Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#18-Nederland/Mexico. Titel: Wim

Wim Deze zondagavond hadden uitnodigende kroegen, huiskamers en pleinen de straten leeg getrokken. Ook in Anna’s straat klonken er geen nerveuze claxons en ronkende uitlaten; geluiden die dagelijks haar dakkapel binnendrongen. In deze ambiance, waarin alleen nog kwetterende vogeltjes ontbraken, kon Anna geconcentreerd de laatste penseelstreken aanbrengen. Ze moest de deadline halen. “Liefje, toe. Kom nou naast me zitten. Het begint zo.” had Dirk gezegd. Ze had haar schouders opgehaald en een oud overhemd van haar bankzitter gepakt. In 1992 had ze, uitgedost in oranje, de mannen voor het laatst toegeschreeuwd en toegejuicht. Alleen voor Wim Kieft zou ze nu weer een knieval maken. Volgens Dirk was Kieft bijzonder: zijn kopballen waren van ongekende klasse en als geen ander kon hij de buitenspelregel omzeilen. Dat had Anna allemaal niets gezegd. Wim Kieft was inderdaad bijzonder, hij had iets speciaals. Het was de twinkeling in zijn ogen die haar hadden beroerd. Gedreven door krachten die ze herkende uit haar verkeringstijd met Dirk, had ze naar Wims welgevormde bovenbenen, zijn souplesse en zijn te korte short gekeken. God, wat had ze graag zijn bezwete lijf willen betasten, willen opsnuiven. Toen. En nu… De stationsklok in haar werkruimte tikte rustgevend door; geen moment was het overstemd geweest door gejuich, toeters of claxons. Wel had er beneden een vloek geklonken, ongeveer een uur nadat ze naar haar atelier op zolder was gegaan. Anna keek naar de wijzers en schudde haar hoofd. Nog een paar minuten. Ze moest opschieten; een verlenging werd haar niet meer gegund. “Ja! Ja! Sneijderrrrrrr!” joelde Dirk beneden. Anna slaakte een zucht. Haar opdrachtgever zou onwaarschijnlijk nu binnen een half uur op haar stoep staan. Op een afstand bekeek ze opnieuw het schilderij en rustig mengde ze de kleuren op het palet. Ze bewoog haar hoofd dichter naar het doek en precieus bracht ze met de kwast de laatste accenten aan. Een laatste blik, een laatste streek, een laatste afscheid… “Jaaaaaaaaaaaah!” Servies viel in de huiskamer aan diggelen en Anna’s kwast, die schoot uit. Oranje verf spetterde tegen haar overhemd en een lange streep schoot van de voet van Wim. Haar Wim…

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig was het oranje. Stel nu dat je er Anna er per abuis groen, wit en rood op had geknoeid? Na wat gegoogle kwam ik erachter dat ik de mening van Anna niet deel over Wim Kieft. Ik vind het een mooi stuk. Mooi geschreven en heel menselijk.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Johanna Ik heb nooit idolen gekend, maar altijd een zwak voor Wim Kieft gehad (en nog steeds). Op dit WK is Wim weer terug als analist en ik juich en geniet van zijn pretogen. Ahhhh... ben ik dan de enige die zijn serene uitstraling ziet?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
#2, Soms heb je dat met iemand. Toen hij heel jong was had hij nog wel iets stouts zag ik net. Zelf heb ik eerder een zwak voor het foute Rock 'n Roll achtige type.... Die tegenstelling is, denk ik, te groot. Neemt niet weg dat het een mooi verhaal is.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een goed verhaal. Helemaal geen interesse in voetbal, maar wel in een geweldige spits. Ik vind het klasse hoe mooi je alles hebt omschreven.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#2, Soms heb je dat met iemand. Toen hij heel jong was had hij nog wel iets stouts zag ik net. Zelf heb ik eerder een zwak voor het foute Rock 'n Roll achtige type.... Die tegenstelling is, denk ik, te groot. Neemt niet weg dat het een mooi verhaal is.
Echt? Een foute Rock & Roller? Wow.... graag zou ik eens een verhaal daarover van jou willen lezen :)

