Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 17 - Zomerkennis

Drie maanden had zij hem niet gezien. De man die zij daarvoor had aanbeden, zat grauw tegenover haar, de lachrimpels als karrensporen. Hij was gekleed in de elegante jas die zij samen kochten, de bijpassende sjaal die haar dochter hem schonk, omgordde zijn keel. De zon stortte goud naar beneden, zij was gehuld in een luchtig kleedje en samen vormden zij op het terras een typisch paar. Aftastend, hij was op een onbekende fiets gekomen, nam zij hem met sceptisch geloken oogleden waar. Druppels lekten gestaag uit zijn poriën en zij kreeg de eerste gewaarwording van een ranzig verhaal. Of zij koffie voor hem wilde bestellen, geld had hij niet. Koppen verder, natte sjekkies draaiend, vertelde hij haar dat zijn PTSS-therapie had gefaald. De omver gemaaide maten, de darmen waarmee hij touwtje sprong, waren beelden die voor altijd op zijn netvlies gebrand zouden staan. Kortom, hij kon het leven niet meer aan. De avond zelf zou hij zich van het balkon van zijn gehuurde kamer storten. De karrensporen doorgroefden nu zijn hele gelaat en niet te onderdrukken belletjes borrelden als in een glas champagne bij haar naar boven. De pathologische fantast had in geen enkel land gevochten en zich eerder vergrepen aan een niet-aflatende reeks oorlogsfilms. Schaterlachend sprong zij op van haar stoel en zei hem ‘top, moet je doen vanavond, succes honey’, sprong op haar fiets en was verdwenen van het doorzengende terras. [voor de insiders: ik heb geloof ik een fietsfobie overgehouden van de laatste opdracht :-)]

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, weg met die rotzooi. Wat een plork zeg. Zo realistisch zijn films nu ook weer niet. Wat de fiets betreft, het is ook gewoon een makkelijk vluchttuig. Fiets, fiets nu het nog kan....

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb genoten van jouw eerste alinea's! Heerlijk gewoon! :) Op zijn mili's! :thumbsup: Ik herken de pathologische leugenaar weer, klopt dat? Weer mooi omschreven de karresporen, omgordende sjaal, de zon die goud stort. Lekker te lezen en inderdaad: Fiets, vrouwke, fiets!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
A Mili story, geweldige woordkeuze, beeldend en schokkend. Ze rijdt, rinkelt, zonder stuurloos te zijn, en zoekt haar weg, links of rechtsom, ze vindt m wel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest hem twee keer doorlezen voor ik hem snapte, maar het blijkt dus een leugenaar te zijn. Ze heeft hem goed te kijk gezet, zo hoort het :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili - o, wat kun je mooie woorden op papier krijgen en o, wat blijf je daardoor zichtbaar als schrijver. PTTS > ik denk dat je PTSS bedoelt? Mijn taalzeurtjes slik in verder in, anders krijg ik een overdaad aan medicijnen (Zie commentaar op Jaels verhaal).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als jij zoiets als dit schrijft: de darmen waarmee hij touwtje sprong,, raak ik in een lachstuip, terwijl zoiets toch best erg is. Daarom hou ik van jouw stijl. Goed dat je hoofdpersoon die vent op zijn nummer zet. Hij gaat echt niet uit dat raam springen. Dit soort types haalt de honderd.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Mooi geschreven! Ik smulde van de beeldspraak, waardoor een verhaal voor mij gaat leven. Goed, hoor!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna B: klopt, de werkelijkheid is vele malen absurder dan een film. @Marietje: top dat je de engnek herkent en verder doe je mijn hartje kloppen :-) @Maddbrug: je reactie deed mij verstillen want naast je compliment is je tweede zin zo treffend. @Anne: ik schrijf de hele tijd over leugenaars; ik heb mij in het onderwerp vastgebeten. @Schrijvenmaar: ik hoop dat ik je kan blijven bekoren. @Leonardo: ik ben blij dat je mij leest en corrigeert. Weet je wat heel leuk is? Nieuwe woorden verzinnen die dan door je omgeving rondzingen. @PetraO: wij begrijpen elkaar en heerlijk dat ik je kan laten lachen. @JoanneE: Dank je. Wat vind jij de beste beeldspraak?

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet m meerdere malen lezen mili en begrijp ook jouw verhaal totaal niet. Maar laten we het op niveau verschil houden. ;-)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Indrany: Het kan niet de bedoeling zijn dat je een sneer weggeeft. Het is op jouw verzoek dat ik je van commentaar heb voorzien. Vanaf nu houd ik mij afzijdig van je teksten.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, De openingszinnen raken mij het meest. In 3,5 zin toon je me in beelden de voorgeschiedenis van het stel en het heden. 'De bijpassende sjaal die haar dochter hem schonk' duidt heel sterk dat er sprake moet zijn geweest van een bestendige relatie. Vind ik echt top. Nog even een algemene reactie: ik waardeer je eerlijke feedback op alle ingezonden stukken. SOL is een platform waar wij als schrijvers bijeenkomen om te leren. Groet, Joanne

