Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #18 - Mexico-Nederland

Ik krijg een terugspeelbal van Klaas-Jan en ik sprint zo hard als ik kan over de rechterflank richting Guillermo Ochoa. Ik probeer met overstappen de bal mee te nemen en zoek de ruimte. Miguel Layún maakt een sliding maar weet de bal niet af te nemen. Ik ren door en weet met mijn linkervoet de bal nog net van de achterlijn af te houden. Ik probeer Diego Reyes uit te spelen, als Rafael Márquez zijn rechtervoet vooruit steekt. Dit is mijn moment. Ik trek mijn rechterknie extra hoog op en laat me in het strafschop gebied plat op mijn buik vallen. “Yes! Eindelijk valt hij voor de verleiding!”. Het publiek juicht, de euforie laait op. Zal Proença ons een strafschop geven? Ik hoor hem fluiten en hij trekt een gele kaart uit zijn borstzak. De Mexicanen lopen tegenstribbelend naar m toe. “Jaa!, ik heb het voor elkaar, en in gedachten hoor ik hoe de verslaggever roept. “Overtreding op Robben in het strafschopgebied! ”. Ik pak de bal en neem hem onder mijn arm mee. Klaas-jan besluit de strafschop te nemen en al stuiterend zie ik hoe hij geconcentreerd oogcontact met Ochoa probeert te ontwijken, al wachtend op het sein om Nederland naar de volgende ronde te schieten. Proença discussieert en doet Andrés Guardado een gele kaart cadeau. Ik neem mijn positie in en kijk gespannen vanuit het middenveld naar de uithaal van de strafschop en het publiek is in alle staten. De dug-out stroomt leeg en het team duikt bij de afzetting van het veld over Klaas-Jan heen. Ik lach, steek mijn armen in de lucht en klap. Ik geniet van het publiek, wat uitbundig juicht en bekijk de uitlating van de jongens een afstand. Jasper weet een bal in de korte hoek op te vangen en een volgende bal die voorbij het doel rolt weet hij over de achterlijn weg te lopen. Net als hij opnieuw wil uittrappen klinkt het eindsignaal. Ik kan het nauwelijks geloven. Met twee vuisten gebaar ik naar het publiek, en de oranje menigte springt op de tribunes. Het lawaai is oorverdovend, het moment magisch. We zijn door!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Indrany, Een verfrissende interpretatie van de opdracht. Erg leuk gedaan. Er staan nog wel een aantal kleine foutjes in, maar daar ga ik me niet aan wagen. Het zijn namelijk kleine foutjes, foutjes die je maakt als je iets misschien te snel hebt gedaan. Aangezien we hier niet in een Nederlandse les zitten kunnen ze achterwege gelaten worden. Ik lees jouw verhalen graag, doorgaans zijn ze een toevoeging aan dit forum. Ook lees ik de verhalen van andere deelnemers graag om eigenlijk dezelfde reden. Ik hoop dat je begrijpt waarom ik deze opmerking(en) plaats. Met een hartelijke groet, Johanna

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Indrany, geweldig moedig van je om het perspectief van Robben te Kiezen. Het is je gelukt om er een heel spannend verhaal mee te schrijven. Proficiat!

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
# Johanna, tuurlijk begrijp ik je! En zeg vooral de spelfouten. Altijd welkom! Daar ligt vaak mijn negatieve kracht in het schrijven. # Odile, Thanks, moest nodig weer een keertje met iets goeds komen, na de waardeloze niet willende stukken van de laatste keren. hahahaha Misschien kun jij me helpen Odile, Hoe laat je schrijftechnisch zien dat iemand een zin denkt. Ik heb in dit stukje maar wat geprobeerd. Zet je het dan tussen haakjes? En hoe maak je dan het verschil als iemand vanuit het denken iets gaat zeggen? Kun je echt goed schrijven vanuit het denkende perspectief van een persoon? Ik heb eerder gehoord dat je dat niet moet doen, maar meer moet schrijven uit show don't tell. Maar dat werd een beetje heel erg lastig. Daarom was dit wel weer een gewaagde zet, om verbeterpunten tevoorschijn te toveren.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goh, wat leuk dat je in het voetbalteam stond. Je hebt wel degelijk show in je verhaal gestopt. Hopelijk speel je tegen Argentinië ook goed. Ik vind een leuke invalshoek.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrany, Mooie invalshoek. Mijn complimenten. Uit je posts maak ik op dat je leergierig bent en graag feedback wenst om daarvan te leren. Ik heb weliswaar niet alle wijsheid in pacht, maar ik zou je graag een aantal tips aan de hand doen om je tekst sterker te maken. Tussen de regels door lees ik dat je gezwoegd hebt om een pareltje neer te zetten. Dit maak ik o.a. op uit: "en ik sprint zo hard als ik kan.' In spreektaal of b.v. in een brief zou je denk ik niet een dergelijke zin zo formuleren. Immers, wanneer iemand sprint doet-ie dat al in de hoogste versnelling. Het doet mij vermoeden dat je te krampachtig er een mooi stukje van hebt willen maken. Mijn advies is: laat dat los. Schrijf vanuit je gevoel en/of ideeën, herlees het hardop, analyseer, schrap en lees het opnieuw op spel- en stijlfouten. Je schrijft vanuit 1e pv (ik) en toch voelt je hp niet dichtbij. Ik kruip nog niet in zijn hoofd. Je zou dit kunnen ondervangen met gedachten óf door het met minder afstand te schrijven. Wat bedoel ik met dat laatste? Je gebruikt werkwoordvormen als: proberen, laten vallen, horen en zien. Als je die werkwoorden zou schrappen en de zin zou herformuleren zonder die werkwoorden, dan breng je de ik-figuur in de beleving van de lezer dichterbij. Voorbeeld: Ik probeer met een overstap de bal mee te nemen OF met een overstap neem ik de bal mee. Zie je het verschil? Indien je wilt benadrukken dat het een poging is, beschrijf dat dat in een nieuwe zin. Je kunt dit b.v. met show doen of gedachte hoe hij zwoegt om zijn doel te bereiken. Ik hoop dat deze tips iets voor je toevoegen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw JoanneE. Wat een supertip. Ik ga het verhaal n keer voor mezelf overnieuw schrijven en met jouw tips ns kijken of t lukt om nog dichter bij de speler te komen. Het was voornamelijk goed kijken bij de samenvattingen om te zien hoe Arjen beweegt en reageert. Als je hem beschrijft moet het natuurlijk wel zo realistisch mogelijk overkomen en kloppen. Mooi voorbeeld erbij. Helemaal toppie!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad heel lief van Joanne om zo uitgebreid tips te geven. De tip die ik ga geven over denken komt (in mijn eigen woorden) uit het boek 'voor de vorm' van de schrijfbibliotheek: Gedachten mag je gewoon weergeven, en dit doe je zonder aanhalingstekens. Als je dan overgaat naar dialoog doe je wat gezegd wordt tussen aanhalingstekens. Daardoor merkt de lezer dat het ene gedachten zijn en het andere gesproken. Sommigen zetten gedachten in schuin schrift om het duidelijk te maken. Gedachten zijn een gewoon onderdeel van een verhaal en als je ze uitschrijft zegt het niets over wel of niet tell in plaats van show gebruiken.