Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #18 - De operatie

Mijn maag verwurgt me bijna. Ik wil een luchtje scheppen, maar ik durf niet weg te gaan. Dokter De Goede en zijn team zijn nu al vijfenvijftig minuten bezig met Juanita. Ze kunnen elk ogenblik klaar zijn. Mijn dochtertje is nog maar acht. Ik omklem het kruisbeeldje dat om mijn nek hangt. Waarom, God? Waarom moet zij een acute blindedarmontsteking krijgen? Ze is mijn alles, nadat mijn vrouw vorig jaar is verongelukt. ‘Routine-ingreep,’ had De Goede gezegd. ‘Gaat zelden mis.’ Caramba! Zelden is niet nooit. Ik knijp mijn handen tot vuisten. Het is stil op deze vroege zondagavond. Ik drentel heen en weer op de gang. Niet rennen, hangt er aan de muur. Lijdzaam afwachten maakt me gek. Ik zeg de zuster dat ik toch maar een frisse neus ga halen. ‘Geef me uw mobiele nummer, meneer Arrelano,’ zegt ze. ‘Dan bel ik u, zodra er nieuws is.’ Elke keer dat ik een klapdeur passeer, ben ik bang dat ze achter mijn rug definitief sluiten. De gang is als een fuik waaruit terugkeer onmogelijk is. Mensen kijken samen tv in een ontspanningsruimte. Voetbal. Mooi spel, al heeft het me mijn knie gekost. Ach natuurlijk! Mexico speelt tegen Nederland. Aan de bedrukte spanning op de gezichten te zien gaat het niet goed. Zou de operatie ook ...? O mijn God, is mijn mobieltje genoeg opgeladen? Mijn ademritme schiet omhoog. Heb ik wel bereik? Gelukkig, genoeg energie en voldoende signaal. Ik zucht en dwing mijn ademhaling tot rust te komen, terwijl ik naar buiten loop en de zuurstof naar binnen zuig. In ... uit. In ... uit. Gejuich doet me opkijken. Ik moet weer naar binnen! Bij de klapdeuren zet ik mij schrap, maar ze klemmen niet. Als ik weer voorbij de wachtkamer loop, is de sfeer opgeklaard. ‘Twee-één,’ roept er eentje. Hij steekt zijn duim op. Vreemd genoeg lucht zijn gebaar mij op. Dan gaat mijn telefoon. Een sms’je. Ik begin spontaan te huilen. ‘Hé kerel, zo erg is het toch niet dat ...’ De rest hoor ik niet meer, terwijl ik ren in de gangen waar niet mag worden gerend.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een mooi geschreven maar zeer emotioneel verhaal. Zo'n verhaal waarvan je denkt: hopelijk raakt het niet eens iets van de waarheid ongeacht de manier waarop de operatie verloopt. Doordat er geen duidelijkheid is over het verloop van de operatie, grijpt het nog meer aan. Ik tast in het duister. Leonardo, ik bewonder je schrijfstijl.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangrijpend verhaal en evenzeer aangrijpend geschreven. Je weet, dat ik een liefhebber ben van verhalen die je raken in emotie of in hun schoonheid van woorden, cadans, opbouw en originaliteit. Eén klein puntje dat ik weliswaar goed gevonden vond, maar de tranen (lees emotie) vond afzwakken. Jouw hp is volgens mij een Mexicaan, waardoor zijn tranen ook als gemengde tranen geïnterpreteerd (dochter + verliespartij Mexico) kunnen worden. Als moeder wil ik in dit verhaal alleen de emotie van de vader voor het kind voelen.... Ver gezocht, ik weet het.... maar, ik ben nu eenmaal zo'n emotiekikker. Goed geschreven, Leonardo!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna - dank je wel. @JoanneE. Je hebt wel een punt. Ik wilde misschien te veel in deze korte scène verwerken. Anderzijds gaat de wedstrijd helemaal aan de hp voorbij, terwijl dat nomaal gesproken voor een Mexicaan in Nederland een sterke binding zal hebben.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik kan niet ontkennen dat het een goed geschreven verhaal is. Voetbal interesseert de hoofdpersoon geen donder. Logisch als zijn dochter onder het mes moet. Wat mij wel verbaast, is dat ze 's morgen wordt geopereerd, terwijl de voetbalwedstrijd pas om zes uur 's avonds begint. Zolang heeft de operatie vast niet geduurd.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doordat er geen duidelijkheid is over het verloop van de operatie, grijpt het nog meer aan. Ik tast in het duister.
Te subtiel is mijn makke en valkuil, maar volgens mij is de afloop van de operatie wel duidelijk ... @Tja - de vroege zondagavond: is dat niet een uur of zeven? Er staat ook dat ze 55 min bezig zijn.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontroerend verhaal dat voor ouders van een ziek kind wel goed herkenbaar zal zijn. Dat omdraaien van de maag bijvoorbeeld. De stress zit er goed in, en wordt mooi gespiegeld in de voetbalkijkers, waar de hoofdpersoon langs loopt met zijn ziel onder zijn arm.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi verhaal, met veel aandacht voor het gevoel van de ik-figuur die in een verschrikkelijke situatie zit. Het laat duidelijk zien dat de emoties vanwege zo'n wedstrijd nogal, uhm, overdreven zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wetende dat jij een subtiele schrijver bent, kon ik mij dus voor mijn hoofd kletsen dat ik je Spaanstalige verwijzingen niet meteen had opgepakt. En dat je hp dus een Mexicaan kon zijn. Een volgende keer zal ik attentiever je prachtige verhalen lezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een aangrijpend maar mooi verhaal. Ik heb medelijden met hem, nu hij een weduwnaar is en in zijn eentje zijn dochter moet opvoeden. Dat zal vast niet gemakkelijk zijn. Hopelijk is de operatie goed gegaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Leonardo, ik dacht altijd dat ik goed ben in begrijpend lezen. Deze keer faal ik wonderbaarlijk, mag ik aan het einde van de week (of nu meteen) een aanwijzing :(?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldende taal die mij emoties kneedde terwijl ik naar een klapdeur keek, de geur van het ziekenhuis vermeng met jouw verhaal, nou dan klap je door de klapdeur met deze tekst, potverdorie nog aan toe. Mooi!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne en Johanna. Denk je dat een verkeerde afloop per sms zou zijn medegedeeld? Nee dus, dat doet niemand, en zeker geen attente verpleegster die hem zijn mobiele nummer heeft gevraagd. Blijft over een neutraal bericht of een positief bericht. De hp barst in huilen uit. Dit duidt op bevrijdende tranen, dus een positief bericht. Als het neutraal zou zijn geweest (operatie is afgelopen, of zo) dan zou hij zich, vermoedelijk met een knoop in zijn maag of zo, teruggespoed hebben, maar zonder te huilen. @Maddie - ik begrijp dat het voor jou in je huidige conditie extra lading heeft. Ik hoop dat voor jou aan het eind van de gang een witte trap omhoog gloort.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah! Ik zie hem! Bedankt voor de uitleg. Zoals ik al zei, ik ben niet goed ik het herkennen en het oppikken van onderliggende gedachten en subtiele hints.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie#17, Anne. Ben je het met me eens dat lezen zo interessanter is? Je als lezer sterker in het verhaal betrekt? (Afgezien of ik het in dit specifieke geval niet TE subtiel heb gedaan.)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, Misschien vergezocht, ik dacht dat het sms'je ook willekeurig kon zijn .Maar dat HP door het geluid van zijn telefoon weer op een onaangename manier terug de realiteit in werd gezogen. Dat hij niet wist hoe snel hij moest teruggaan naar de afdeling (en gelukkig, de deuren deden het nog).

