Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#19 - Tranenregen

Tranenregen Het begint donker te worden. Ik voel een druppel op mijn neus. Ik strek een vinger uit en stop het topje in mijn mond. Ik ruik de verse regengeur en denk aan jou. Mama wilde dat ik weer naar binnen kwam. Ze heeft pannenkoeken gemaakt, speciaal voor mij. ‘Een stapel van minstens acht’, zei ze. Want zeven is mijn record, weet je nog? Maar vandaag heb ik geen honger. Misschien zou ik wel nooit meer honger hebben. Bijna ben ik weer bij papa’s huis. Het is de dertiende keer. Het ongeluksgetal. Ik zorg dat hij me niet kan zien en kruip de oprit op. Ik staar naar de straat, waar ik nog even was gestopt om de rits van mijn tas beter dicht te doen. Was het daar al misgegaan? Dan hoor ik mijn vader rommelen in zijn garage. Snel, weg. Straks loopt ‘ie nog met me mee, helemaal naar huis. Dat zal mama niet leuk vinden. Als ik takken van de bosjes langs de weg opzij duw, valt er een traan op de hardgroene, kleine blaadjes. Dan druppen ze net zo hard als de regenspetters die je nu koud en nat zullen maken. Ik moet en zal je vinden. Het spijt me zo... Thuis ga ik tegen de voordeur aan zitten. Mijn kont wordt nat, maar dat maakt me niet uit. Dat verdien ik. Wat zou je denken, nu je ergens op me ligt te wachten? Je weet toch dat het niet expres was? Dat ik je hoofdje boven de rits had gelaten omdat je anders niet kon ademhalen? Je zal wel bang zijn. Helemaal alleen, zonder mijn armen om je heen. Mijn moeder opent de deur, ik val plat op de grond. Nu moet ik nog harder huilen. ‘Morgen zoeken we wel verder,’ zegt ze. ‘Kom nu eten.’ Ik weet niet meer wat ik moet doen, of hoe ik moet lopen. Mijn tranen hebben mijn gezicht verstijfd en mijn zicht vertroebeld. Mijn beste vriend, al mijn hele leven lang. Ik hoop dat een ander kindje je heeft gevonden, dan ben je tenminste niet alleen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mimmi Ik vind het een originele insteek, maar de "stem" (woordgebruik, intonatie, "wijsheid") vind ik niet consistent passen bij de hp die ik schat op een jaar of acht gezien de innige relatie met haar pop/knuffel. Dat verwart me en duwt me uit het verhaal. (NB: wel slim aangeduid zonder het expliciet te benoemen!) Een zeurtje: "weet je nog" is voor mij een nekhaaroprichter. Het wijst op de schrijver die de lezer informatie dumpt (de personages weten het immers al!). Ik snap overigens ook de relevantie niet van dat record, maar dat zal aan mij liggen. Een trucje om infodump te omzeilen is de informatie onderdeel te maken van personage-ontwikkeling. Dat is in zo'n kort stukje niet eenvoudig.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje Leonardo! In dit geval was het geen informatiedump naar de lezer toe, ik bedoelde de 'weet je nog' eigenlijk om de lezer te kunnen laten zien hoe de HP alles met haar knuffel deelt. Vandaar ook de relevantie. Voor mij dan ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, ze praat met haar knuffel die kwijt is ... Die telepatische laag miste ik :). De relevantie van delen met haar knuffel is begrijpelijk, maar de inhoudelijke relevantie van zeven/acht/record niet. Edit: ik dacht de moeder een record van zeven pannenkoeken had gemaakt, maar ik zie nu dat je bedoelt dat de hp er liefst zeven kan verorberen (als record). Ik zal er verder niet over doorzeuren.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk stukje. Verhalen met het perspectief bij een kind zijn altijd moeilijk: ik begin er niet aan. Gek toch, iedereen is kind geweest, maar je weet niet meer hoe en wat je toen dacht, op wat flarden na dan. De band met die knuffel vind ik sterk overkomen.