Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#17 - Liesje

"Oh nee! Nee! Echt waar? Lisette? Ben jij dat? Oh ik krijg het zowat aan m’n hart. Even op adem komen. Wat is me dat lang geleden zeg. Is deze vrij? Ik kom even bij je zitten hoor, vind je niet erg toch? Mijn hemel, Lies, wat zie je d’r uit. Nee, zo bedoel ik dat niet, laat me naar je kijken. Zo anders dan toen, bedoel ik. Met dat mantelpakje en die dure schoenen. Wel even wat anders dan die afdankertjes waar je altijd in rondliep. Maar ja, wat wou je ook, he, als je ouders niks te makken hadden? Een sherry graag, ober. Medium ja. Maar wat een weertje anders he? En wat vind ik het ontzettend leuk om jou weer eens te zien. Wat dacht je, ik pak lekker even een momentje voor mezelf? Of zit je op je minnaar te wachten, ha ha. Nee, geintje joh, ik weet al jaren dat je lesbisch bent. God, dat wist het hele dorp voordat je het zelf wist, ha ha. Dus als je al op iemand zit te wachten, is het vast een minnares, ha ha. Maar even zonder dollen, ik ben echt zo blij om te zien dat het goed met je gaat. Ik vind het altijd zo fijn als mensen uiteindelijk toch goed terecht komen. Mmm goeie sherry. Proost! Op de goede afloop. Je ziet er echt goed uit, Liesje. Ze kunnen zoveel tegenwoordig he? Nou ja, ik zeg altijd maar, ieder zijn ding. Het gaat ook uiteindelijk om de binnenkant, toch? Daarom. Maar je bent nog steeds niet echt een prater he?"

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, je komt ze tegen. Geen enkele ruimte voor een gesprek, mensen die een constante monoloog voeren. Vaak is het wel makkelijk. Heel grappig gevonden, erg leuk.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Invullen, oordelen, vooroordelen, geen woord tussen te krijgen. Gezellig gesprekje, Ostinato. Goed neergezet.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, hier is inderdaad geen speld tussen te krijgen. Leuk gedaan! Maar ik snap nu niet helemaal wat er met die Lisette aan de hand is. Ze is dus lesbisch, maar uit het verhaal maak ik ook op dat het een transgender is aangezien er wordt opgemerkt dat 'men zoveel kan tegenwoordig'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pffff, mijn ogen toeteren! Wat een kwebbel! Erg leuk verhaal en herkenbaar die praatzieke mensen... :puke: Origineel bedacht, goed geschreven!

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. @Anne Ik had zelf meer iets als een hazenlip in gedachten, maar het kan eigenlijk van alles zijn. Misschien komt die transgender-associatie van dat andere verhaaltje?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zult ze maar treffen..... iemand die een monoloog voert. Ik zou dan net zo lief alleen naar het terras gaan om dan echt te genieten van mijn drankje en het zonnetje.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo beledigend, die oude kennis..Goed neergezet, ik wilde het mens een mep geven. Volgens mij is er niets bijzonders aan Liesje. Dat idee zit meer in het hoofd van dat mens met de spraakwaterval.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. @Anne Ik had zelf meer iets als een hazenlip in gedachten, maar het kan eigenlijk van alles zijn. Misschien komt die transgender-associatie van dat andere verhaaltje?
Ah zo! Dat maakt veel duidelijk :)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Perfecte monoloog. Erg grappig en o zo herkenbaar. Prachtige weergave van hedendaagse spreektaal, met vileine onderstromen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het verhaaltje getuigen van een vrouw die zich geen houding weet te geven. Zou me niks verbazen als die op een gegeven moment uit de kast komt. Taalzeurtjes (zeldzaam bij jouw verhalen, Ostinato): ik mis komma's bij de tussenwerpsels (zeg, hoor, he >> hè, e.d.)

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel, Leonardo. Die weggelaten komma's zijn bewust om een ademloos effect te bereiken. Die 'he's, dat is ook bewust. Ik dacht zelfs dat het gewoon mag zonder accentje. Deze dame zegt zo vaak hè dat de vele accentjes m.i. storend zouden zijn. Edit: spreektaal dus.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je toelichting. Ik heb het verhaal inderdaad bijna ademloos gelezen. Ik snap wat je bedoelt, maar een komma is niet per definitie alleen een rustpauze maar ook een structuurelement. Als ik 'haak' als lezer omdat ik de zinsstructuur moet ontcijferen, al is het maar een fractie van een seconde, dan doe je m.i. je beoogde effect ten minste voor een deel teniet. Anderzijds ben ik iemand die kommagevoelig is, waar vele andere lezers dat veel minder zijn, dus wat wijsheid is, moet jij als schrijver zelf uitmaken. Wat betreft hè/he ga ik niet met je mee. Juist een accent helpt mij de toon te begrijpen. Zonder de accent grave kan het ook hé zijn en ook dat is dan een haakmomentje voor mij. Ter toelichting: haken is een verstoring van mijn fictieve droom c.q. leesbeleving. In zo'n klein stuk maakt dat niet veel uit natuurlijk. PS: ik lees je stukken altijd met veel genoegen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik aarzel altijd om 'he' te gebruiken vanwege die stomme, on-Nederlandse accentjes. Maar in spreektaal kan je er niet omheen. Misschien is mijn accentloze compromis inderdaad niet zo gelukkig. Die komma's, ik begrijp je. Het was een bewuste keuze en ik had er al eerder commentaar op verwacht. Ik ben me bewust van jouw gedetailleerde kennis van de taal en jouw bezwaren verbazen me niet - zeker niet omdat je taaltechnisch gezien gewoon gelijk hebt. Nog iets waar niemand iets over gezegd heeft: de tekst heeft geen alinea's. Ook vanwege het ademloze effect. Normaliter verfoei ik dit soort massieve blokken tekst, maar in dit geval leek het functioneel. P.S. Dank voor het compliment :)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, Ostinato, die ene alinea voelt natuurlijk en draagt beslist bij aan het beoogde, ademloze effect! Eigenlijk zó natuurlijk dat het me niet is opgevallen :-)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ostinato, wat een originele insteek, de complimenten! Herkenbaar ook, de types die andere mensen geen ruimte geven in een gesprek. Tegelijkertijd zit er in de monoloog een mooie spanningsopbouw waar de minachting vanaf spat. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog iets waar niemand iets over gezegd heeft: de tekst heeft geen alinea's. Ook vanwege het ademloze effect. Normaliter verfoei ik dit soort massieve blokken tekst, maar in dit geval leek het functioneel.
Dat klinkt nu flauw, maar dat wilde ik inderdaad zeggen. Pfff, dacht ik toen ik het las, maar ik begrijp ook dat dat precies de bedoeling was ;)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog iets waar niemand iets over gezegd heeft: de tekst heeft geen alinea's. Ook vanwege het ademloze effect. Normaliter verfoei ik dit soort massieve blokken tekst, maar in dit geval leek het functioneel.)
ja, hoort hier echt! en precies lang/kort genoeg om het niet storend te maken, m.i.