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht aanvankelijk dat je de wedstrijd vanuit Mexicaans perspectief had beschreven. Dat vond ik al een vondst. De Mexicaan in Nederland met andere zorgen aan zijn hoofd dan Mexico-Nederland zet de wedstrijd in een ander licht. Goed gedaan. Ook ik had de clou niet direct te pakken. Nu wel :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi stukje. Als muggenzifter :o twijfel ik over 'Ik begin spontaan te huilen.' Uit #16 begrijp ik dat je het huilen op zichzelf in reactie op een sms bericht bedoelt als hint naar de goede afloop van de operatie. Dan zou ik overwegen om 'spontaan' schrappen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Woody. Je hebt wel een punt. Ik bedoelde met "spontaan" uit te drukken dat het huilen ook voor de hp min of meer verrassend was, iets wat hij normaal niet doet. Ik zal erop kauwen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Woody. Je hebt wel een punt. Ik bedoelde met "spontaan" uit te drukken dat het huilen ook voor de hp min of meer verrassend was, iets wat hij normaal niet doet. Ik zal erop kauwen.
Misschien zou jij er 'show' van kunnen maken? [ Een traan ontglipt/ ontsnapt uit mijn ooghoek.] Overigens een fantastisch verhaal! Gevoelig weergegeven en een originele insteek om juist een alleenstaande bezorgde Mexicaanse vader als ik persoon te gebruiken. Zijn ongerustheid beeldend uit laten komen in het heen en weer lopen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, bedankt voor het meedenken. Ik heb een heel andere opvatting over Show, Don't Tell dan wat jij aangeeft met die biggelende traan. Een discussie hier gaat te veel off-topic. Als je wilt, stuur me maar een pb. Dan stuur ik je wat.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, bedankt voor het meedenken. Ik heb een heel andere opvatting over Show, Don't Tell dan wat jij aangeeft met die biggelende traan. Een discussie hier gaat te veel off-topic. Als je wilt, stuur me maar een pb. Dan stuur ik je wat.
Denk ik te begrijpen wat Show, Don't Tell inhoudt, blijkt het weer van niet! :( Ik stuur een PB want ik wil het graag weten! Bedankt alvast!

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw. Mooi geschreven. Best maf, dat op zo'n moment het WK er ineens niet meer toe doet, vind je niet? Terwijl op een beter moment niets belangrijker lijkt dan het WK. Mooi beeldend geschreven. Kan ik nog wel wat van leren. :-)