Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#17 Terrasje pikken

‘Hé, hallo!’ Ik kijk op van mijn glas vers frambozensap naar een lachend gezicht met zonnebril onder een breedgerande strohoed. ‘Je herkent me niet, hè?’ Met een brede armzwaai doet ze haar bril af. ‘Ik ben het!’ Ik zie het nog steeds niet. ‘José!’ ‘Ah, José,’ zeg ik en ik hoop dat ze de aarzeling in mijn stem niet hoort. ‘Hoe ís het met jou?’ ‘Goed,’ zeg ik. Geen idee wie het is. ‘Wat doe jij tegenwoordig?’ en in een adem door: ‘Mag ik erbij komen zitten?’ Ze trekt een stoel naar zich toe voor ik nee kan zeggen. Als ik dat al gedurfd had trouwens. ‘Ik ben freelancer,’ zeg ik verbouwereerd. ‘Interessant zeg. In welke sector?’ Ze wenkt een ober en bestelt een Campari Tonic. Ik heb nu twee mogelijkheden. Liegen of de waarheid zeggen. ‘Ik zit in het huishoudmanagement.’ ‘Ben jij zo iemand die je kunt inhuren voor de was, de strijk en de boodschappen! En heb je veel adressen?’ ‘Nee, niet zoveel. Eén om precies te zijn.’ José gooit haar hoofd achterover en schatert het uit. ‘Je bent gewoon huisvrouw! O Maaike, wat zeg je dat grappig.’ Dit is mijn kans. ‘Maaike?’ zeg ik zo verbaasd mogelijk. ‘Ik heet helemaal geen Maaike.’ ‘Echt niet? O sorry! Ik dacht echt dat je Maaike was.’ ‘Geeft niks hoor. Een vergissing is menselijk.’ José zet haar bril terug op haar vuurrode gezicht, staat op en koerst tussen de tafeltjes door naar de verste uithoek van het terras. De ober volgt haar met het glas Campari. Terwijl ik haar nakijk, gaat mijn mobieltje. Ik open het klepje en zie dat het Robert is. ‘Dag lieverd,’ zeg ik blij. ‘Met Maaike.’

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Leest lekker weg. Vermakelijk. Het einde zag ik wel aankomen.
Ik heb nu twee mogelijkheden. Liegen of de waarheid zeggen.
En loog ze nu wel of niet? Of ontbreekt daar iets als "Ik kies voor de gulden middenweg."?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal, prima oplossing om beleefd doch vriendelijk van iemand af te komen. Goed gedaan!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verrassende ontmoeting op het terras. De dame wordt niet negatief belicht, loopt schamend weg, waardoor de HP mij niet zo sympathiek over komt. Biecht ze haar leugen meteen aan manlief op?

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
GE-WEL-DIG! Echt super geschreven, helemaal mijn ding! hahahaha.. Zo goed gevonden. Prachtig! Alle lof voor jou. ( En daar is even niets over gelogen. :-) )

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel, het wordt nu echt wel tijd om te reageren ;-) Beste Ostinato: Ze loog wel en ze loog niet; ze loog over haar naam, maar niet over haar dagelijkse bezigheden. Marietje: of ze haar leugen opbiecht? Ik ben niet zeker, maar ik denk het wel. Verder zeer bedankt voor de hoopgevende commentaren. Dat geeft moed! (Hoe krijg je trouwens zo'n mooi kadertje bij het weergeven van citaten?)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gedaan, Annetteke! Ik heb een zeurpuntje: ‘Wat doe jij tegenwoordig?’ en in een adem door: ‘Mag ik erbij komen zitten?’ Het [en in een adem door] is contraproductief omdat je tijdens het lezen het gesprokene juist niet in een adem doorleest. Ik zou het gewoon schrappen, dan spreekt het voor zich. Hier en daar kun je wat bijv nmwd schrappen, maar ik zit aan de zuinige kant van het spectrum, dus ik zal dat voor een volgende keer bewaren :-) Ook dialoogregie als in "zeg ik zo verbaasd mogelijk" is een punt om aan te werken. Als vuistregel is het goed om met een dialooglabel slechts uit te drukken wie wat zegt. Hier "misbruik" je het label om te duiden hoe het wordt gezegd (want het is volstrekt duidelijk dat Maaike het zegt). Het is een vorm van uitleg aan de lezer. Succes!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annetteke, wat leuk en spitsvondig bedacht. Een bijzondere oplossing om te doen alsof je Maaike niet bent, zo kom je nog eens op ideetjes... ;-) Ik vond het verrassend en origineel, de complimenten! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die zogenoemde 'zeurpuntjes' zijn zo gek nog niet, Leonardo Pisano. Ik denk dat je gelijk hebt :) En Alicia: Dank voor de pluim!