Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse Schrijfopdracht #17 - Zomerkennis

‘Zou ik er misschien bij mogen komen zitten?’ Verstoord kijk ik op van mijn laptop waarop ik druk bezig was met een modeartikel. ‘Sorry?’ Ik zie hoe de mollige vrouw voor me wat ineen duikt. ‘Herken je me dan niet?’ Ik staar haar aan, maar er is niets wat me te binnen schiet. ‘Sorry, kun je me misschien helpen?’ Ze friemelt met haar handen aan de lege stoel tegenover me. ‘We zaten bij elkaar op de middelbare school.’ Nog steeds gaat er geen lampje branden. ‘Van den Akker, Pietronella van den Akker,’ ze steekt haar hand uit, maar ik neem hem niet aan. Even lijkt ze uit haar evenwicht, maar ze herstelt snel. ‘Nog niet?’ Ik schud mijn hoofd. Een paar keer haalt ze diep adem. ‘Pietronella van den Akker is een stakker en haar lijf kan wel wat strakker,’ zingt ze zachtjes. Plots herinner ik het me weer. ‘Neem plaats.’ Ze schuift de stoel naar achteren en gaat zitten. ‘Wat wil je van me?’ ‘Niks... Ik bedoel, een excuses. Ik wil een excuses.’ Ze houdt haar blik naar beneden gericht. Aan alles merk ik dat ik na al die jaren nog steeds de macht over haar heb. ‘Waarom?’ Ik leun naar achteren en sla mijn armen over elkaar heen. Haar ogen schieten even omhoog. ‘Ik geef mijn excuses niet zomaar. Ik geef het alleen als iemand het heeft verdiend en ik me echt schuldig voel.’ Ze krimpt nog meer ineen. ‘Sorry, maar het enige wat ik voel als ik naar je kijk is de dringende behoefte om je een make-over te geven.’ Haar gezicht begint rode vlekken te krijgen. ‘Als je me zou willen excuseren, ik heb nog meer dingen te doen.’ Ik neem een grote slok van mijn wijn en stort me op mijn laptop. Het duurt niet lang voordat ze opstaat en de straat uit verdwijnt. Hopelijk heeft niemand ons samen gezien.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, wat speel je het loeder in dit stuk. Je komt veel volwassener over dan de jonge vrouw die je bent. Ik sta versteld van het hoge bitchgehalte. Waarom heb je Petronella geen glas wijn aangeboden? Dan had je nog een menselijk lijdensverhaal gehoord. Kortom, knap geschreven.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een wanna- be type zonder gevoel! Goed de gevoelens van het slachtoffer weergegeven in haar bewegingen! De bitch signaleert het dus wel maar is totaal ongevoelig. De laatste zin is de ijskoude afsluiter. Heerlijk verhaal, loopt vlot! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Das wel een heel ernstig ikke-ikke type. Terwijl ze witte wijn zit te hijsen (en dat ook nog eens werken noemt) vergroot ze tussen neus en lippen door nog even iemands jeugdtrauma. Bah wat een stom mens. Zoals ik al van je had verwacht, heel goed geschreven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom heb je Petronella geen glas wijn aangeboden? Dan had je nog een menselijk lijdensverhaal gehoord. Kortom, knap geschreven.
Had ik natuurlijk kunnen doen, maar ik als schrijfster kon het niet langer aanzien en heb maar ingegrepen door haar te laten verdwijnen. Bedankt Johanna en Marietje!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
au wat een naar mens ik weet niet of ik de situatie heel geloofwaardig vind, maar wel erg leuk om te lezen. althans, leuk ... hoe kom je toch aan zoveel nare mensen in je hoofd?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoe kom je toch aan zoveel nare mensen in je hoofd?
Ik denk dat ik teveel CSI en andere enge detectives heb gezien vroeger... Daar komen zulke types geregeld in voor ;)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het heel goed, Anne. Dit vind ik een beetje over the top:
Het enige wat ik weet is dat ik niet met haar gezien wil worden. Haar grijs, zwarte kleren, vogelnest haren en make-up loze gezicht geven haar niet de uitstraling die ik eis van mijn gezelschap.
Eigenlijk zwakt dit de rest een beetje af. In één klap is duidelijk: hp is een verschrikkelijk kreng. Daardoor ga je als lezer direct schrap staan voor nog meer naarheid van haar kant. Vraag is of je dat wil? Je verhaal wordt er wat voorspelbaarder van.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk zwakt dit de rest een beetje af. In één klap is duidelijk: hp is een verschrikkelijk kreng. Daardoor ga je als lezer direct schrap staan voor nog meer naarheid van haar kant. Vraag is of je dat wil? Je verhaal wordt er wat voorspelbaarder van.
Ik heb het even overgelezen zonder dat stukje ertussen en ik denk dat je gelijk hebt. Als ik het weglaat komt waarschijnlijk de laatste zin nog harder over.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het heel goed, Anne. Dit vind ik een beetje over the top:
Het enige wat ik weet is dat ik niet met haar gezien wil worden. Haar grijs, zwarte kleren, vogelnest haren en make-up loze gezicht geven haar niet de uitstraling die ik eis van mijn gezelschap.
Eigenlijk zwakt dit de rest een beetje af. In één klap is duidelijk: hp is een verschrikkelijk kreng. Daardoor ga je als lezer direct schrap staan voor nog meer naarheid van haar kant. Vraag is of je dat wil? Je verhaal wordt er wat voorspelbaarder van.
Gedeeltelijk mee eens: maar ik vond de zin [ zij heeft niet de uitstraling die ik eis van mijn gezelschap] heel erg sterk. Die mis ik nu. Misschien niet omschrijven hoe ze eruit ziet maar alleen die afgekeurde uitstraling melden. We herkennen allemaal de eerste indruk die ons soms tegenstaat. Dat houdt de lezer nieuwsgierig: welke uitstraling voldoet dan aan haar eisen? Hier had jij de uitstraling die niet voldeed teveel uitgekauwd naar mijn mening waardoor het voor de lezer inderdaad meteen duidelijk is dat ze een kreng is en dat maakt het verhaal voorspelbaar, zoals Ostinato aangaf. Blijft een top verhaal! :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap hoe je deze HP weet neer te zetten. Je creeert een enorme antipathie bij mij als lezer jegens deze vrouw, maar toch wil ik meer over haar lezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt JoanneE, PetraO en Bibi Koen Marietje, Hmmm, ik denk dat ik het zo laat. Zoals het nu is vind ik het wat subtieler, je komt er gaandeweg achter en moet het zelf ontdekken. En door de laatste zin kun je dat ook wel voor jezelf invullen, lijkt mij ;)