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mimmi, Een zoekgeraakte pop. Origineel gevonden en met veel lading in de afsluitende zin. Daar houd ik van. De flashback vond ik in dit fragment goed werken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb het twee keer moeten lezen om door te hebben wat er was gebeurd. Die pannenkoeken begreep ik wel. Zonder 'weet je nog' vind ik het sterker. Begrijp ik het goed dat het een jongenspop was? Of was het een beer? Nu word ik toch wel nieuwsgierig.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat verdrietig. Ik hoop van harte dat de knuffel wordt teruggevonden. Uit ervaring weet ik hoe dramatisch een knuffelvermissing kan zijn. Ik werd meegesleept in het verhaal. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begreep niet zo snel dat het om een knuffel ging en dat het was geschreven vanuit het perspectief van een kind. Een kind zonder zijn knuffel is al ontroostbaar en de ouders zijn ook nog gescheiden, dat maken geen 80 pannenkoeken goed! Heb jij bewust gekozen voor het begin met 3x ik? Ik lees het als een opsomming, de sfeer komt pas bij: [en denk aan jou] toen had jij mij pas te pakken, werd ik nieuwsgierig en las ik verder. [Als ik takken van de bosjes langs de weg opzij duw, valt er een traan op de hardgroene, kleine blaadjes] Deze zin haalt mij uit het verhaal omdat ik het niet logisch vind. Dit is wel heel toevallig dat al rennend en takken wegduwend, er precies een druppel op het kleine hardgroene (?) blaadje valt. Ik begrijp dat jij hiermee aan wilt geven dat het kind begint te huilen maar kan dat ook door bijv. te vertellen dat de hoeveelheid tranen in de regendruppels opgaan? Of door de vraag dat het onduidelijk is dat de wangen nat worden van de regen of van eigen tranen? Vanuit mijn eigen ervaring als moeder weet ik hoe ontroostbaar een kind kan zijn bij het verlies van de knuffel maar ik vul dat gevoel niet in vanuit het verhaal. Een originele invulling!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal! Marietje, ik begrijp wat je bedoelt, goede tips. Tja: het is een knuffelhondje. Wit met zwarte stippen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal! Marietje, ik begrijp wat je bedoelt, goede tips.
Misschien werkt het jij- perspectief hier goed? Dan kan de verteller het kind omschrijven in volwassen woorden? - Jij duikt weg in de bosjes zodra jij Papa in de keuken ziet staan. Als hij je weer naar Mama brengt zal je haar vannacht weer horen huilen. Zo snel als jouw kleine beentjes je kunnen dragen ren je door de bosjes weer terug naar jouw andere huis, terug naar Mama die op je wacht met pannenkoeken. Alsof die je troost kunnen bieden. Inmiddels regent het tranen over jouw wangen. Je mist het wollige oortje om ze droog te deppen. Kletsnat ga jij voor de deur zitten. etc. - Dit is slechts uit losse pols geschreven maar begrijp jij wat ik bedoel? Dit fragment schoot ineens door mijn hoofd en ik moest het even met jouw delen! ;)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal vanuit het perspectief van een jong kind. Ik moest het alleen twee keer lezen voor ik door had dat het om een verloren knuffel ging. Ik dacht aan een jong hondje, vooral door de zin `straks loopt ie nog met me mee, helemaal naar huis´, maar bij tweede lezing begreep ik dat het kind bang is dat de vader meeloopt. Enfin, goed gedaan en de clou helemaal tot het eind bewaard.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mimi, ik vind het prachtig bedacht, een kind dat haar knuffel kwijt is plus het gegeven dat haar ouders gescheiden zijn. Om over te denken nog een aandachtspuntje, zegt een kind b,v.: 'Mijn tranen hebben mijn gezicht verstijfd en mijn zicht vertroebeld'?Ik denk dat je dat beter in 'kindertaal' kunt weergeven Verder schitterend gedaan! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal gelijk Alicia! Bedankt ook jokezelf en Indrany :)