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Jules. Wim Kieft was ooit Europees topscorer. Ach, net als Anna keek ik liever naar de nabeschouwing om in de poppetjes van zijn ogen te kijken. Mijn man blijft daarom lachen..... en als een nuchtere dame; ik ook.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, wat een ondeugende gedachten! En hij belt zo ook nog aan! Ik ben benieuwd naar het vervolg. :unibrow: Mooi verhaal, het idool op een voetstuk gezet. Originele invulling van de opdracht. Helaas is de twinkeling al een tijdje uit de ogen van Wim Kieft. Hij deelt wel jouw passie want hij heeft een boek geschreven. ;) Met gevoel geschreven!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, ha.... Marietje! Als ik het me goed herinner, was er ooit een lunch of diner met Wim Kieft te winnen met een of andere wedstrijd. Toch maar niet meegedaan. Zijn ogen fonkelen prachtig op het beeldscherm, maar ik zit toch liever tegenover manlief aan de eettafel. Maar.... zijn uitstraling blijft er een uit duizenden. Ja.... hij heeft een (onthullend) boek geschreven. Laatst zijn interview daarover gevolgd. Kopen? Denk het niet. Maar, hij blijft een pracht mens. Dank voor je compliment. Ik heb ook jouw inzending gelezen. Morgen geef ik je met een fris hoofd feedback. Arghhh.... het veren kussen roept mijn naam. Tot morgen, Marietje.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven JoanneE, en Wim mag best even neergezet worden in positieve zin, door jou. Het gedrag van zijn laatste tijd was niet goed, dat weten wij en hij ook, maar de persoon Kieft blijft, en toont karakter. Goede tekst!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een verfijnde, stilistische manier van je uiten. Het heeft ook iets verdroomds. Je verhaaltjes zijn tableautjes. Een woord dat ik niet goed plaats: precieus.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verdroomds. Je raakt daarmee een gevoelige snaar. Het is mijn makke. Ik neig telkens opnieuw de positieve kanten te belichten, zelfs van de antagonist. Het schurkt dicht tegen 'verdroomds' aan, wanneer je het afpelt. Anderhalf jaar geleden heb ik mijn pen weer opgepakt en de feedback op mijn schrijfsels overall was: liefelijk. Het was complimenteus, maar het verhulde waar mijn verbeterpunten en leertraject in het schrijven ligt: mijn personages buiten mijn comfort zone neer te zetten. Je genoeglijke feedback getuigt (voor mij) dat het oefenen, oefenen en oefenen blijft op (onder andere) de reflecties van de ziel. Dank voor het lezen en je reactie, Mili.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven en humoristisch. Die Kieft had wel iets, ja, hij bleef altijd een ondeugend knulletje.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi stukje. Grappig, dat je je die te korte short herinnert. Dat geeft net dat beetje extra lading. Het boek 'Kieft' is overigens zéér de moeite waard.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja... die te korte shorts. In de loop der jaren zijn die minstens 3x langer geworden. Ik verwacht dat meer vrouwen gepassioneerd naar voetbal zouden kijken, als die shorts uit de jaren '80 en begin '90 weer zijn herintrede deed. :) Je maakt me met je opmerking nieuwsgierig naar het boek van Kieft. Doorgaans ben ik niet zo'n liefhebber van autobiografieën. Hmmmm.... herbezinnen. Dank voor je leuke reactie!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@JoanneE: [en de feedback op mijn schrijfsels overall was: liefelijk. Het was complimenteus, maar het verhulde waar mijn verbeterpunten en leertraject in het schrijven ligt: mijn personages buiten mijn comfort zone neer te zetten.] Ik heb hier over na moeten denken. Er is m.i. niets op tegen dat je je eigenste stijl excelleert/sublimeert. Zoals dat jij prachtige verdroomde sprookjes gaat/kan schrijven. Dat men je opzoekt/van je wil lezen, je herkent omdat jij met name bij je stijl blijft. Neem 'Kikker' van Max Velthuijs. (Max was een vriend van mij en ik mis hem nog steeds). Begrijp je de vergelijking die ik maak?

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de naam Max Velthuijs ging niet direct een belletje bij me rinkelen, maar toen ik -na googleen- de afbeelding van de kikker zag.... ja, toen wist ik het meteen. Bijzonder dat je hem persoonlijk hebt gekend en via google krijg ik de indruk dat het een bijzonder mens is (geweest). Ik kan me -voor zover het mogelijk is- voorstellen dat hij een enorm gemis voor je moet zijn. Ik begrijp wat je bedoelt met de vergelijking die je trekt. Je hebt een scherp observatievermogen, omdat ik me deels er in herken. En eerlijkheidshalve is het weleens door mijn hoofd geschoten om me te focussen op sociale thema's voor kinderen. Leuk detail: als kind kreeg ik niet genoeg van sprookjes. Daarnaast is psychologie één van mijn interessegebieden en aan de OU gevolgd. Ik laat het bezinken, want één van de dingen die ik erg waardeer is dichtbij jezelf te blijven. Zie je mijn struggle? Mili, ik ben meer dan blij met je reactie. Erg attent en lief. Het doet me goed om veel redenen. Lieve groet, Joanne

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal waarbij de tegenstelling desinteresse voor de wedstrijd en fascinatie voor Kieft mooi tegenover elkaar staan. Het uitschieten met de verf geeft het stukje een mooie afsluiter.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja... die te korte shorts. In de loop der jaren zijn die minstens 3x langer geworden. Ik verwacht dat meer vrouwen gepassioneerd naar voetbal zouden kijken, als die shorts uit de jaren '80 en begin '90 weer zijn herintrede deed. :)
Als ik die korte broekjes zie van vroeger kan ik niks anders doen dan keihard lachen. Wat zagen die dingen eruit zeg! :D Sorry, maar ik heb liever de broekjes die ze momenteel hebben ;)

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, Anne! Blijkt maar weer dat een dergelijk detail als een te korte short bij de lezer blijft hangen. Leuk! Ik kan je geen ongelijk geven dat de huidige (lange) shorts veel moderner zijn en gekleder ogen, maar in de hitte van Fortaleza (was het niet 39 graden Celcius?) zou zo'n korte short voor de voetballers een verademing zijn geweest. Ach, ik vind het ook geen straf wanneer de gespierde bovenbenen in beeld worden gebracht.... :)