Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#17 zomerkennis

Wekelijkse opdracht #17 Zomerkennis Ze lachen hard. Te hard. Het hele terras lijkt ervan te schudden. Korpsballen. Al zullen ze zelf wel 'Corps' zeggen. En dan klinkt het als 'kawrps'. Eindeloos zonde van zo'n mooie oude stad en vooral van die heerlijke terrassen op het water, om zo vergeven te zijn van de nadrukkelijk vervelende mensen. “Heeee!” tettert het nu ook veel te hard. Te hard en te dichtbij. “Eeeeee, Linda!” Nee toch. Welk stuk dronken onbenul kent mij, herkent mij en haalt het in zijn botte harses mijn naam ongevraagd over het hele terras te slingeren in zijn stomme geaffecteerde tongval? Moet ik hier nu ook nog op reageren? Kan ik nog ongezien wegkomen, doen alsof ik het niet ben? “Lekkere, lekkere Linda,” galmt hij al snel in mijn geërgerde oor. “Lekkerrrrrrre ...” Rillingen lopen over mijn rug. Dat had ik al een poos niet meer gehoord. En zijn accent is er niet beter op geworden. Mijn ergernis is inmiddels in woede overgegaan. Onbegrijpelijk woest kolkende woede als ik die eindeloos domme grijns vlak boven mijn decolleté naar beneden zie kwijlen. Maar hoe harder het kookt vanbinnen, des te koeler ben ik van buiten. “Dag, Geert,” glimlach ik poeslief terwijl ik opsta en wegloop. Hier heb ik toch niets, maar dan ook helemaal niets mee te maken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Corpsballen, vaak persiflages van zichzelf (gelukkig zijn ze als individu net gewone mensen). Ik moest bijna blozen voor Linda. Gelukkig staat ze er boven. Nog een paar jaar en ze voelt hooguit nog een lichte irritatie. Mooi geschreven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je wat ik zo gaaf vind? Al die geluidjes die je door je tekst laat ketsen. [En dan klinkt het als 'kawrps']. Ik heb het zelf meer keren uitgesproken om het te horen. Politieagenten die je laten gaan, mannen die op je kwijlen, je kan niet anders dan een mooie vrouw zijn :-).

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brr, witheet is ze. Fijne tekst! Alleen "zonde ... om zo vergeven te zijn ... " doet ik een tikkie krom aan.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi zo. Goede opbouw, beeldend geschreven; leek even of in in Leiden op t terras zat, alhoewel Groningen kan ook.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenaar, Goed geschreven. Wat ik sterk vond is eerst de klanknabootsing van Corps neer te zetten. De toon waarop vervolgens Lekkerrrrre gezegd wordt, krijgt daardoor meer lading en betekenis. Je brengt daardoor de sfeer van het verhaal goed aan de lezer over. Groet, Joanne

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit speelt vast in Leiden. Je hp is toch wel geraakt, want die knulletjes verpesten haar middag. Goede sfeertekening.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik was ook voor die klap gegaan. Niemand had het gehoord in die herrie. Om zo omringd te zijn door ... vind ik ook mooier dan vergeven. Maar ieder zijn stijl. Terrasjes op het water of terrasjes bij het water? Ik zag mensen door het water ploeteren om een terrasje uit te zoeken. Op zich niet eens zo'n slecht idee, bedenk ik net.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dank allen weer voor het lezen en reageren! @mili: nu lijk je toch personage en auteur te verwarren. (ik had zelf trouwens ook geen verband gezien tussen deze en de vorige jonge dame) @ostinato en @ tja: ik heb de 'vergeven van' zin nu meermalen gelezen, zowel hardop als stil en ik kan er echt niets eigenaardigs aan ontdekken :confused: grappig, maar ook een tikkeltje verontrustend ... en ja Tja, terrassen op het water, wie Leiden kent, herkent het (zoals maddbrug en petrao), want op hoeveel plekken ik ook op terrassen gezeten heb, bij het woord terras zie ik automatisch niets anders dan de Nieuwe Rijn in Leiden voor me, waar de terrassen op schuiten in de gracht liggen (maar je hoeft niet te zwemmen om erop te komen :)) ik woonde er om de hoek, fietse er meermaals dagelijks en het beeld is voor mij vanzelfsprekend -en da's natuurlijk altijd oppassen voor de schrijver... (en, haha, nooit corpsballen overlast gehad; die blijven toch liever op hun eigen societeit, maar laat de werkelijkheid geen afbreuk doen aan het verhaal)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal! Ik herkende mijn studerende gigolo hierin die een oude minnares tegen kwam. ;) Goed gebruik gemaakt van de zegwijze van woorden, spreekt tot de verbeelding!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gedaan, schrijvenmaar. Corps spreek ik zelf meer uit als Kohr, maar dat zal ongetwijfeld per stad verschillen. De bal moeten mores bijgebracht worden. Echt, de rakker geeft corpsballen een verkeerde reputatie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, mooi! Levendig beschreven. Verder dacht ik dat het HP de inhoud van haar glas in zijn gezicht zou gooien o.i.d. Die laatste wending had ik niet verwacht, ook wel weer verrassend!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Leonardo. De 's' valt inderdaad weg! Ben ik kennelijk al zo lang weg dat ik dat helemaal vergeten was :o . (In Leiden zit er wel altijd een 'w' in de 'r', maar het voornaamste verschil, zowel in uitspraak als in gedrag, zit natuurlijk in de authenciteit van de bal -er zijn steeds meer brallerige nepmannetjes die vooral de hele wereld willen laten horen dat ze bij een bijzonder clubje horen ...)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt, Alicia had inderdaad de woede lekker laten opborrelen, om de rust verrassender te maken - zelfs uiterst getergd staat ze hier nog boven