Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weekopdracht 17 - Zomerkennis

Er komt er weer eens één op me af. Vanaf mijn plek op het terras zie ik hem goed aankomen. Het is een man, midden twintig, donker haar. Ik reken terug, dit moet er één uit mijn tijd in Utrecht zijn. "Ha, meneer Hofjes, toch?" Ik knik. "Wat leuk om u nou nog eens tegen te komen!" Ik glimlach zwakjes naar de jongen en zeg: "Insgelijks." Ik bekijk zijn gezicht nog eens goed. Hij komt me niet bekend voor. Om me een houding te geven zeg ik: "Hoe gaat het ermee?" "Goed, ben geschiedenis gaan studeren." Nu moet ik echt glimlachen. "Dat is goed om te horen." Altijd leuk. Ik besluit de gok te wagen. "Wat was je naam ook alweer?" Zoals verwacht kijkt de jongen licht teleurgesteld. Dat doen ze altijd. Meestal vermijd ik het om naar hun naam te vragen en houd ik het gesprek kort. Als ik wel naar hun naam vraag krijg ik dat sippe gezicht te zien. Ze verwachten altijd dat ik ze nog herken. "Joost. Joost Zinger." "Ah ja." Even blijft het stil. Dan lacht Joost plotseling en zegt: "Weet u nog, toen Laura een keer vergeten was dat ze huiswerk had? Ik zal nooit vergeten hoe u haar toen vijf minuten lang in stilte aanstaarde. De hele klas lag in een deuk maar Laura is van schrik nooit meer haar huiswerk vergeten." Ik herinner me Laura net zomin als ik me Joost herinner. Wel tientallen keren heb ik een leerling op die manier aangestaard. Werkt altijd. De herinnering doet Joost in gedachten verzinken. Ik voel een nieuwe 'weet u nog?' opkomen en kap het gesprek snel af. Als de jongeman wegloopt kan ik een glimlach toch niet onderdrukken. Het is goed om herinnerd te worden.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leerling onthoudt zijn juf altijd maar de juf mag, na 500 leerlingen of meer, wel een missertje maken, spreekt de juf in mij jou toe. Leuk verhaal Jael!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal en o zo herkenbaar. Vele basisschoolleraren herkennen me niet, terwijl ik ze altijd enthousiast begroet. Het levert soms nog wel tenenkrommende situaties op :lol:

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jael. Jouw stukjes komen altijd als een verfrissende regenbui na een snikhete dag en zo ook nu weer. Wel een paar zeurpuntjes (zie dat maar als voor mij noodzakelijke medicijnen). - [Om me een houding te geven ...] is uitleg. Laat de dialoog voor zichzelf spreken of druk zijn ongemakkelijkheid uit met lichaamstaal (hij pakte zijn glas bier en draaide ermee in zijn handen, bijv). - [Ik besluit de gok te wagen.] vind ik te zwaar aangezet in deze situatie. Er staat toch niets op het spel? - [Ah ja]. Een komma achter Ah is m.i. beter. Dan vertraag je en lijkt de leraar zich iets te herinneren (voorgewend, dat wel, maar toch). Het komt mij dan natuurlijker over. - Vijf minuten aanstaren vind ik overdreven, onrealistisch lang (wel leuk gevonden). Zo, genoeg gezeurd voor vandaag. Ik kijk uit naar je volgende post!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jael, Zo nu en dan kom ik oud-leraren tegen en stel ik mezelf de vraag of ze mij nog herkennen. Ik groet dan zacht, niet te enthousiast.... voor in het geval ze echt geen flauw idee zouden hebben. Jouw verhaal is dus heel herkenbaar geschreven en ik vond het goed werken dat je voor twee mannen hebt gekozen. In aanvang wekt dat veel vragen op en heb je mijn aandacht vast. Groet, Joanne

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jael, In het begin lijkt de docent/leraar zich te ergeren. Later moet hij toch echt glimlachen, op het eind weer en zijn conclusie is positief. Mijns inziens haal je hiermee het conflict onderuit.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind de laatste zin juist een leuke uitsmijter. Ik zie het begin meer als onzekerheid.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Jael, origineel bedacht. Ik vind de laatste zin eigenlijk wel mooi. Ondanks dat de ontmoeting 'leeg' lijkt, doet het hem goed herinnerd te worden. (Het verhaaltje zou eventueel ook kunnen eindigen met 'Ik voel een nieuwe 'weet u nog ...?') dan krijgt het wel een hele andere wending... ;-) :thumbsup: