Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#17 Zomerkennis - Suze

Suze. Tussen mijn eerste en tweede biertje in, stond ze voor me. “Dag, Adriaan,” zei ze. Het timbre in haar stem klonk nog net zo als in mijn herinnering. De tijd en de oceaan die ons hadden gescheiden, had dat niet vervaagd. De stemmen van vrouwen die ik daarna had leren kennen, hadden nooit zo warm geklonken als de hare. “Ik heb lang naar je gezocht,” zei ze. Ik zette mijn hand boven mijn wenkbrauwen en keek omhoog in de zon. Ze was mooi, nog steeds. Gebruinde, strakke benen staken onder haar zwierige rok van batikstof uit en nog steeds droeg ze slippers. Slippers, waarop ze lichtvoetig over witte zandstranden had bewogen, fantaserend over onze toekomst. Hand-in-hand. Haar donkere ogen hadden gefonkeld, net als de sterren waaraan we onze eeuwige trouw beloofden. “Dus dit is jouw vrouw?” De warmte in haar stem was even snel verdwenen als ik uit haar leven. Ik knikte en keek opzij. “Carin, dit is Suze.” “Suze Rumena?” Suze glimlachte en ik kon niets meer uitbrengen. ‘Ik heb veel over je gehoord,’ zei Carin. Suze kuchte. “Maar niet alles.” Ze draaide langzaam haar hoofd naar mij en keek me indringend aan. “Ik ben niet alleen.” Tinggal dengan saya: het waren de laatste woorden die ze me had nageroepen, maar ik was niet bij haar gebleven. Ik was te jong en bang. In Nederland wilde ik haar vergeten en zou ik haar hebben vergeten als Suze niet mijn hand op haar buik had gelegd. Na dat moment heb ik altijd naar het juiste gezocht. Toen ik het eenmaal wist, was het moeilijk om het juiste te doen. “Met wie ben je hier dan?” Carin keek mij en Suze beurtelings aan. Haar opengesperde ogen bevestigden haar vermoeden dat altijd tussen ons in had gestaan. Suze legde haar hand op mijn onderarm. “Ik heb haar gehouden, Adriaan.” Ze draaide zich om en wenkte een jongedame die aan de overkant van het terras stond. Ze was licht getint en ergens had ze iets vertrouwds. Ik wist het. Suze had het juiste gedaan. In gedachten proostte ik op het leven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tsjee, heftig verhaal! Erg mooi geschreven. Morgen lees ik het nog eens om zeker te weten dat ik het goed heb geïnterpreteerd.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dat is wel een verrassing als je je kind treft 'terwijl je niet eens wist dat ze bestond. Goedlopend verhaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal neemt je mee, en dat in slechts 350 woorden. De tekst straalt veel kracht uit, maakt mij als lezer nieuwsgierig. Knap gedaan, de drie ontmoetingen die plaatsvinden, dragen dit sterke verhaal.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor het compliment, Maddbrug. Soms zweven er zo veel gedachten door mijn hoofd voor een verhaal, waardoor ik geneigd ben uit te wijden. Deze opdracht met een woordenlimiet is dan ook zo prettig om me te focussen. Erg leerzaam en erg leuk om te horen -voor mijn ontwikkeling- dat het geslaagd is. Dank je wel.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goed geschreven, JoanneE. Ik vind wel dat de hp errug relaxed reageert op het aanschouwen van zijn onbekende dochter.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Ostinato. In dit verhaal heb ik het gemoed van de hp centraal willen stellen. Hij ontmoet de liefde van zijn leven en vlucht letterlijk en figuurlijk voor de verantwoordelijkheden die hij op jonge leeftijd nog niet kon dragen. Als hij jaren later verneemt dat zijn liefde hun kindje toch heeft gehouden, begrijpt hij dat Suze het juiste heeft gedaan. Iets, wat hij niet kon op jonge leeftijd en ook later niet (met de wijsheid om het leed te verzachten). Diep van binnen heeft hij altijd geweten dat Suze hun kindje heeft gehouden, waardoor hij ingehouden reageert.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Joanne, en subtiel geduid. Ik vraag me wel af, of zo'n ontmoeting/confrontatie op een terrasje niet onlogisch is. Maar ja, in fictie kan veel, zo niet alles.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch wel zijn dochter. Ik twijfelde eerst omdat ik de tijd die tussen de ontmoeting van nu en toen niet helemaal kon inschatten. Das wel een hele grote verrassing. Hopelijk kan hij de tijd inhalen met zijn dochter.