Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#18 - Tequila Sunrise

Tequila sunrise ‘Doe ons nog twee keer hetzelfde’, roept hij naar de ober. Zijn vingers vormen een V in de lucht, dan strijken ze door zijn zwarte, halflange haar. De geur van zijn parfum wordt sterker. Ik voel zijn armhaartjes langs de mijne strijken. ‘Het moet nu wel gebeuren, als Nederland zich nog wil kwalificeren’, zegt de Franse commentator. Naast me klinkt een kort, hoog lachje. Een warme hand schuift over mijn ontblote knie. De snuivende ademhaling verzwaart. Ik kijk om me heen, op zoek naar verlossing. Het kleine terras zit bomvol. De stoeltjes zijn zijdelings naar het grote televisiescherm gedraaid. Het donkergroene shirt naast me is eenzaam. Er klinkt een ambulance, dan het harde getoeter van een geïrriteerde bestuurder. Normale geluiden voor een zondagavond in Parijs. ‘Twee keer tequila sunrise’, kondigt de ober aan. Naast de kleurrijke cocktails laat hij een bakje pinda’s achter. De hand die eerst nog op mijn knie lag, klemt zich nu om het koele glas. De condens verschijnt meteen. Terwijl hij het rietje in zijn mond neemt, heft hij zijn wenkbrauwen. ‘Het beste uit Mexico, niet?’ Ik knik. Binnenin kook ik. Dan wordt er gescoord. Voor ik het doorheb, sta ik op, mijn armen in de lucht, en ontsnapt een luide ‘YES’ mijn lippen. Ook de man naast me is opgestaan. Zijn gezicht onthult zijn ongeloof. Hij gooit het rietje op de grond en drinkt een flinke teug uit zijn glas. ‘Wat vervelend voor jullie’, zeg ik. ‘Verlenging.’ Hij scheurt zijn blik van het scherm naar mij, zijn uitdrukking verandert. Hij buigt zich naar me toe, zijn lippen naderen mijn oor. Hij fluistert. ‘Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo erg.’ Terwijl ik langs het vettige haar staar, herken ik een bekend gezicht. Eindelijk. Ik zwaai energiek, en druk hem de cocktail in zijn handen als hij de lege stoel naast me inneemt. Hij geeft me een kus. ‘Sorry, file.’ Als ik zeg dat het gelijkspel is, kijkt hij met een schuin oog naar de buurman die zich nu op het scherm concentreert. ‘Mooi’, zegt mijn vriend tevreden. ‘Ik weet wel wie er gaat winnen.’

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurt: de hoofdpersoon zit op een terras in Parijs met een plakkerige Mexicaan? Deze zin: De hand op mijn knie klemt zich nu om het koele glas vond ik lastig. Gebeurde dat tegelijkertijd? Verder: een leuke scène die aangeeft hoe iedereen is begaan met het lot van het Nederlands elftal (o.a. duidelijk gemaakt omdat de ik-figuur juichend omhoog springt).

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja prettig leesbaar. Wel jammer dat de vet-harige kerel aan haar knie moest zitten. Daar wordt je niet bepaald gelukkig van, ook niet tijdens een avondje voetballen neem ik aan. Prettige schrijfstijl, graag gelezen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk verhaal. Ze laat de hand op haar knie toe? Ik zat ook even met die zin. Misschien was het logischer geweest als zijn hand van haar knie naar zijn glas gaat. Ze zwaait energiek en tegelijkertijd duwt ze hem een cocktail in de hand? Ik zwaai energiek en zo gauw hij op de lege ... (?) Vanbinnen kook ik. (?)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, ik schaar mij achter de opmerkingen van Tja. Je roept een intieme sfeer op, de hp laat zich bepotelen, accepteert een tequila en zijn armhaartjes terwijl zij van binnen kookt en op een ander wacht. Je plaatste mij even terug op een Parijs' terras :-).

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De Mexicaan (of i.i.g. een Mexicaanse supporter) had uiteindelijk het nakijken. Een met Tja's opmerkingen. De hand op mijn knie klemt zich nu om het koele glas. >> De hand die net nog op mijn knie lag, ... Het viel me verder op dat je komma's na het afsluitende aanhalingsteken van een dialoogzin plaatst. De meeste uitgevers plaatsen die erbinnen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mimmi, fijn om even op een terras in Parijs te zitten, ook al zit er onverwachts een hand op mijn knie en voel ik okselhaar waarvan ik me afvraag van wie dat is... Brengt me even terug naar Frankrijk waar ik de wedstrijd heb gevolgd, terwijl ik in principe voetbalontduiker ben... Ik vond jouw stukje heerlijk levendig.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal, nuttig commentaar :) Ik heb de gekke zin aangepast. @Odile > toevallig, ook in Frankrijk? @Leonardo Pisano > grappig, nooit over nagedacht. Altijd geleerd dat de komma binnen de aanhalingstekens valt als de komma tot het citaat behoort. Ik heb zelf journalistiek gestudeerd, dus misschien is dat het verschil > verslaggeving vs literatuur?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaaltje. Ik vraag me af waarom ze die hand op haar knie toestaat. Kon ze hem niet per ongeluk raken met haar vuist terwijl ze opsprong?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo Pisano > grappig, nooit over nagedacht. Altijd geleerd dat de komma binnen de aanhalingstekens valt als de komma tot het citaat behoort. Ik heb zelf journalistiek gestudeerd, dus misschien is dat het verschil > verslaggeving vs literatuur?
Staat bekend als ELDA-regel: Eerst Leestekens, Dan Aanhalingstekens. Ik kan overigens met je meegaan dat er wat voor is te zeggen de komma buiten de aanhalingstekens te plaatsen. Ook de Schrijfwijzer van Renkema propageert die stijl, als ik me goed herinner. Zolang je het consistent doet, is dat natuurlijk prima (en gemakkelijk aan te passen aan de huisstijl van een uitgever).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed leesbaar, leuk verhaal. Alleen vind ik het vreemd dat de HP de intimiteitjes zonder weerstand toestaat, terwijl haar vriend in aantocht is. Maar ja, ik ben een man. Misschien te weinig lef? Over de komma: Ik heb geleerd dat deze na het sluitingsteken hoort als de zin daarna eindigt. Gaat het citaat door, zoals Mimmi bedoelt, hoort de komma m.i. ervoor. Dan hoort die namelijk bij het citaat. julesdulac.nl

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha! Jouw eerste verhaal! Nogmaals welkom. Vlot geschreven met de dialogen erdoor heen, leest goed. Ik begrijp wat jij wilde zeggen van de hand om de knie en dan naar het glas. Qua inhoud vind ik het ook vreemd dat zij alles toelaat terwijl ze zit te wachten op haar vriend en duidelijk niet gecharmeerd is van de flirter. Goede opbouw met een afsluitend plot. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi terrastafereel. Ik vind die rol van de buurman juist mooi toegepast om de spanning te verhogen. Wat gaat deze man doen? Hoe ver kan hij gaan? Je weet dat jouw vriend niets van dit contact gezien zal hebben. Als lezer weten wij meer en daardoor heeft de eindzin ‘Ik weet wel wie er gaat winnen.’ voor mij een lief effect. Het geeft een geruststellende gedachte, want de HP weet ook wel wie er gaat winnen. Niet die gast met zijn vette haar!