#19 Een mooie luchtreis - Tja
Iedereen verklaarde hem voor gek toen hij zei dat hij in zijn eentje een ballonvaart wilde maken.
Hij trok zich niets aan van die negatieve reacties, want het leek hem het ultieme genot om alleen in de lucht te zweven.
Op het moment dat hij van de grond los kwam, kwam er een verzaligde glimlach om zijn lippen.
De lucht was hemelsblauw met hier en daar een schapenwolkje. Hij werd omringd door stilte. Perfect voor zijn tocht.
Hij ging in zijn mand zitten en sloot zijn ogen.
Toen hij die weer opende was de omgeving veranderd. Huizen en bomen onder hem hadden plaatsgemaakt voor een zandvlakte. Waar was hij in godsnaam? De hemel was nog steeds blauw maar de zon was naar half zeven gegaan. Hij moest uren geslapen hebben.
Omdat hij honger had, pakte hij een in folie gewikkeld broodje kaas uit zijn tas. Terwijl hij aan het kauwen was, hoorde hij een zacht puffend geluid. De ballon leek steeds kleiner te worden en de grond kwam steeds dichterbij.
Vlak voordat de mand de grond raakte, sprong hij omhoog om zo de eerste klap op te vangen.
Hij kroop uit de mand die op de zijkant was gevallen. Welke kant moest hij op? De wijzen kwamen uit het Oosten. Daarom draaide hij de zon zijn rug toe.
Zand, zand en niets anders dan zand. Doorlopen maar, de vlakte moest ergens eindigen.
Hoe laat het was, wist hij niet, want hij droeg nooit een horloge. Wat had hij er ook aan om de tijd te weten? Hij ging in het hete zand zitten en dronk een paar slokken water. Niet te veel, want hij wist niet hoelang hij ermee moest doen. Er zaten vier flesjes water in zijn tas en vier broodjes. Na een minuut of tien vervolgde hij zijn voettocht.
Ineens verstrakte hij. In de verte zag hij iets wat op huizen duidde. Hij versnelde zijn stap en kwam in een dorp aan. Er was geen sterveling te zien, en de huisdeuren stonden open. Was het dorp uitgestorven? Waren de mensen ergens voor gevlucht? Toen hij boven een oud houten gebouwtje “pub” zag staan, ging hij naar binnen. Niemand. ‘Hallo’, riep hij hard. Geen antwoord.
Hij zocht in zijn tas naar zijn mobieltje. Vergeten. Hoe had hij zo stom kunnen zijn om daar niet aan te denken? Aan de wand in de pub was een ouderwetse zwarte telefoon bevestigd.
Hij pakte de hoorn van de haak. De lijn was dood.
Wat nu?
Hi Tja, Je start met
Dank je. Ik wilde er geen
Een zoektocht naar de
Ik heb de paniek later
Herziene versie. Iedereen
Tja Ik begrijp dat hij de weg
Bedankt voor je uitgebreide
Zo beter?
Goed verhaal. En het kan meer
Voor mij leest het leuker en
Dan loop je daar met je goeie