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan JoanneE, ik vind je zinnen altijd zo prachtig! Vooral dit stukje: Slippers, waarop ze lichtvoetig over witte zandstranden had bewogen, fantaserend over onze toekomst. Hand-in-hand. Haar donkere ogen hadden gefonkeld, net als de sterren waaraan we onze eeuwige trouw beloofden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Joanne, ik kan mij deze keer niet vinden in je tekst. Het komt mij ongeloofwaardig over dat Suze lang naar Adriaan zoekt en hem dan zomaar op een terras ziet. Met zijn vrouw nog wel. En dat zij later haar/hun dochter wenkt om te komen. Het is te vooropgezet. Dan is het m.i. het timbre --> dat timbre --> had deze niet vervaagd zoals ik niet denk dat je handen boven wenkbrauwen zet. [Na dat moment heb ik altijd naar het juiste gezocht. Toen ik het eenmaal wist, was het moeilijk om het juiste te doen]. Deze zinnen ontgaan mij.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joanne, ik kan mij deze keer niet vinden in je tekst. Het komt mij ongeloofwaardig over dat Suze lang naar Adriaan zoekt en hem dan zomaar op een terras ziet. Met zijn vrouw nog wel. En dat zij later haar/hun dochter wenkt om te komen. Het is te vooropgezet. .
Sorry dat ik me ermee bemoei, maar ik vind het niet te toevallig. Ik heb me dan ook voorgesteld dat Suze lang naar hem heeft gezocht, eindelijk heeft gevonden en heeft besloten om 'toevallig' langs te komen lopen. Misschien dat ik er naast zit hoor!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. Ik waardeer dat zeer. @Leonardo, in fictie kan uiteraard veel. Bij het schrijven van dit verhaal had ik geen toevallige ontmoeting in mijn hoofd. Adriaan en Carin wachten op Suze (ze arriveert tussen het eerste en tweede biertje, voorts is er niet de schrik of verbazing van haar komst). Misschien toch te subtiel geduid. Aanvankelijk had ik wel een zin die het duidde maar sneuvelde wegens het max. aantal woorden. @Anne, dank je wel. Leuk om te horen dat je geniet van bepaalde zinnen. Stimuleert om ze te blijven verzinnen. @Johanna, ja... zijn dochter. Het was gisteravond ook laat dat je het las. Met een frisse blik of een tweede keer lezen, zie ik vaak ook weer nieuwe dingen in een tekst. @Mili, ik snap je punt. Zie ook mijn comments bij Leonardo. Fijn, dat je kritisch bent/blijft. Dat helpt een ieder scherp te blijven. Door je opmerking (en die van Leonardo) bemerk ik dat mijn opzet / mijn beleving niet helemaal door mij is overgebracht of in elk geval het realistische niet heb kunnen aantonen binnen het limiet aan woorden. Mijn referentiekader was het tv-programma Spoorloos, waarbij moeders en vaders ook op de bonnefooi hun geliefden gaan zoeken. Het is natuurlijk HET timbre. Dank, ik pas het aan. Wat bedoelde ik met het juiste? Na zijn vlucht rijzen de vragen. Het is de zoektocht die daarop volgt, de innerlijke zoektocht naar het juist handelen. Hij is nog jong en kent nog niet alle antwoorden op levensvragen. Naarmate hij ouder wordt, leert hij wat juist is. En, wanneer hij dat weet is het verdraaid moeilijk om zo te handelen (hij laat immers alles bij het oude). @Anne, ik denk niet dat je er naast zit. Wél geeft het aan hoe persoonlijk de beleving van een tekst is. En dat is alleen maar mooi! Groet, Joanne

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, heftig onderwerp. Hoewel er nog veel vragen door mijn hoofd blijven spelen (waarom heeft het zo lang geduurd hem te vinden, waarom staat de dochter eerst nog achteraf, hoe is het voor de dochter, de vrouw) vind ik toch dat veel vertelt in weinig woorden. Knap gedaan.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Graag gelezen. Het verhaal komt duidelijk binnen. Misschien is het onlogisch om elkaar op een terrasje te zien, onmogelijk is het niet. Er gebeuren wel vreemdere dingen. Eigenlijk was ik wel benieuwd geweest naar de reactie van Carin. Maar ja, daarvoor is het verhaal te kort.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe Carin zou reageren? Zullen we er een happy end van maken? Na de eerste schrik sluit Carin de dochter van Adriaan in haar armen. De champagne wordt op tafel gezet en ze vieren het nieuwe begin. De zon brandt op de bleke huiden en dan beslissen Adriaan en Carin het: ze steken gauw de oceaan over om ook hen te bezoeken (onverwachts :) ). Proost! Dank voor het lezen en je feedback, Tja.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe Carin zou reageren? Zullen we er een happy end van maken? Na de eerste schrik sluit Carin de dochter van Adriaan in haar armen. De champagne wordt op tafel gezet en ze vieren het nieuwe begin. De zon brandt op de bleke huiden en dan beslissen Adriaan en Carin het: ze steken gauw de oceaan over om ook hen te bezoeken (onverwachts :) ). Proost!.