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joanne, fijn dat je nog even de moeite nam terug te komen op mijn vraag. En met je laatste opmerking ben ik het hartgrondig eens.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Milli, Je kan overduidelijk goed schrijven, maar ik heb wat moeite met je stijl. Je noemde een andere tekst in dit forum gezwollen, maar als ik naar deze tekst kijk, ontkom je daar zelf ook niet aan. De 'lachrimpels als karresporen' deden mijn wenkbrauwen bijvoorbeeld wel even fronsen.
De zon stortte goud naar beneden, zij was gehuld in een luchtig kleedje en samen vormden zij op het terras een typisch paar. Aftastend, hij was op een onbekende fiets gekomen, nam zij hem met sceptisch geloken oogleden waar. Druppels lekten gestaag uit zijn poriën en zij kreeg de eerste gewaarwording van een ranzig verhaal.
Ik vind de vette frases behoorlijk gezwollen, grenzend aan mooischrijverij. Bij 'de gewaarwording van een ranzig verhaal' kon ik mijn wenkbrauwen wederom niet in toom houden. Ik vind de wending aan het eind een beetje vreemd. De herschrijf is beter dan de eerste versie (die ik al had gelezen), maar toch komt het cynisme van de vrouw wel erg plotseling. Misschien omdat je het totaal onverwacht laat komen? Er is nauwelijks een indicatie voor in het begin van je tekst.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato: Prettig kennis te maken, het is een eerste keer dat wij elkaar treffen. In reactie op de jouwe; volgens een Chinees gezegde doet de tegenwind de vlieger opstijgen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, bijzonder hoe je de situatie en deze man beschrijft, alsof je de woorden schildert. De liefde is duidelijk over...Schitterend gedaan!

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@milli Jij hebt al eerder gereageerd op stukjes van mij en vice versa, maar inderdaad, aangenaam :) *Wat alle dingen in het leven waarlijk bezielt is de liefde." Tjow-Li

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet m meerdere malen lezen mili en begrijp ook jouw verhaal totaal niet. Maar laten we het op niveau verschil houden. ;-)
Beste Mili, Het betreurt mij ten zeerste dat je mijn uitspraken her en der al sneer aanmerkt. Dit is totaal niet aan de orde geweest van mijn kant. Er staat niet voor niets ;-) achter mijn zin. Daarmee geef ik eerlijk toe dat ik jouw verhaal niet kan volgen omdat jij op een hoger taalkundig niveau kunt schrijven. Naar mijn mening kun je dat als een compliment beschouwen. Let wel dat het vaak de interpretatie is van de lezer hoe iets gelezen wordt. Omdat je niet al te aardig reageerde op mijn verhaal, geheel terecht overigens, al had een andere verwoording niet misstaan, kan ik me voorstellen dat een lichte ondertoon in de eerste zin wat irritatie kan opwekken. Waarvoor openlijk mijn excuus. Ook jouw voetbalopdracht heb ik gelezen. Ook deze ligt voor mij boven mijn niveau en heb ik niet op gereageerd, wel gelezen. Ik schrijf graag toegankelijk voor een groot publiek, jij schrijft op een literair niveau, waarvoor petje af. Dat is toch knap Milli ? Je mag mijn verhalen altijd lezen, en je ongezouten mening geven geen enkel probleem. Maar onderbouw het, zodat ik, en andere lezers hier op het platform van elkaar kunnen leren. Maar blijf je bij mijn standpunt om mij te ontwijken, is dat ook geheel jouw keuze. Kom op Milli, don't fight....just write. ;-) ps; hieronder mijn blokje staat dat textuele smiley's worden vervangen door grafische. Helaas werkt dat volgens mij niet goed. Als het teken was vervangen door een gele smiley had je het misschien anders geïnterpreteerd.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili en Indrany, Verschillen zijn plezierig, probeer elkaar te waarderen met verschil en al. Mooie brief, Indrany, maar het forum is niet bedoeld om verschillen uit te praten. Probeer alleen inhoudelijk op elkaar te reageren en liefst niet zoals bij proeflezen over woorden. Daar is proeflezen voor, niet de wekelijkse schrijfopdracht.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank Odile: Dus als ik met woorden beter wil leren schijven moet ik een boek gaan schrijven en dus geen korte wekelijkse stukjes om te leren begrijp ik? Klinkt niet echt logisch toch? Daarbij, als er miscommunicatie is werk ik dat het liefst direct uit de weg. Weet niet waar ik anders kan reageren en of de juiste persoon dat daar ook leest. Ik hou het kort. Ik waardeer Mili, ik kan er schijf technisch echt nog veel van leren. Klaar!

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Indrany: Klik op de naam en vervolgens op Contact om een privébericht naar een SOL'ler te sturen. N.B. Dit werkt geloof ik alleen als het betreffende lid dit heeft toegestaan in zijn/haar profiel.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... en zij kreeg de eerste gewaarwording van een ranzig verhaal.
Dat vind ik na wat je vooraf laat gaan direct al geloofwaardig. De beelden vind ik treffend, maar ook ik vraag me af of het hier en daar niet wat teveel is van het goede. Ik besef tegelijkertijd dat dit ook een kwestie van smaak is.