je hoofd springen in een verhaal samen te vatten. Geeft niets, je bent toch aan een boek bezig? Daar zal het wel passen (lijkt mij een heerlijke, zij het verontrustende, dromerige ervaring worden om te lezen).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Merci @schrijvenmaar. Je hebt gelijk, woorden en beelden bespringen mij dag en nacht. Mocht je op een dag een boek van mij lezen, dan zal het verontrustend zijn. Je zult niet weg kunnen dromen ;-).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties, mede omdat ik mij de laatste tijd onzeker voel over mijn schrijverij.
Absoluut niet twijfelen aan jouw schrijfkunsten! Jij hebt een hele mooie, uitgesproken, bijzondere, verrassende en opvallende schrijfstijl. Mij intrigeert deze hoewel ik het soms niet kan volgen en dat is frustrerend voor mij als lezer. Ik denk dat jij in de duidelijkheid voor de lezer jouw zekerheid moet zoeken. De rust om jouw verhaal zo te schrijven dat wij jouw gedachtes, jouw sprongen kunnen volgen. Jouw verhaal mag verontrustend of zelfs bizar zijn als de stukjes maar een puzzel vormen die voor de lezer bevredigend is. Zoek die grens op. In een aantal schrijfopdrachten is het gelukt jouw grens te bereiken. Dus nooit twijfelen, hooguit aan de helderheid van jouw verhaal, wat mij betreft! Herschrijven, herschrijven en de rust nemen is mijn nederige advies. I will be watching you! :ninja:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje? Blondje bloost na je gelezen te hebben. Dank voor jouw betrokkenheid met mij en dat meen ik heel serieus. Als ik helder(der) ben, krijg ik dan een van je fameuze appeltaarten :unibrow: ?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje heeft het prima omschreven, ik ben het helemaal met haar eens,Mili, ga door ga door en vertrouw in die prachtcreaties!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet mijn stijl, Milli maar dat is een kwestie van smaak hè? Je beheerst haar goed. Eén klein dingetje: Ik denk dat de Madeirezen de dakpannen wilden slijten, in plaats van slechten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @bartsnel. Leuk kennis met je te maken. Ik kan niets vinden op internet om het werkwoord slechten te staven. Wellicht is het lokaal of regionaal gebonden; het wordt in ieder geval wel gebezigd.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pleased to meet you too, Milli Ik denk bij slechten vooral aan barricades of zaken die de oplossing in de weg staan.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bekroop Valérie een ongrijpbaar melancholisch
Hoe groter je vermogen je innerlijk te verkennen, hoe melancholischer een mensch zal worden. Best aardig geschreven, Mili. :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret: Kunnen we elkaar dan in melancholie treffen? Dan vergeet ik de port en de Old Amsterdammer. Beloofd. :{}

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een prachtig droevig verhaal. De lijklucht die Ge niet gemakkelijk van zich afgewassen kreeg, geeft het verhaal dat vleugje lichtheid, dat meestal in jouw tragische stukken zit.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, je hebt een geheel eigen schrijfstijl die ik wel bewonder en vermoed ook dat het heel verschillend kan zijn wat iemand in jouw verhaaltje leest. Ik kreeg b.v. sterk het gevoel alsof gelukkig zijn niet mag: 'een verlangen naar iets dat verloren of onbereikbaar was' En ja hoor, de telefoon gaat... alsof ze het heeft opgeroepen.. Petje af, prachtig gedaan! :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Ik kan ook niet veel vinden van een innerlijke zoektocht, maar dat ligt misschien aan mij; ik vind het wel een mooi verhaal en inderdaad: de laatste zin is prachtig. :p