haha, nu gaat het wel heel snel! en het was al zo'n groot verhaal voor zo weinig woorden - ook ik had het idee dat er een paar grote sprongen gemaakt werden, dat dit verhaal beter in 500 woorden gepast had. de zin die begint met de opengesperde ogen vind ik ook raadselachtig

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een prachtig, gevoelig verhaal in 350 woorden! Dit vind ik een mooie zin: [De tijd en de oceaan die ons hadden gescheiden, had dat niet vervaagd.] :thumbsup: Nu ik de reacties lees had ik ook niet door dat het geen toevallige ontmoeting was. Bij tweede lezing zitten er subtiele verwijzingen in zoals, [ “Maar niet alles.”] [ '"Ik ben niet alleen"] Goed de gevoelens verwoord. Jouw handicap is de limiet van woorden. Ik worstelde ook met een verhaal dat meer dan 350 woorden eiste dus heb ik een ander verhaal geschreven! Erg goed gedaan!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Telkens ben ik op zoek naar de balans qua grootte verhaallijn en het overbrengen van de emotie binnen het woordenlimiet. Lukt het me in een kleine verhaallijn ook 'gevoelig' te schrijven? Dat is mijn leertraject. Ik ben dan ook bijzonder in mijn nopjes met deze wekelijkse schrijfoefening. Het doet me daarom goed om te horen dat je de subtiele verwijzingen en er een aantal mooie zinnen eruit haalt. Die ingrediënten moeten dus blijven, hetgeen mij bevestigd om bij de volgende opdracht het verhaal 'kleiner' te maken. Piehhh.... lastige opgave. Marietje, dank je wel voor je waardevolle feedback.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Telkens ben ik op zoek naar de balans qua grootte verhaallijn en het overbrengen van de emotie binnen het woordenlimiet. Lukt het me in een kleine verhaallijn ook 'gevoelig' te schrijven? Dat is mijn leertraject. Ik ben dan ook bijzonder in mijn nopjes met deze wekelijkse schrijfoefening. Het doet me daarom goed om te horen dat je de subtiele verwijzingen en er een aantal mooie zinnen eruit haalt. Die ingrediënten moeten dus blijven, hetgeen mij bevestigd om bij de volgende opdracht het verhaal 'kleiner' te maken. Piehhh.... lastige opgave. Marietje, dank je wel voor je waardevolle feedback.
Jij bedankt voor jouw leerzame inzending! Soms moet ik accepteren dat een verhaal te groot is voor het limiet en dan laat ik het spijtig gaan. Maar ik schrijf het dan wel want wie weet voor een andere opdracht! Tenslotte moet het uit mijn hoofd! Het helpt ook wel om dan alleen een detail of scene uit het verhaal te pakken en die zo te schrijven dat het past in de opdracht. Bij dit verhaal in mijn hoofd vond ik dat zonde, deed afbreuk aan het verhaal en heb ik het los gelaten. Dit klinkt heel zwaar maar schrijven is ook voelen, intuïtie! Maar zo heerlijk om te doen! :)